Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
amara74
Leeftijd: 51 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 29 mrt 2013 10:05 Onderwerp: wwb en erfenis-kosten? |
|
|
Ik ben enig kind, enig erfgenaam van mijn vader die helaas binnenkort gaat overlijden .
Ik heb een WWB uitkering en het bedrag dat ik zal erven is iets hoger dan de norm.
Mijn vraag is of ik bijv notariskosten, leeg halen van het huis ( moet ik laten doen, onbegonnen werk voor mij alleen) van mijn vaders rekening mag betalen. Zelf kan ik dat niet bekostigen, namelijk.
Uiteraard bewaar ik overal bonnen van, zodat ik kan bewijzen dat ik het geld van vader enkel gebruik voor de kosten die er komen rondom zijn overlijden.
Mag dit, en zijn er nog dingen waar ik op moet letten, zodat ik geen gedonder krijg met de WWB?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Robinnoval
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: wo 03 apr 2013 12:06 Onderwerp: Re: wwb en erfenis-kosten? |
|
|
amara74 schreef: | Ik ben enig kind, enig erfgenaam van mijn vader die helaas binnenkort gaat overlijden .
Ik heb een WWB uitkering en het bedrag dat ik zal erven is iets hoger dan de norm.
Mijn vraag is of ik bijv notariskosten, leeg halen van het huis ( moet ik laten doen, onbegonnen werk voor mij alleen) van mijn vaders rekening mag betalen. Zelf kan ik dat niet bekostigen, namelijk.
Uiteraard bewaar ik overal bonnen van, zodat ik kan bewijzen dat ik het geld van vader enkel gebruik voor de kosten die er komen rondom zijn overlijden.
Mag dit, en zijn er nog dingen waar ik op moet letten, zodat ik geen gedonder krijg met de WWB?
Alvast bedankt! |
Beste,
Alleereerst heel veel sterkte de komende tijd! Wat erg !
Waar je op moet letten mbt tot de bijstandsuitkering is hetvolgende:
Ingevolge artikel 58, eerste lid, aanhef en onder f ten eerste, van de WWB kan het College de kosten van bijstand terugvorderen wanneer de norm is overschreden. Waaronder begrepen dat de belanghebbende naderhand met betrekking tot de periode waarover bijstand is verleend, over in aanmerking te nemen middelen beschikt of kan beschikken.
Volgens vaste jurisprudentie ontstaan aanspraken op een erfdeel uit een nalatenschap op de datum van overlijden van de erflater.
De erfenis wordt meestal enige tijd na het overlijden ontvangen. Als de norm iets overschreden wordt zal deze overschrijding naar alle waarschijnlijkheid direct worden teruggevorderd voor zover dit bedrag al is verstrekt aan uitkering vanaf het moment van overlijden. Vanaf dat moment heeft u namelijk juridisch gezien 'beschikking' gehad over het geld.
U dient ook te onthouden dat de nu niet klakkeloos met geld kunt gaan gooien. Er zijn normen voor het interen op uw vermogen. Uit mijn hoofd mag u 1.2 maal de (uitbetaalde) norm (in uw geval volgens mij 'Alleenstaande'?) uitgeven.
Eventuele kosten mogen worden afgetrokken van de uiteindelijke overschrijding van de norm. Bewaar wel heel goed alle bewijsmiddelen !
Quote: | Zie http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BY3809
LJN: BY3809, Centrale Raad van Beroep , 11/3356 WWB
"De gestelde kosten van de ontruiming van de woning van de vader van appellante, van de schutting en van de stukadoor konden niet in aanmerking worden genomen omdat deze niet met bewijsstukken zijn aangetoond." |
|
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|