Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Geen contractverlenging tijdens zwangerschapsverlof, mag dat
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PKAT

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 21 mrt 2013 17:35    Onderwerp: Geen contractverlenging tijdens zwangerschapsverlof, mag dat Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een vraag betreffende het volgende.
Ik ben reeds sinds augustus 2011 als flexwerker werkzaam bij een bedrijf. In eerste instantie via uitzendbureau nr1 en per maart 2012 automatisch overgenomen via uitzendbureau nr 2 Payroll, aangezien deze landelijk flexwerkers voor dit bedrijf heeft overgenomen.
Op 30 maart 2013 ben ik uitgerekend voor mijn eerste kindje en ben dus sinds 4 maart 2013 officieel met zwangerschapsverlof. Mijn contract bij nr 2 Payroll loopt op 31 maart 2013 af. Het bedrijf en manager waar ik werk is echter zeer tevreden en wil mij dan ook als kracht behouden.
Een week voor mijn verlof is mij gevraagd om met Payroll te bellen (gebeld op 25 februari 2013) om de laatste dingen te bespreken over het reilen en zeilen wat betreft mijn verlof en uitbetalingen. Alles prima alles geregeld.
Gisteren 20 maart 2013 word ik plotseling gebeld met de mededeling dat mijn arbeidsovereenkomst per 31 maart verlopen is, en dat ik, aangezien ik in mijn zwangerschapsverlof zit, geen contractverlenging krijg. Ik word dus per 31 maart overgenomen door het UWV. Payroll deelde ook mee, dat zodra het bedrijf waarvoor ik werk weer seintje aan hun geeft dat mijn verlof voorbij is en ze mij in dienst willen er weer een nieuwe overeenkomst opgesteld zal worden. Bij mijn vraag hoe het dan zit met uitbetalingen verder, krijg ik alleen het antwoord dat ik zelf contact op moet nemen met mijn contactpersoon bij UWV dat zij er niks meer mee te maken hebben vanaf die datum. Geen idee wie deze contactpersoon zou moeten zijn, en Payroll kan mij er niet mee helpen.
Mijn manager gisteren op de hoogte gesteld hiervan en deze schrok ook en vond het ook zeer vreemd. Zij willen mij niet kwijt en vinden het ook een beetje een vreemde, maar ook beetje onbeschofte, manier van werken. Hij is hier ook achteraan aan het gaan, maar nog geen antwoord van ontvangen.
Mijn vraag is mag dit zomaar?
Op rijksoverheid site kan ik alleen vinden dat, ik citeer: Zwangerschap mag nooit een reden zijn het contract van een werknemer niet te verlengen.
Ook aangezien het verlof voor langer dan 13 weken is, zou het dan betekenen dat ik weer alles opnieuw kan gaan opbouwen?

Ze hadden dit ook toen ik voor ingang van mijn verlof belde kunnen melden, mijns inziens. Ik zit nu hoogzwanger thuis met te hoge bloeddruk, dreigende zwangerschapsvergiftiging en kan verder niet echt meer iets regelen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 21 mrt 2013 18:23    Onderwerp: Re: Geen contractverlenging tijdens zwangerschapsverlof, mag dat Reageer met quote Naar onder Naar boven

PKAT schreef:
Gisteren 20 maart 2013 word ik plotseling gebeld met de mededeling dat mijn arbeidsovereenkomst per 31 maart verlopen is, en dat ik, aangezien ik in mijn zwangerschapsverlof zit, geen contractverlenging krijg.

Dus je hebt zwart op wit dat je zwangerschap de reden is om niet te verlengen.

Quote:
Mijn vraag is mag dit zomaar?
Op rijksoverheid site kan ik alleen vinden dat, ik citeer: Zwangerschap mag nooit een reden zijn het contract van een werknemer niet te verlengen.

De situatie is dus duidelijk: dit mag niet, en je staat zeer sterk omdat de werkgever zelf heeft aangegeven dat je zwangerschap de reden is om niet te verlengen.

Zou de werkelijke reden om niet te verlengen in de brief in het midden zijn gelaten, dan had je waarschijnlijk weinig kunnen ondernemen.

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 21 mrt 2013 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb letterlijk in een mailtje van Payroll staan naar mijn manager bij het bedrijf zelf:
Wij verlengen geen contracten op het moment dat iemand zwanger is maar dragen het dossier dan tijdelijk over aan het UWV tot na het verlof. Het UWV zal dan ook haar salaris doorbetalen. Als jullie aangeven dat ze na haar zwangerschap gewoon weer op contract mag komen lijkt mij dat er niks aan de hand is…
John50

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: do 21 mrt 2013 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een verschil tussen verlenging en beeindiging van een tijdelijke arbeidsovereenkomst.

Verlenging van de tijdelijke arbeidsovereenkomst moet daadwerkelijk vooraf zijn overeengekomen bij het aangaan van de tijdelijke arbeidsovereenkomst tussen beide partijen en in de schriftelijke arbeidsovereenkomst zijn vastgelegd. Zonder deze bevestiging is er niet op voorhand recht op verlenging.

Per 31 maart 2013 eindigt de tussen beiden gesloten arbeidsovereenkomst van rechtswege omdat blijkbaar de vooraf overeengekomen einddatum wordt bereikt. Als er geen sprake is van een overeengekomen verlenging, dan ben je per 31 maart 2013 werkloos.

De werkgever krijgt waarschijnlijk nu van het UWV een uitkering op grond van de Wet arbeid en zorg (WAZO). Als dit zo is dan heeft het UWV je een brief gestuurd met daarin de beschikking. Van deze zwangerschapsuitkering wordt je loon betaald. Zodra je arbeidsovereenkomst eindigt zal het UWV de zwangerschapsuitkering wekelijks rechtstreeks aan jou uitbetalen gedurende de resterende weken van het zwangerschapsverlof. Het UWV zal voor het einde van de arbeidsovereenkomst contact met je opnemen voor het controleren van een aantal gegevens, maar het is verstandig dat je zelf al contact met het UWV opneemt. Meteen doen via de website van het UWV! (DigiD-code heb je nodig). Je kan ook bellen met het UWV op het nummer 0900 9294.

Let op: je hebt plichten waaraan je je moet houden, op straffe van een sanctie. Dit kan bijvoorbeeld wezen een boete of een beeindiging van de zwangerschapsuitkering.

Je werkgever stelt dat zodra je zwangerschapsverlof is afgelopen er met jou een nieuwe arbeidsovereenkomst word gesloten. Waarschijnlijk zal dit tevens een tijdelijke arbeidsovereenkomst worden.
Inderdaad mag een zwangerschapsverlof niet in de weg staan aan een verlenging. Je stelt dat je werkgever de arbeidsovereenkomst wel verlengen wil, doch op een later tijdstip, namelijk na het einde van het zwangerschapsverlof.
Het op een later tijdstip aangaan van een nieuwe (verlengde) arbeidsovereenkomst zal consequenties kunnen hebben voor je rechtspositie. Je stelt dat je werkgever een payrollbedrijf is. Waarschijnlijk hebben jullie beiden een arbeidsovereenkomst gesloten op grond van artikel 690, Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Indien dit zo is, dan zal waarschijnlijk de ABU-CAO voor Uitzendkrachten 2009-2014 (ABU-CAO) van toepassing zijn op de arbeidsovereenkomst. Controleer dit! De ABU-CAO wijkt ten nadele af van de wettelijke bescherming van uitzendkrachten (en dat zijn payrollers feitelijk). Deze afbouw van rechten bouw je gedurende het dienstverband weer langzaam terug op. Echter, zodra het dienstverband tijdelijk wordt onderbroken met minimaal drie maanden, dan verlies je vrijwel alle door jou opgebouwde rechten. Je werkgever kan je weer opnieuw gedurende een bepaald aantal jaren tijdelijke arbeidsovereenkomsten aanbieden zonder dat er recht is op een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Het zwangerschapsverlof duurt 16 weken na de ingangsdatum van 04 maart, maar na de bevallingsdatum heb je recht op minimaal 10 weken zwangerschapsverlof. Als je later bevalt dan op 30 maart, bijvoorbeeld pas op 10 april, dan hou je recht op 10 weken zwangerschapsverlof, dit wordt dan bevallingsverlof genoemd. Inmiddels ben je bijna drie weken met verlof. Na de einddatum van de arbeidsovereenkomst heb je nog circa 12 weken zwangerschapsverlof over. Per 30 maart wordt je feitelijk werkloos en dien je je nu in te schrijven als werkzoekende.

Je kan voor vragen wegens het niet verlengen van de arbeidsovereenkomst op grond van zwangerschapsinformatie, terecht bij het College voor de rechten van de mens http://www.mensenrechten.nl/berichten/melden-zwangerschapsdiscriminatie-werkt-0

Met je inkomen zit het wel goed de komende 12 weken. Wekelijks zal het UWV je een uitkering verstrekken. Neem wél meteen contact op met het UWV, want je stelt dat je tot op heden niets hebt gehoord van het UWV. Je had van het UWV al schriftelijk de beschikking moeten hebben ontvangen waarin de toekenning aan je werkgever van de uitkering op grond van de WAZO, meegedeeld werd.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds