|
Auteur |
Bericht |
Apetaartje
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 15
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 20:56 Onderwerp: Koopovk met ontbindende voorwaarde..... ?! |
|
|
Hello,
Ik ben óf ontiegelijk dom óf het volgende is heel logisch:
A (verkoper) sluit een koopovk mbt tot een huis met B (koper) onder de ontbindende voorwaarde dat de financier van A hiermee akkoord gaat (zeer kort samengevat).
Ontbindende voorwaarde wil toch zeggen dat: als de voorwaarde intreedt (financier gaat akkoord), dan wordt de koop ontbonden... Zie 6:22. Waarom zou B dit in vredesnaam willen?!
Verder lees ik in Compendium dat vanaf de vervulling van de voorwaarde, vervalt de verbintenis, zonder terugwerkende kracht (maw de koop blijft in stand?). Ik zie het nut niet?
Ik las het verhaaltje eerst anders namelijk: er is sprake van een voorwaardelijke verbintenis (6:21) en die voorwaarde is dat de financier van A akkoord gaat, anders is er geen koop.
Maar toen kwam dus dat eerste inzicht binnen en nu ben ik het compleet kwijt..... Zou iemand hier een verhelderend licht op kunnen laten schijnen?
Bvd!!! |
|
|
|
 |
Elise88
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 22:02 Onderwerp: |
|
|
Allereerst bedoel je denk ik dat de financier van B (koper) akkoord moet gaan met de koop. De koper moet immers geld hebben om de woning te kunnen kopen. De koper wil bijvoorbeeld dat de bank een hypotheek verstrekt.
Ontbindende voorwaarde wil zeggen: slechts als de voorwaarde intreedt kan de overeenkomst worden ontbonden. Een ontbindende voorwaarde die in zo'n geval kan worden gesteld is: wanneer de financier van de koper niet akkoord gaat met de koop, dan kan de koper de overeenkomst ontbinden. (Wanneer er sprake is van ontbindende voorwaarden, betekent dit dat alleen bij het ingaan van zo'n voorwaarde er ontbonden kan worden. Wordt er niet aan zo'n voorwaarde voldaan, dan blijft de overeenkomst dus in stand).
En dus betekent "vanaf de vervulling van de voorwaarde, vervalt de verbintenis, zonder terugwerkende kracht" dat de overeenkomst wordt ontbonden. De koop blijft dus niet in stand. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 22:14 Onderwerp: Re: Koopovk met ontbindende voorwaarde..... ?! |
|
|
Apetaartje schreef: | A (verkoper) sluit een koopovk mbt tot een huis met B (koper) onder de ontbindende voorwaarde dat de financier van A hiermee akkoord gaat (zeer kort samengevat).
Ontbindende voorwaarde wil toch zeggen dat: als de voorwaarde intreedt (financier gaat akkoord), dan wordt de koop ontbonden... Zie 6:22. |
Het is duidelijk dat dit niet is wat partijen voor ogen hebben gehad. Die betekenis mag je er dus ook niet aan geven. Art. 3:33/35 BW en Haviltexnorm en dergelijke.
Quote: | Verder lees ik in Compendium dat vanaf de vervulling van de voorwaarde, vervalt de verbintenis, zonder terugwerkende kracht (maw de koop blijft in stand?). Ik zie het nut niet? |
Art. 6:22 BW gaat over een "verbintenis onder opschortende voorwaarde". Een verbintenis is een verplichting van een schuldenaar jegens een schuldeiser.
De voorwaarde waar jij naar kijkt is niet een op zichzelf staande verbintenis. De voorwaarde definieert mede de inhoud van de overeenkomst tussen A en B. Uit die overeenkomst vloeien verbintenissen voort tussen A en B.
Je zou kunnen redeneren dat deze voorwaarde aan al deze verbintenissen een opschortende voorwaarde als bedoeld in art. 6:22 BW verbindt: als de financier van A niet akkoord gaat, dan komen alle verbintenissen uit de overeenkomst te vervallen. Het lijkt mij echt meer voor de hand te liggen om de voorwaarde zo uit te leggen, dat als de financier van A niet akkoord gaat, A de bevoegdheid toekomt om de overeenkomst te ontbinden. Art. 6:22 BW heeft er dan dus niets mee te maken.
De "koop" blijft trouwens niet in stand: de ontbinding zal plaatsvinden voordat er is geleverd, en levering valt na ontbinding uiteraard ook niet meer af te dwingen. Van eigendomsoverdracht zal zonder levering geen sprake zijn.
(Mocht de leveringsverplichting wél onder een ontbindende voorwaarde als bedoeld in art. 6:22 BW zijn aangegaan, en mocht daar intussen al uitvoering aan zijn gegeven, dan is er trouwens nog art. 3:84 lid 4 BW: door het intreden van de ontbindende voorwaarde komt de overgedragen zaak vanzelf weer in eigendom van de vervreemder.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 13:49 Onderwerp: |
|
|
De ontbindende voorwaarde had moeten luiden: dat de financier van B hier niet mee akkoord gaat.
Bij het in vervulling gaan van de voorwaarde, vervalt de verbintenis van rechtswege, niet met terugwerkende kracht. Dat betekent dat de koop wel bestaan heeft, maar vanaf het in vervulling gaan van de voorwaarde niet meer. Er ontstaat een ongedaanmakingsverplichting (art. 6:24 lid 1 BW). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 15:17 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Bij het in vervulling gaan van de voorwaarde, vervalt de verbintenis van rechtswege |
Dat hangt af van de precieze formulering en van wat partijen in de gegeven omstandigheden over en weer van elkaar mogen verwachten. Het is goed mogelijk dat het slechts om een bevoegdheid tot ontbinding gaat: dat de koper zich eerst op het in vervulling gaan van de voorwaarde moet beroepen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Apetaartje
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 15
|
Geplaatst: za 16 mrt 2013 15:48 Onderwerp: Re: Koopovk met ontbindende voorwaarde..... ?! |
|
|
Bedankt voor de reacties!
Quote: | Je zou kunnen redeneren dat deze voorwaarde aan al deze verbintenissen een opschortende voorwaarde als bedoeld in art. 6:22 BW verbindt: als de financier van A niet akkoord gaat, dan komen alle verbintenissen uit de overeenkomst te vervallen. Het lijkt mij echt meer voor de hand te liggen om de voorwaarde zo uit te leggen, dat als de financier van A niet akkoord gaat, A de bevoegdheid toekomt om de overeenkomst te ontbinden. Art. 6:22 BW heeft er dan dus niets mee te maken. |
Het tweede gedeelte van 6:22 luidt 'een ontbindende voorwaarde doet de verbintenis met het plaatsvinden der gebeurtenis vervallen.' Vandaar mijn idee dat 6:22 er wellicht iets mee te maken had.
Verder lijkt het mij ook logischer dat het woordje 'niet' (onder de uitdrukkelijke verbindende voorwaarde dat de financier NIET akkoord gaat met de koop) in het contract had moeten staan. Ik denk dan ook dat dat in de bedoeling van het oplossen van deze casus ligt, en dan gooi ik het verder onder andere wel op een haviltexje  |
|
|
|
 |
hano
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: ma 15 apr 2013 23:54 Onderwerp: Re: Koopovk met ontbindende voorwaarde..... ?! |
|
|
[quote="Apetaartje"]Hello,
Ik ben óf ontiegelijk dom óf het volgende is heel logisch:
A (verkoper) sluit een koopovk mbt tot een huis met B (koper) onder de ontbindende voorwaarde dat de financier van A hiermee akkoord gaat (zeer kort samengevat).
Volgens mij wordt hier mee bedoeld en is de intentie dat de hypotheekhouder royement zal verlenen. Onder die ontbindende voorwaarde kan verkoper verkopen indien er een restschuld zou overblijven. Maar heeft daar wel eerst toestemming voor nodigvan zijn hypotheekhouder. |
|
|
|
 |
|