|
Auteur |
Bericht |
joostk
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 13 mrt 2013 20:40 Onderwerp: Besluit onwettig |
|
|
Bij mijn aanvraag omgevingsvergunning (reguliere procedure) is de fatale termijn gepasseerd (03 maart 2013), 8 weken na indiening op 06 januari 2013, welke tevens op de ontvangsbevestiging is vermeld.
Voorheen heeft de gemeente aangegeven dat:
- een reguliere procedure van toepassing is.
- de aanvraag compleet is.
- niet aangegeven dat de termijn verlengd wordt.
Mijns inziens dient er dan een vergunning naar rechtswege tot stand te komen en er dus uiterlijk 17 maart 2013 de bekendmaking plaats moet vinden.
7 maart heb ik een aangetekende brief aan de gemeente verzonden met o.a. bovenstaande gegevens en de gemeente erop gewezen dat er tevens geen leges in rekening gebracht mogen worden (wel de tot op heden gemaakte kosten).
Nu krijg ik vandaag 13 maart de vergunning toegewezen, dagtekening 11 maart. De ingediende tekeningen zijn tevens op 11 maart gestempeld.
Is het besluit op deze vergunning nu onwettig? En wat zijn de consequenties daarvan?
Op dit moment heb ik liever de vergunning, welke naar rechtswege tot stand is gekomen, omdat daar wetgeving aan ten grondslag ligt.
Groeten, Joost |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 14 mrt 2013 20:40 Onderwerp: |
|
|
Op basis waarvan bent u van mening dat er geen leges verschuldigd zijn?
Volgens mij is dat namelijk niet automatisch zo.
Waarom maakt het u wat uit hoe u de vergunning krijgt?
Er is namelijk geen verschil in juridische waarde van de vergunning. Het maakt wél verschil voor de inwerkingtreding. Een gewoon verleend evergunning treedt inwerking de dag na bekendmaking (oftewel de dag nadat u de beschikking gekregen heeft) terwijl een van rechtswege verleende vergunning pas 6 weken later inwerking treedt.
Zie 6.1 Wabo, 1e en 4e lid. |
|
|
|
 |
joostk
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 14 mrt 2013 23:40 Onderwerp: |
|
|
Wat betreft die leges heb je gelijk, dat klopte inderdaad niet, zo blijkt.
Het lijkt mij belangrijk hoe de vergunning tot stand komt, omdat er een besluit aan ten grondslag ligt, welke wettelijk niet genomen mag worden. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 15 mrt 2013 8:45 Onderwerp: |
|
|
joostk schreef: | Wat betreft die leges heb je gelijk, dat klopte inderdaad niet, zo blijkt. | Het is een vrij algemeen voorkomend misverstand dat je geen leges hoeft te betalen bij een vergunning van rechtswege. Misschien maak je wel een kans om de legeskosten aan te vechten als er geen werk is gedaan door de gemeente. Als er bijvoorbeeld geen ruimtelijk advies oid geschreven is.
joostk schreef: | Het lijkt mij belangrijk hoe de vergunning tot stand komt, omdat er een besluit aan ten grondslag ligt, welke wettelijk niet genomen mag worden. | Ik snap je vraag niet. |
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 17 mrt 2013 0:03 Onderwerp: |
|
|
Wellicht bedoelt ts dat het project niet voldoet aan bijvoorbeeld het Bouwbesluit? Of niet aan redelijke eisen van welstand? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 17 mrt 2013 0:49 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat TS meent dat het bestuursorgaan niet bevoegd is bij besluit een vergunning te verlenen wanneer door overschrijding van de beslistermijn al van rechtswege een vergunning is verleend.
Nu die vergunning van rechtswege voorlopig nog niet in werking is getreden, betwijfel ik dat TS het bij het rechte eind heeft (al is het een interessante vraag of het bestuursorgaan ook had mogen besluiten de vergunning te weigeren, even los van wat materieel de juiste beslissing zou zijn).
In ieder geval heeft TS er geen belang bij om te klagen. Een bezwaarschrift van zijn hand zal niet ontvankelijk zijn wegens gebrek aan procesbelang. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|