Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
incasso proced...
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 23 jun 2025 0:37
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vergoeding naar overgeven op kleed
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
claudia2

Leeftijd: 57
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 10 mrt 2013 12:16    Onderwerp: Vergoeding naar overgeven op kleed Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo.

Mijn oon (16) en zijn vriend (14) hebben samen bier gekocht. Ieder een blik ( ik wist daar niets van ) Maar de vriend bleef slapen en werd niet goed dus die moest overgeven. Nu heeft hij over een kleed en een matras flink overgegeven. Beide kunnen niet worden schoongemaakt dus ik wil dit vergoed hebben. Eerst waren de ouders van die vriend het er mee eens en later kwamen ze ermee dat omdat mij zoon het had gekocht dat het zijn fout was.
Wat moet ik hiet nu mee ?
Weet ook weer niet of het juist geplaats is .
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 10 mrt 2013 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die ouders hebben vast een aansprakelijkheidsverzekering. Wat zegt die?

BerichtGeplaatst: zo 10 mrt 2013 20:35    Onderwerp: Vergoeding naar overgeven op kleed Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo.

Dat is het em juist hun vinden dat mijn zoon fout was omdat die ouder is en ze willen het dus niet vergoeden.
Verstuur e-mail
Regin

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: zo 10 mrt 2013 21:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De vriend van veertien heeft schade veroorzaakt aan uw matras en kleed. U kunt het kind zelf aanspreken op grond van onrechtmatige daad (6:162), maar ook zijn ouders zijn aansprakelijk (6:169 lid 2), tenzij zij aannemelijk kunnen maken dat het hen niet kan worden verweten dat zij de gedraging van hun kind niet hebben belet. Of dat zo is, is afhankelijk van de omstandigheden. Dat hun kind tijdelijk bij u verbleef, ontslaat de ouders niet van hun verantwoordelijkheid.

Het is maar de vraag of uw zoon onrechtmatig heeft gehandeld. Het is niet strafbaar om alcohol te geven aan kinderen onder de zestien jaar. Alleen de verkoop aan jongeren en het bezit door jongeren in de openbare ruimte is strafbaar gesteld. Aan de andere kant zou je wel kunnen stellen dat iemand die volgens de wet (net) alcohol mag kopen, een norm overschrijdt door alcohol te geven aan iemand die daar volgens de wet nu juist niet toe gerechtigd is. Daarnaast is het mogelijk dat uzelf onrechtmatig heeft gehandeld door het gedrag van uw zoon niet te voorkomen.

Al met al is het juridisch gezien een grijs gebied. Dan worden de precieze omstandigheden van het geval heel relevant. Als uw zoon bijvoorbeeld regelmatig alcohol drinkt en daar heel verantwoordelijk mee omgaat, terwijl de vriend nooit drinkt en eigenlijk geen idee heeft wat hij zichzelf aandoet, dan verschuift de aansprakelijkheid meer richting uw zoon. Maar als de vriend regelmatig laveloos in de lokale zuipschuur te vinden is, dan lijkt mij dat zijn ouders aansprakelijk zijn voor de aangerichte schade.

Graag wil ik opmerken dat dit mijns inziens geen geschil is dat prettig en zakelijk kan worden uitgevochten met dagvaardingen en rechtbanken. Ik hoop dat u met de ouders van de vriend tot een volwassen oplossing kunt komen. Bijvoorbeeld dat u ieder de helft betaalt en het geld inhoudt op het zakgeld van de kinderen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 10 mrt 2013 21:51    Onderwerp: Re: Vergoeding naar overgeven op kleed Reageer met quote Naar onder Naar boven

claudia2 schreef:
Dat is het em juist hun vinden dat mijn zoon fout was omdat die ouder is en ze willen het dus niet vergoeden.

Probeer hen ervan te overtuigen de zaak aan hun verzekering voor te leggen. Als de verzekering van mening is dat zij niet aansprakelijk zijn, dan zien we weer wel. Als de verzekering van mening is dat zij wel aansprakelijk zijn, dan is de zaak opgelost.

BerichtGeplaatst: ma 18 mrt 2013 15:39    Onderwerp: Vergoeding naar overgeven op kleed Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas de ouders van die vriend blijven erbij dat mijn zoon fout was dus betalen ze niets.
En ik kan daar niets tegen doen ?
Claudia
Verstuur e-mail
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 18 mrt 2013 19:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aansprakelijk stellen via een aangetekende brief met daarbij de suggestie / het verzoek om de brief te laten afhandelen door hun aansprakelijkheidsverzekering.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 19 mrt 2013 22:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor ouders van een kind van 14 geldt een schuld-aansprakelijkheid wat wil zeggen dat zij alleen aansprakelijk zijn als hen een verwijt te maken valt. Ik zie niet welk verwijt de ouders te maken valt. Hun minderjarige kind was bij u in huis en dronk daar bier gekocht door uw zoon, naar ik aanneem tegen de wil van zijn eigen ouders.

Als hen geen enkel verwijt te maken valt (ik zou niet weten welk) zijn zij niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door hun zoon. Dat neemt niet weg dat de zoon zelf wel aansprakelijk gesteld kan worden door jullie en zijn ouders hier waarschijnlijk voor verzekerd zijn. Als het gaat om de beoordeling van deze aansprakelijkheid kan ook gekeken worden naar jullie eigen verantwoordelijkheid omdat het hier een 14 jarige jongen betreft die - zij het stiekem - terwijl hij aan uw zorg is toevertrouwd bier drinkt in uw huis. Dat een jongen van 14 gaat overgeven bij inname van bier komt vaker voor.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 19 mrt 2013 22:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Voor ouders van een kind van 14 geldt een schuld-aansprakelijkheid wat wil zeggen dat zij alleen aansprakelijk zijn als hen een verwijt te maken valt. Ik zie niet welk verwijt de ouders te maken valt.

Dat is inderdaad juist. Dus kind aansprakelijk stellen of desnoods kind en/of ouders. De ouders zijn de wettelijke vertegenwoordigers van het kind, dus het is voldoende om de ouders aan te schrijven. Het kind valt onder de verzekering van de ouders, dus verschil maakt het verder niet.

Mocht die verzekering van mening zijn dat kind en ouders niet aansprakelijk zijn, dan is het natuurlijk een mogelijkheid om je daar gewoon bij neer te leggen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds