Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Afbetaling restschuld aan expartner na breuk
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
OliviaSophia

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 14:46    Onderwerp: Afbetaling restschuld aan expartner na breuk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemiddag,

Graag wil ik weten hoe jullie denken over onderstaande situatie, ik kan alle tips/trics gebruiken!

Mijn expartner en ik hebben ons geregistreerd partnerschap verbroken, we hadden samen een koophuis. Ex blijft in het huis wonen, echter is er wel een restschuld (huizenprijzen zijn gedaald). Er is geen sprake van verkoop maar omdat we het huis toen samen hebben gekocht, hebben we de restschuld ook verdeeld (op basis van een schatting). We zijn overeengekomen dat ik een bedrag van €10.000 in 5 jaar betaal, maandelijks. Ik ben in maart 2012 begonnen.

Dit wringt nu bij mij omdat ex op dit moment alleen de hypotheek betaald (heeft woongenot) en (nog) geen last heeft van de restschuld. Er zijn ook nog geen plannen voor verkoop van de woning. Ik betaal dus €10.000 en kan geen eigen leven opbouwen gezien de hoge last.

Mij lijkt het eerlijker om de betaling pas door te laten gaan wanneer de woning verkocht is. Op deze manier is er een exact bedrag aan restschuld getaxeerd en betalen we beiden.

Handig om te weten is dat ex en ik goed uit elkaar zijn gegaan, geen ruzie.

Wie kan zijn licht hierover laten schijnen? Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 16:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het huis van jullie samen was, zou hij jou toch juist moeten betalen om je uit te kopen? Tenzij het huis altijd alleen op zijn naam heeft gestaan.
Maar in dat geval zou het verlies juridisch ook alleen voor hem zijn volgens mij. Dan zou jij, door mee te betalen aan de hypotheek in de tijd dat je er woonde, eigenlijk tijdelijk woongenot hebben 'gekocht'.
OliviaSophia

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helaas, er valt niets uit te kopen omdat er een restschuld is. Ik koop de restschuld voor 50% af. Huis stond op beider naam.
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 17:32    Onderwerp: Re: Afbetaling restschuld aan expartner na breuk Reageer met quote Naar onder Naar boven

OliviaSophia schreef:
Dit wringt nu bij mij omdat ex op dit moment alleen de hypotheek betaald (heeft woongenot) en (nog) geen last heeft van de restschuld.
ex betaalt iig rente over hetgeen jij nog niet hebt afgelost en loopt het risiko, dat jij niet volledig betaalt??
OliviaSophia

BerichtGeplaatst: di 26 feb 2013 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij betaald de volledige hypotheek maar krijgt natuurlijk ook hypotheekrente aftrek! Risico dat ik niet betaal loopt hij niet want het is vastgelegd bij de notaris en ik heb een levensverzekering voor het geval ik overlijd. Hij heeft 1/4 deel trouwens vorig jaar al als borg ontvangen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 2:44    Onderwerp: Re: Afbetaling restschuld aan expartner na breuk Reageer met quote Naar onder Naar boven

OliviaSophia schreef:
Wie kan zijn licht hierover laten schijnen? Alvast bedankt!

Als hij je nu uitkoopt in die zin dat zowel het huis als de hypotheek op het huis volledig op zijn naam komen te staan (wat veel verder gaat dan dat hij momenteel opdraait voor de hypotheeklasten), dan is het redelijk dat je nu ook begint te betalen.

Het is echter maar de vraag of hij financieel in staat is jou uit te kopen. Weliswaar betekent uitkopen dat jij hem de helft van de onderwaarde betaalt, maar dan moet hij met zijn salaris nog steeds het hele huis (inclusief zijn helft van de overwaarde) kunnen financieren. De bank heeft er bovendien geen belang bij om jou kwijt te raken als (mede) hoofdelijk aansprakelijke, dus zal niet heel erg geneigd zijn om mee te werken.

Koopt hij je nu niet uit, dan hoef jij nu ook niet te betalen (al kan het wel verstandig zijn om alvast wat te sparen).

Jij hebt er belang bij dat hij je uitkoopt, want daarmee kom je af van die hypotheek. Ook al betaal je daar nu niet aan, mocht je ex ooit in financiële problemen komen of gewoon lastig worden, dan weet de bank je te vinden. Bovendien kun je op dit moment vrijwel zeker niet zelf een hypotheek krijgen mocht je een huis willen kopen (want het risico voor de bank is te groot dat je nog last krijgt van die oude lening).

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 10:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt! Het komt dus neer op zijn redelijkheid om een andere constructie te bedenken? Wil wel even duidelijk aangeven dat het huis sinds maart 2012 volledig op zijn naam staat en hij de lasten draagt (samen met zijn vriendin). De bank is dus al akkoord gegaan en is mij kwijt als hoofdelijk aansprakelijke. Het is puur een afspraak tussen ons 2, maar de afbetaling valt me steeds zwaarder na een aantal tegenvallers.

Ik heb inmiddels contact met hem gehad en we gaan om de tafel om te kijken wat voor nu een oplossing kan zijn. Ik begrijp heel goed dat we het eerlijk hebben verdeeld, maar voor mij is het gewoon niet meer te doen. Hij draagt de lasten gemakkelijk, hij heeft een vrij hoge functie dus hij wil me gelukkig misschien tegemoet komen! Thanks iedereen!
A.Verkerk

Leeftijd: 43

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe er nou een restschuld kan zijn. Het huis is toch helemaal niet verkocht?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 13:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OliviaSophia schreef:
Bedankt! Het komt dus neer op zijn redelijkheid om een andere constructie te bedenken? Wil wel even duidelijk aangeven dat het huis sinds maart 2012 volledig op zijn naam staat en hij de lasten draagt (samen met zijn vriendin). De bank is dus al akkoord gegaan en is mij kwijt als hoofdelijk aansprakelijke. Het is puur een afspraak tussen ons 2, maar de afbetaling valt me steeds zwaarder na een aantal tegenvallers.

Ok, hij heeft je dus al uitgekocht. In dat geval ben jij hem nu al de helft van de onderwaarde verschuldigd zoals die is vastgesteld op het moment van uitkopen. Het is redelijk dat jij die schuld nu al begint af te lossen. Als dit echt niet kan, is het misschien mogelijk om in overleg een andere "betalingsregeling" te treffen (waarbij er bijvoorbeeld (extra) rente wordt gerekend over de (langere) aflossingsperiode).

A.Verkerk schreef:
Ik begrijp nog steeds niet helemaal hoe er nou een restschuld kan zijn. Het huis is toch helemaal niet verkocht?

TS heeft haar helft verkocht aan haar ex.

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik heb niets verkocht. Het huis is gewoon op zijn naam gezet en nu moet ik de helft van de onderwaarde betalen.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het huis hoeft niet te worden verkocht, want het staat al op zijn naam. De bank is dan akkoord gegaan met het verstrekken van een nieuwe hypotheek alleen op zijn naam.
Door de daling van de huizenprijzen komt het nu vaker voor dat men te maken krijgt bij een onderwaarde. In het verleden was er vaker een overwaarde en vond iedereen het eigenlijk normaal dat degene die vertrok na overdracht van het huis de overwaarde kreeg uitbetaald. Nu de situatie andersom is, zou het plotseling niet redelijk zijn en zou de andere partner pas de schuld moeten regelen wanneer het huis daadwerkelijk voor een lagere prijs werd verkocht. Dat zou dan ook moeten inhouden dat dit bij overwaarde voortaan ook gaat gelden. En er zijn ook nog steeds gevallen dat er sprake is van overwaarde. Dus moet je wettelijk gaan meten met twee maten? Dat zit er niet in. Bovendien weet niemand waardoor er onderwaarde is ontstaan: luxe badkamer, luxe keuken, extra vakantie? Dat geld is gezamenlijk gebruikt, dus alleszins redelijk dat schulden worden afgerekend bij scheiding.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 19:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

OliviaSophia schreef:
Nee, ik heb niets verkocht. Het huis is gewoon op zijn naam gezet en nu moet ik de helft van de onderwaarde betalen.

Je hebt het misschien niet in de gaten gehad, maar jij hebt jouw aandeel in de eigendom van het huis overgedragen aan je ex. In ruil daarvoor heeft hij jouw deel van de hypotheeklening op zich genomen (minus de helft van de onderwaarde). Dit wordt een koop genoemd.

BerichtGeplaatst: do 28 feb 2013 19:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
In het verleden was er vaker een overwaarde en vond iedereen het eigenlijk normaal dat degene die vertrok na overdracht van het huis de overwaarde kreeg uitbetaald.

Ook toen gebeurde dat pas op het moment van uitkopen.

Zolang de woning op naam van beiden staat, hebben beiden het voordeel van een eventuele waardestijging, en dragen beiden het risico van een eventuele waardedaling. Op het moment van uitkoop gaat dit allemaal over op de persoon die vanaf dat moment de eigenaar is van de hele woning. De winst of het verlies van de andere persoon staat op dat moment vast (nl. door het vaststellen van de taxatiewaarde).
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds