Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 8:23
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Huur: Geen overeenstemming, toch vast aan delen?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
KapiteinG

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 17:53    Onderwerp: Huur: Geen overeenstemming, toch vast aan delen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allen,

Ik heb Google aardig uitgeput en hier ook gezocht maar ik kan geen antwoord vinden wat mijn situatie betreft. Ik wil namelijk geen nieuwe overeenkomst tekenen met mijn verhuurder waarin ik mijzelf opnieuw voor 12 maanden vastleg. Dit omdat ik te horen heb gekregen dat ik nu gewoon onbepaalde tijd mag blijven zitten en met één maand opzegtermijn weg kan wanneer ik wil.

Nu was ik met de verhuurder nog in onderhandeling over de nieuwe overeenkomst, hier stond namelijk een nieuw artikel in waar ik het niet mee eens was. Dit wilde ik eruit hebben en de rest was voor mij akkoord, dat heb ik ook aangegeven. Hier was de verhuurder het echter niet mee eens, die wilde dat artikel er toch in hebben.

Daarom dus rechtsbijstand ingeschakeld voor juridisch advies over dat artikel, blijkt dat ik helemaal geen nieuwe overeenkomst hoeft te tekenen om te kunnen blijven huren. Het enige dat er gebeurt als ik een nieuwe overeenkomst teken is dat ik weer een jaar niet tussentijds op kan zeggen en een boete moet betalen als ik toch ga.

Daarom heb ik nu een nette e-mail aan de verhuurder gestuurd dat ik afzie van het tekenen met bovenstaande uitleg erbij. De verhuurder beroept zich nu op de gedeeltelijke overeenstemming die er was over de voorwaarden en zegt dat ik nu toch een jaar "vast" zit en niet tussentijds weg kan.

Wat is hier nu het geval? Heb ik mijzelf in de vingers gesneden door dit in mijn eerste reactie te zetten:

Quote:
Het contract is in orde op artikel 4.8 na.

Ik hoop dat iemand dit weet Smile Alvast bedankt!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die eerste zin kun je niet opvatten als een aanvaarding van het aangeboden contract.

Wellicht kun je de eerste zin wel opvatten als een (tegen)aanbod tot het sluiten van het contract minus artikel 4.8. Maar dit aanbod (van jou) is verworpen door de verhuurder:
Quote:
Dit wilde ik eruit hebben en de rest was voor mij akkoord, dat heb ik ook aangegeven. Hier was de verhuurder het echter niet mee eens, die wilde dat artikel er toch in hebben.

Door de verwerping is jouw aanbod komen te vervallen (art. 6:221 lid 2 BW). De verhuurder kan het aanbod dus niet alsnog aanvaarden (tenzij jij hem opnieuw dit aanbod hebt gedaan).

Voor zover ik kan zien is er geen (nieuwe) overeenkomst tot stand gekomen.

Dat de oude overeenkomst doorloopt als een overeenkomst voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand is juist.

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 18:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Die eerste zin kun je niet opvatten als een aanvaarding van het aangeboden contract.

Wellicht kun je de eerste zin wel opvatten als een (tegen)aanbod tot het sluiten van het contract minus artikel 4.8. Maar dit aanbod (van jou) is verworpen door de verhuurder:
Quote:
Dit wilde ik eruit hebben en de rest was voor mij akkoord, dat heb ik ook aangegeven. Hier was de verhuurder het echter niet mee eens, die wilde dat artikel er toch in hebben.

Voor zover ik kan zien is er geen (nieuwe) overeenkomst tot stand gekomen.

Dat de oude overeenkomst doorloopt als een overeenkomst voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand is juist.

Dat zou echt heel goed nieuws zijn. De sleutelzin in de reactie van de verhuurder op mijn "gedeeltelijke akkoord" was

Quote:
graag zou ik dit artikel dan ook laten staan. Na de looptijd van het contract kunnen we het weer opnieuw bekijken.

Ik mag dit dus opvatten als het verwerpen van mijn aanbod als ik het goed begrijp. Bedankt voor het heldere antwoord!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 18:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

KapiteinG schreef:
Quote:
graag zou ik dit artikel dan ook laten staan. Na de looptijd van het contract kunnen we het weer opnieuw bekijken.

Ik mag dit dus opvatten als het verwerpen van mijn aanbod als ik het goed begrijp. Bedankt voor het heldere antwoord!

Dit lijkt me (net als jouw reactie op zijn eerdere aanbod) een "aanvaarding die van het aanbod afwijkt". Dan hebben we art. 6:225 lid 1 BW:
Quote:
Een aanvaarding die van het aanbod afwijkt, geldt als een nieuw aanbod en als een verwerping van het oorspronkelijke.

BerichtGeplaatst: wo 27 feb 2013 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
KapiteinG schreef:
Quote:

Dit lijkt me (net als jouw reactie op zijn eerdere aanbod) een "aanvaarding die van het aanbod afwijkt". Dan hebben we art. 6:225 lid 1 BW:
Quote:
Een aanvaarding die van het aanbod afwijkt, geldt als een nieuw aanbod en als een verwerping van het oorspronkelijke.

Geweldig, dat geeft een hoop rust Smile bedankt!
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds