|
Auteur |
Bericht |
Jose P.
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 10:16 Onderwerp: Verkoop huis los van grond? |
|
|
In de Volkskrant van vandaag zegt iemand:
Quote: | Mensen doen hier de gekste dingen om hun huis kwijt te raken. De buurvrouw probeert nu alleen het huis te verkopen en niet de grond. Volgens mij kan dat juridisch gezien niet eens. |
Heeft zij gelijk? |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 11:19 Onderwerp: Re: Verkoop huis los van grond? |
|
|
Jose P. schreef: | In de Volkskrant van vandaag zegt iemand:
Quote: | Mensen doen hier de gekste dingen om hun huis kwijt te raken. De buurvrouw probeert nu alleen het huis te verkopen en niet de grond. Volgens mij kan dat juridisch gezien niet eens. |
Heeft zij gelijk? |
Hangt er vanaf wie "zij" is (de buurvrouw, dan wel de persoon die als "mij" wordt aangeduid). De buurvrouw kan een recht van opstal doen vestigen (art. 5:101 e.v. BW), dus in zoverre kan de eigendom van de woning worden overgedragen zonder dat de onderliggende grond eveneens wordt overgedragen. |
|
|
|
 |
ro-er
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 feb 2013 17:40 Onderwerp: |
|
|
Erfpacht is ene constructie die vaker wordt toegepast door woningcorporaties en gemeenten. Misschien kan dat ook doior ene particulier? |
|
|
|
 |
Jose P.
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 feb 2013 14:45 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel voor de antwoorden.
Op Internet vond ik nog dat banken terughoudend zijn in financiering van onroerend goed op grond in particuliere erfpacht. Veel van deze woningen blijken door ongunstige erfpachtbepalingen financieringsproblemen te hebben gegeven. Dat had (uiteraard) negatieve gevolgen voor de verkoopprijs en verkoopbaarheid, maar juridisch gezien kan het.
Als er gunstige erfpachtbepalingen zijn ligt dat natuurlijk anders, maar of de buurvrouw die het huis zonder grond te koop aan wil bieden daar nou zoveel mee opschiet blijft de vraag. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: di 26 feb 2013 21:50 Onderwerp: |
|
|
ro-er schreef: | Erfpacht is ene constructie die vaker wordt toegepast door woningcorporaties en gemeenten. Misschien kan dat ook doior ene particulier? |
Erfpacht is niet hetzelfde als een recht van opstal. Bij erfpacht wordt de grond juist wel 'verhuurd'. Een recht van opstal strekt zich alleen uit over de 'opstallen', en dat zijn de gebouwen die op de grond staan, maar niet de grond zelf. |
|
|
|
 |
|