Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leuke casus
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marvinlwd

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 9:58    Onderwerp: Leuke casus Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedemorgen!

Ik ben hier nieuw op het forum, maar ik lees al een hele poos mee. Vandaar dat ik me dus al meteen thuis voel Smile
Als eerstejaars student heb ik hier vaker inspiratie opgedaan om bepaalde rechtsvragen uit verschillende perspectieven te bekijken. Vandaag loop ik echter vast en heb ik jullie hulp nodig!

Het gaat hierbij om een arbeidsrechtelijk aansprakelijkheidsgeschil. Ik wil meteen zeggen dat ik geen antwoorden verwacht. Een zetje in de goede richting is veel belangrijker. Het wettelijk kader en misschien een beetje jurisprudentie als iemand iets weet. Het is voor mij nog een helemaal vreemd rechtsgebied.

De casus (verkort):A moet elke dag van haar baas een collega ophalen op de weg naar de zaak. De collega woont een kwartiertje van A vandaan en de baas stelt hiervoor een tandem ter beschikking. Op een kwade dag is A veel te laat wakker en sjeest met hoog tempo over de straat, door het rode licht. Ze beland in het ziekenhuis door een botsing. A heeft schade en heeft- uiteraard - geen ziektekostenverzekering. De baas heeft schade door de kapotte tandem. A wil de ziektekosten van het ziekenhuis op d'r baas verhalen, de baas wil de tandem op A verhalen.

Centrale vragen: De baas meent het gaat hierbij om woon-werkverkeer en denkt derhalve niet aansprakelijk te zijn voor het ongeval. Daarnaast was het haar eigen schuld, aldus de baas. A denkt dat zij via haar baas is verzekerd en dat deze de rekening van het ziekenhuis moet betalen.

Het gaat uiteindelijk om deze twee vragen: wie kan wat op wie verhalen. Ik heb geen flauw idee waar ik moet beginnen te zoeken. Als enige aanknopingspunt heb ik 7:658 BW maar dat ziet eerder op de aansprakelijkheid tijdens de dienstbetrekking. De vraag is daarom dus ook: is het - verplicht - ophalen van een collega woon-werkverkeer of behoort het al tot dde uitvoering van de dienstbetrekking waar 7:658 BW op ziet??

Iedereen die mij een kleine tip kan geven alvast bedankt!!!!
Groetjes
Marvin
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Éven zoeken op rechtspraak.nl levert onder meer de volgende aanknopingspunten op:

arrest 1
arrest 2
arrest 3

En daar staan dan weer diverse nadere aanknopingspunten in.

Belangrijke vragen:
- is er sprake van woon-werkverkeer of zakelijk verkeer?
- in welk geval kan de werkgever aansprakelijk worden gehouden voor schade?
- kan de verkeersovertreding ertoe leiden dat de schade niet bij de werkgever maar bij de werknemer terechtkomt?

En een zelfde afweging kun je maken voor de schade aan de tandem.

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartstikke bedankt!

Het is mij nu duidelijk wanneer op welke grondslag aansprakelijkheid ontstaat... Twistpunt is echter nog de vraag of het 'verplicht' ophalen van een collega als zakelijk (werk-werk) verkeer aangemerkt kan worden. Dit is namelijk een vereiste voor 7:658 BW.. Ik heb het gevoel dat het wel zo is maar ik kan het wettelijk niet verantwoorden... Rechtspraak.nl helpt daar ook niet bij...

Enig idee?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 14:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marvinlwd schreef:
Twistpunt is echter nog de vraag of het 'verplicht' ophalen van een collega als zakelijk (werk-werk) verkeer aangemerkt kan worden. Dit is namelijk een vereiste voor 7:658 BW..

Als de werknemer uitvoert wat de werkgever hem heeft opgedragen, dan is dat werk.

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 18:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Verkeersongelukken worden ook nog al eens op 7:611 ingebracht. Alleen als er sprake is van bewuste schuld of roekeloosheid is de werkgever niet aansprakelijk voor een verkeersongeval tijdens het werk. Voor voetverkeer geldt dat niet, maar daar gaat het hier niet over.
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie ook: NJ 12 oktober 2012, nr. 35, p. 2462.

Het artikel
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 22:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op de openbare weg is er geen zeggenschap mogelijk van de werkgever, zodat aansprakelijkheid op grond van art. 7:658 BW uitgesloten is. Voor aansprakelijkheid op grond van art. 7:611 BW is vereist dat het vervoer op één lijn te stellen is met vervoer krachtens de arbeidsovereenkomst. Dat is bij gewoon woon-werkverkeer niet het geval. Zie ook HR Knoppen/NCM, NJ 2009, 329.

Art. 7:661 BW is van toepassing op de vraag of de werknemer aansprakelijk is voor de schade aan de tandem. In beginsel is de werknemer niet jegens de werkgever aansprakelijk, tenzij de schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid. Vraag is, of in dit geval geen sprake was van bewust roekeloos rijgedrag. Zie voor een voorbeeld van bewust roekeloos rijgedrag: HR Dieteren/Express transport (zaak over art. 7:658 BW).
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: vr 22 feb 2013 23:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Dat is bij gewoon woon-werkverkeer niet het geval. Zie ook HR Knoppen/NCM, NJ 2009, 329.

Dus je concludeert dat hier sprake is van woon-werkverkeer, ook al heeft de werknemer de opdracht gekregen om met de tandem zijn collega op te halen?
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 23 feb 2013 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, bij nadere lezing van de casus zou hier inderdaad sprake kunnen zijn van bijzonder woon-werkverkeer, waarvoor op grond van art. 7:611 BW ook een verzekeringsplicht geldt voor de werkgever. Ik ben alleen niet zeker, omdat ik niet weet wat precies onder bijzonder woon-werkverkeer valt.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds