|
Auteur |
Bericht |
Dagobert24
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 16 feb 2013 2:30 Onderwerp: Dispuut Leverancier |
|
|
Ik ben eigenaar van een bedrijf en ik heb al enige tijd een dispuut met een leverancier omtrent geleverde goederen. Een groot deel van deze goederen zijn met forse klachten afgeleverd, hierdoor weiger ik de facturen te betalen want eerst wil ik dat het probleem wordt opgelost. Na heel wat e-mail verkeer & telefonisch contact zijn we nog geen stap verder gekomen; de leverancier weigert mee te werken en heeft de hoofdsom onlangs doorgegeven aan een incassobureau. Dit incassobureau doet niets anders dan dreigbrieven sturen totdat vandaag een deurwaarder op de stoep stond met een ambtelijk stuk waarin een aanvraag bij de rechtbank is gedaan tot faillietverklaring van mijn rechtspersoon. Ik ben hierover zeer verbaasd aangezien de hele zaak niet is voorgelegd aan de kantonrechter en dat er wordt geopperd dat ik in een toestand verkeer van opgehouden te betalen; dit terwijl ik amper 5 weken geleden alles heb betaald wat wel netjes is afgeleverd. Daarnaast wordt er tevens in de aanvraag geopperd dat ik andere vorderingen onbetaald laat; echter een concrete steunvordering (bijvoorbeeld een kopie van een andere factuur) zit er niet bij; alleen maar deze zinsnede.
Tevens is het bedrag welke ik betaald heb ook niet in mindering gebracht van het zogenaamde te vorderen bedrag.
Wettelijk is het toch uiteindelijk zo geregeld dat een rechtbank een faillissementsaanvraag alleen mag honoreren als de debiteur helemaal niet meer betaald, dus in een toestand verkeerd van opgehouden te betalen, en dat de aanvrager een steunvordering bij de aanvraag dient te voegen? aan deze beide eisen is in deze niet voldaan; recent is er nog betaald en er zit geen steunvordering cq openstaande opeisbare factuur van een andere partij bij de aanvraag; er wordt alleen een zinsnede gebruikt dat ik andere facturen onbetaald laat; wat echter ook niet waar is.
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
Stefb91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 16 feb 2013 12:43 Onderwerp: |
|
|
Faillissement kan sowieso pas aangevraagd worden als het gaat om 2 schulden en 2 schuldeisers, dus dat ze dat zeggen is vrij irrelevant en klinkt als bangmakerij. Niet te druk over maken.
Wat zijn de precieze beweegredenen om de factuur niet te voldoen? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: za 16 feb 2013 20:32 Onderwerp: |
|
|
Stefb91 schreef: | Faillissement kan sowieso pas aangevraagd worden als het gaat om 2 schulden en 2 schuldeisers |
Nee hoor. Voor het indienen is het voldoende om een opeisbare vordering te hebben en te stellen dat het niet de enige schuld is.
De steunvordering hoeft pas op de zitting aannemelijk te worden gemaakt.
Overigens heeft TS deze vraag elders ook al gesteld, het is jammer dat hij de informatie die hij al gekregen heeft niet hier bij zijn verhaal zet. |
|
|
|
 |
|