|
Auteur |
Bericht |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 9:49 Onderwerp: Vordering terugbetalen prestatiebeurs na kwijtschelding |
|
|
Goedemorgen,
Ik heb vorige week van DUO een brief ontvangen waarin staat dat ik mijn studiebeurs terug moet betalen wegens het teveel verdienen. Ik heb van september 2010 tot december 2010 een studiebeurs ontvangen, maar heb dat jaar ook teveel verdiend.
Nu heb ik 8 januari 2012 het volgende bericht ontvangen:
Beste student,
Je hebt in je eerste studiejaar aan hbo of universiteit vanaf januari 2011 geen prestatiebeurs ontvangen.
Je hoeft je lening prestatiebeurs voor hbo en universiteit over september 2010 t/m december 2010 en je volledige ov-lening niet terug te betalen.
Log voor je actuele schuldsaldo in op www.duo.nl.
DUO voert - ook na de omzetting van je prestatiebeurs - nog verschillende
controles uit. Hierdoor kunnen wijzigingen ontstaan in je gegevens.
Kan ik aan de hand van deze brief zeggen dat ze volgens het vertrouwensbeginsel niet meer mogen vorderen dat ik de schuld terugbetaal of hebben ze met de regel "DUO voert.." deze mogelijkheid nog wel openstaan?
Alvast bedankt.
Groet,
Jos IJntema |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 10:00 Onderwerp: |
|
|
Als DUO eerst had gezegd dat ze wisten dat je teveel had verdiend, maar je toch niets hoefde terug te betalen, dan zou het vertrouwensbeginsel relevant zijn. In jouw geval is daar geen sprake van. Je hebt teveel verdiend, daar komt DUO nu pas achter. Je wist of had kunnen weten van de regels over eigen inkomen naast je studiebeurs. Volgens mij zou je ook zonder de zin "DUO voert..." nog moeten betalen, maar nu dat duidelijk in de brief staat zie ik echt geen reden waarom je onder de terugbetaling uit zou moeten komen. |
|
|
|
 |
Walnootje
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 10:02 Onderwerp: |
|
|
Dat had ik al gedacht. Denk je dat het wel mogelijk is om onder de betaling voor de OV-chipkaart uit te komen? Ik heb denk ik voor € 20,- gereisd, omdat ik een eigen auto had. Nu moet ik volgens DUO € 251,- betalen voor de OV. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 11 feb 2013 15:17 Onderwerp: |
|
|
Walnootje schreef: | Denk je dat het wel mogelijk is om onder de betaling voor de OV-chipkaart uit te komen? |
Nee. De OV-lening valt onder dezelfde voorwaarden als de prestatiebeurs. Als je teveel verdient, moet je (een deel van) de waarde van het OV-reisproduct terugbetalen. Het maakt niet uit in hoeverre je van dat product gebruik hebt gemaakt. Het is verstandiger om je OV-product stop te zetten als je verwacht er geen gebruik van te maken. |
|
|
|
 |
|