|
Auteur |
Bericht |
biljart
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 08 feb 2013 15:42 Onderwerp: definitieve teruggaaf inkomstenbelasting delen met ex? |
|
|
Halverwege 2011 zijn mijn ex en ik gescheiden. In 2012 is dit bekrachtigd door de rechter.
We waren fiscaal partner. Eigen huis.
Ik kreeg van de belasting meer terug dan mijn ex over fiscaal jaar 2011. Ik fulltime baan, zij parttime.
Dit verschil wilde zij rechtgetrokken hebben. Dit is inmiddels, door het niet betalen van haar deel van de hypotheek, ruim rechtgetrokken.
Vraag: Staat zij in haar recht?
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 08 feb 2013 17:41 Onderwerp: |
|
|
Hangt vooral af van de inhoud van het door de rechter bekrachtigde convenant.
Dat jij vindt dat één en ander al is getrokken is niet relevant. Had jij zonder de ongelijke belastingteruggave nog geld van je ex tegoed gehad waarmee je nu verrekent? Vermoedelijk niet.
De vraag is hoe volgens het convenant die teruggave moet worden behandeld. Even aangenomen dat jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd zodat ieder recht heeft op de helft, heeft je ex normaal gesproken ook recht op de helft van de teruggave (in ieder geval van het deel dat valt toe te rekenen aan de periode vóór de ontbinding van de gemeenschap van goederen). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|