Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 18:41
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Twosocks

Leeftijd: 65
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 20 jan 2013 21:07    Onderwerp: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Bij een rechtsgeldig afgesloten overeenkomst mag de zakenpartner haar ‘oude’klanten hooguit verzoeken om medewerking te verlenen aan een her-identificatie. Indien de klant aan de bank kenbaar maakt hier bezwaar tegen te maken en/of niet aan te kunnen voldoen, mag de bank geen bankrekening gaan blokkeren, klanten uitsluiten van dienstverlening of bankpassen gaan vernietigen. Dat zou namelijk als contractbreuk eenvoudigweg een vorm van strafbaar handelen vormen. Een ernstig strafbaar feit, wat des te zwaarder weegt wanneer dit gepleegd wordt door een financiële instelling. Klanten zulke sancties in het vooruitzicht stellen is ook strafbaar. Zowel als misleiding waar klanten verkeerde informatie wordt voor geschoteld als vorm van pure bedreiging.

Bron: http://www.id-nee.nl/dossiers/her-identificatie-actie-banken/27-2012-2013-iban-aanleiding-voor-nieuwe-problemen-met-identificatieplicht.html

Kan iemand deze stelling bevestigen?

ING weigert het afdekken pasfoto. Volgens mij mag dat niet.
Sterker nog: Volgens mij heb ik het recht om de scan, cq kopie te weigeren.

ING stelt dat zij het recht hebben een kopie te maken. Tot op zekere hoogte klopt dat. Echter, dat recht is mijns inziens beperkt door mijn recht om de kopie te weigeren. De kopie is namelijk niet wettelijk verpicht.

Mijn recht:

Wet bescherming persoonsgegevens:

Artikel 8
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 2:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De bank moet bij mijn weten een afschrift maken, maar dit hoeft niet perse een kopie te zijn. Het overnemen van een aantal gegevens zou voldoende zijn. De bank kan aan haar wettelijke taak voldoen zonder BSN nummer en ras vast te leggen.

Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens, waaronder het ras, wordt in beginsel in artikel 16 Wbp verboden. Vervolgens wordt in art. 18 Wbp dit in sommige situaties toegestaan.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 jan 2013 22:52    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twosocks schreef:
Dat zou namelijk als contractbreuk eenvoudigweg een vorm van strafbaar handelen vormen.

Allemaal onzin dus.

BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2013 21:15    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Twosocks schreef:
Dat zou namelijk als contractbreuk eenvoudigweg een vorm van strafbaar handelen vormen.

Allemaal onzin dus.

Bedankt, dat is duidelijke taal.

Even samenvattend:

Quote:
Banken en financiële dienstverleners zijn niet verplicht om een kopie of een scan van uw identiteitsbewijs te maken.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/integriteit-financiele-markten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.html

De ING beweerde meermaals dat zij wettelijk verplicht is een scan te maken.

Email ING 12-12-2012:
Quote:
Wij hebben u aangegeven om welke wet het gaat. Deze wet schrijft ING voor dat van elke klant een gewaarmerkte kopie van een geldig legitimatiebewijs moet worden bewaard. U heeft uw ING rekeningen al geruime tijd in gebruik en het blijkt dat een gewaarmerkte kopie van uw paspoort in de administratie ontbreekt.

De wet die ze bedoelen is de WWFT.

Na de ING op bovenstaande publicatie van rijksoverheid gewezen te hebben, kreeg ik de volgende reactie:
Email ING 02-01-2013:
Quote:
Uw bewering dat er geen sprake is van een plicht is correct. Het spijt mij oprecht dat ik dit in mijn eerste e-mail vermeldde. ING maakt gebruik van een recht.

Banken behoren anno 2013 op de hoogte te zijn van de betreffende wetgeving. Indien zij stellen dat een kopie verplicht is, is er mijns inziens derhalve sprake van misleiding. Dit is in strijd met de wet oneerlijke handelspraktijken en een strafbaar feit.

Bij het afhalen van een nieuwe pinpas, liep de medewerkster met mijn rijbewijs weg om hier een scan van te maken, zonder mij hiervan op de hoogte te stellen, zonder mijn toestemming en zonder mij op de hoogte te stellen van mijn rechten. Dit is in strijd met o.a. Wet bescherming Persoonsgegevens:

Quote:
Artikel 33
1. Indien persoonsgegevens worden verkregen bij de betrokkene, deelt de verantwoordelijke vóór het moment van de
verkrijging de betrokkene de informatie mede, bedoeld in het tweede en derde lid, tenzij de betrokkene daarvan
reeds op de hoogte is.
2. De verantwoordelijke deelt de betrokkene zijn identiteit en de doeleinden van de verwerking waarvoor de gegevens
zijn bestemd, mede.

En ook in strijd met het bepaalde in "Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen", waar de ING overigens in een brief zelf naar verwijst!
Quote:
3.2. Informatieplicht
Bedrijven en organisaties moeten personen van wie zij persoonsgegevens verzamelen (‘betrokkenen’
genoemd) adequaat informeren over het doel en de toelaatbaarheid daarvan. Dat betekent dat een bedrijf
of organisatie ook informatie verstrekt aan betrokkenen over de rechten die zij kunnen uitoefenen
aangaande het verzamelen van hun persoonsgegevens, zoals het recht op inzage, correctie en verzet.
Met het verwijzen naar een ‘standaardprocedure’ of ‘het hoofdkantoor’ wordt niet aan de informatieplicht
voldaan. Deze informatieplicht biedt klanten, medewerkers e.d. de gelegenheid om na te gaan
of het bedrijf of de organisatie de gewenste persoonsgegevens mag verzamelen en om te besluiten om
daar wel of niet aan mee te werken.

Bron: http://www.cbpweb.nl/downloads_gedragscodes/gedr_financiele_instellingen.pdf

In deze gedragscode is overigens de volgende informatie te vinden over een kopie van de pasfoto:
Quote:
4.1. De pasfoto en het BSN
De Wbp kent een aantal categorieën persoonsgegevens die in beginsel niet mogen worden verwerkt.
Daarvan een kopie of scan maken is dus eveneens verboden. Deze zogeheten bijzondere persoonsgegevens
zeggen onder meer iets over ras, gezondheid of geloofsovertuiging of betreffen strafrechtelijke
gegevens. Het zijn gevoelige persoonsgegevens die extra risico’s met zich meebrengen, zoals
discriminatie of uitsluiting van de betreffende persoon voor een bepaalde dienst of product.
Bij een verzoek om legitimatie en eventueel een ‘kopietje paspoort’ is met name het begrip ‘ras’ van
belang. Dit begrip moet ruim worden uitgelegd en omvat zowel iemands nationaliteit als kenmerken
waaruit zijn of haar etnische afkomst kan worden afgeleid, zoals bij een pasfoto.Daarom mag een
pasfoto niet zomaar worden gekopieerd.
De Wbp bevat een (limitatief) aantal uitzonderingen op het
verbod op het gebruik van deze gegevens, waaronder het gebruik van een pasfoto als dat voor de identificatie
van een persoon onvermijdelijk is. Als voorbeeld dient het gebruik van een pasfoto op een
toegangspas van een groot concern. In overige gevallen is het gebruik verboden.

Rechten en plichten volgens publicatie Rijksoverheid:
Quote:
Reden kopie legitimatiebewijs

Een bedrijf of instelling mag niet van u eisen dat u uw identiteitsbewijs laat kopiëren, tenzij u er wettelijk toe verplicht bent.

Kopie identiteitsbewijs zonder wettelijke verplichting

Als u er toch voor kiest om uw identiteitsbewijs te laten kopiëren, kunt u een aantal maatregelen nemen om het risico op identiteitsfraude te voorkomen:

Schrijf op de kopie dat het een kopie is, voor wie het bedoeld is en de datum waarop u de kopie afgeeft.
U kunt bij het kopiëren uw burgerservicenummer (BSN) laten afschermen of op de kopie onleesbaar maken. Zo komt uw BSN niet terecht bij bedrijven of organisaties die uw BSN niet mogen verwerken. Let op: uw BSN staat op 2 plaatsen op uw identiteitsdocument: onder ‘persoonsnummer’ en in de regels met letters en cijfers onder aan het document.
U kunt ook uw pasfoto afschermen of onzichtbaar maken.
U kunt uw kopie terugvragen, bijvoorbeeld als u uitcheckt bij een hotel.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html

Laatste brief ING:
Quote:
16 januari 2013

Geachte heer Xxxxxx,

In het telefoongesprek van 15 januari 2013 geeft u aan dat u bezwaar maakt tegen ons verzoek een kopie van uw identificatiebewijs vast te leggen in onze administratie. U vertelt dat de ING alleen delen van het identiteitsbewijs mag kopiëren, maar in ieder geval de pasfoto niet. Bovendien geeft u aan dat u zich gedwongen voelt een kopie af te geven, omdat de ING aangeeft uw Betaalrekening te blokkeren indien u dit niet doet. Ik vind dit vervelend van u te vernemen. Graag geven wij onze schriftelijke reactie.

Identificatie
In het kader van nieuwe wetgeving worden wij gevraagd een aantal van uw gegevens vast te leggen in onze administratie. Dit doen wij ondermeer door uw legitimatiebewijs te controleren op een ING-kantoor, en een kopie vast te leggen in onze administratie. Dit hebben wij vastgelegd in artikel 7 van onze algemene bankvoorwaarden. Wanneer u het hier niet mee eens bent, heeft u de mogelijkheid de rekeningen bij de ING op te zeggen.

Pasfoto
Bij de controle van uw identiteitsbewijs wordt hiervan een kopie gemaakt. Hierbij bieden wij niet de mogelijkheid delen daarvan te blinderen, zoals de pasfoto. Wij beschouwen een onvolledig kopie niet als volledige identificatie.

Blokkade
Indien u niet wenst te mee te werken aan de uitvoering van de algemene voorwaarden, zoals het vastleggen van een kopie van uw legitimatiebewijs, houden wij ons het recht voor de dienstverlening te beëindigen. In artikel 35 van onze algemene voorwaarden hebben wij vastgelegd dat wij eenzijdig de relatie kunnen beëindigen.

Directie
Als u het met ons antwoord niet eens bent is het mogelijk uw bezwaren binnen zes weken na dagtekening van deze brief kenbaar te maken aan de Directie ING Bank N.V. afdeling Retail/Legal, Het adres is: Antwoordnummer 230 1000 XA Amsterdam (postzegel niet nodig).

Algemene Voorwaarden ING: http://www.ing.nl/Images/Voorwaarden-en-overige-regelingen_tcm7-33137.pdf?id=20130125065055

Quote:
7 Cliëntgegevens
De cliënt en zijn vertegenwoordigers zijn verplicht aan de
bank alle medewerking te verlenen en informatie te
verstrekken voor het vaststellen en verifiëren van onder meer
hun identiteit, burgerservicenummer, geboortedatum,
burgerlijke staat, handelingsbekwaamheid en -bevoegdheid,
huwelijks- of partnerschapsgoederenregime, rechtsvorm,
woon- en/of (statutaire) vestigingsplaats, - voor zover van
toepassing - hun inschrijvingsnummer in het handelsregister
en/of andere registers en hun BTW-nummer.
Wijzigingen in deze gegevens moeten zo spoedig mogelijk
schriftelijk aan de bank worden meegedeeld.
De bank mag van documenten, waaruit deze gegevens
blijken, kopieën maken, de gegevens registreren en bewaren.

Als de cliënt een rechtspersoon of samenwerkingsverband is,
zijn de cliënt en zijn vertegenwoordigers tevens verplicht
op eerste verzoek van de bank inzicht te verschaffen in de
eigendoms- en zeggenschapsstructuur van de rechtspersoon
of het samenwerkingsverband.

Volgens mij is hier sprake van "onredelijk beding". Mijn rechten worden namelijk ingeperkt.

Quote:
35 Opzegging van de relatie
Zowel de cliënt als de bank kan de relatie tussen hen
schriftelijk geheel of gedeeltelijk opzeggen. Als de bank
de relatie opzegt, deelt zij desgevraagd de reden van de
opzegging aan de cliënt mee.
Na opzegging van de relatie worden de tussen de cliënt en
de bank bestaande individuele overeenkomsten zo spoedig
mogelijk afgewikkeld met inachtneming van de daarvoor
geldende termijnen. Tijdens de afwikkeling blijven deze
algemene bankvoorwaarden en de op de individuele
overeenkomsten toepasselijke specifieke voorwaarden
van toepassing.

Mag ING zich beroepen op deze voorwaarde als ik mij beroep op mijn wettelijk recht om de kopie te weigeren?
Quote:
Artikel 8 Wet bescherming persoonsgegevens.
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:
de betrokkene voor de verwerking zijn ondubbelzinnige toestemming heeft verleend;
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2013 22:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik snap niet zo goed waarom je maar blijft bij art. 8 Wbp terwijl art. 16 Wpb e.v. sterker is. De toestemming als bedoelt in art. 8 Wbp kan men m.i. via de algemene voorwaarden verkrijgen, terwijl dit niet opgaat voor art. 18 Wbp. Voor het eerste is ondubbelzinnige toestemming nodig en voor het laatste uitdrukkelijke toestemming. Dat laatste kan niet via de algemene voorwaarden worden verkregen en daarom ben ik van mening dat het bij 7 Cliëntgegevens gaat om een onredelijk bezwarend beding.

BerichtGeplaatst: vr 25 jan 2013 22:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je maar blijft bij art. 8 Wbp terwijl art. 16 Wpb e.v. sterker is. De toestemming als bedoelt in art. 8 Wbp kan men m.i. via de algemene voorwaarden verkrijgen, terwijl dit niet opgaat voor art. 18 Wbp. Voor het eerste is ondubbelzinnige toestemming nodig en voor het laatste uitdrukkelijke toestemming. Dat laatste kan niet via de algemene voorwaarden worden verkregen en daarom ben ik van mening dat het bij 7 Cliëntgegevens gaat om een onredelijk bezwarend beding.

Bedankt voor je reacties.....

Ik dacht dat art 8 voldoende was. Is het niet zo dat ik de toestemming moet verlenen en dat ze het niet via algemene voorwaarden mogen afdwingen?
In ieder geval bedankt voor de tip. Ik zal er rekening mee houden.
Twosocks

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 18:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag wederom een brief ontvangen van de ING, met de dreiging dat mijn betaalrekeningen geblokkeerd worden vanaf 15 februari, als ik niet vóór 7 februari een kopie c.q. scan heb laten maken.

Ik ben inmiddels bezig met een schriftelijk bezwaarschrift, gericht aan de directie.

Wat ik me afvraag: Mag de ING mijn rekening blokkeren of beëindigen, zonder opgaaf van reden, op basis van artikel 35 in hun algemene voorwaarden?

Ik ben ca 35 jaar klant, de Voorwaarden dateren van 2009.
Twosocks

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 18:45    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twosocks schreef:

En ook in strijd met het bepaalde in "Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Financiële Instellingen", waar de ING overigens in een brief zelf naar verwijst!
Quote:
3.2. Informatieplicht
Bedrijven en organisaties moeten personen van wie zij persoonsgegevens verzamelen (‘betrokkenen’
genoemd) adequaat informeren over het doel en de toelaatbaarheid daarvan. Dat betekent dat een bedrijf
of organisatie ook informatie verstrekt aan betrokkenen over de rechten die zij kunnen uitoefenen
aangaande het verzamelen van hun persoonsgegevens, zoals het recht op inzage, correctie en verzet.
Met het verwijzen naar een ‘standaardprocedure’ of ‘het hoofdkantoor’ wordt niet aan de informatieplicht
voldaan. Deze informatieplicht biedt klanten, medewerkers e.d. de gelegenheid om na te gaan
of het bedrijf of de organisatie de gewenste persoonsgegevens mag verzamelen en om te besluiten om
daar wel of niet aan mee te werken.

Bron: http://www.cbpweb.nl/downloads_gedragscodes/gedr_financiele_instellingen.pdf

In deze gedragscode is overigens de volgende informatie te vinden over een kopie van de pasfoto:
Quote:
4.1. De pasfoto en het BSN
De Wbp kent een aantal categorieën persoonsgegevens die in beginsel niet mogen worden verwerkt.
Daarvan een kopie of scan maken is dus eveneens verboden. Deze zogeheten bijzondere persoonsgegevens
zeggen onder meer iets over ras, gezondheid of geloofsovertuiging of betreffen strafrechtelijke
gegevens. Het zijn gevoelige persoonsgegevens die extra risico’s met zich meebrengen, zoals
discriminatie of uitsluiting van de betreffende persoon voor een bepaalde dienst of product.
Bij een verzoek om legitimatie en eventueel een ‘kopietje paspoort’ is met name het begrip ‘ras’ van
belang. Dit begrip moet ruim worden uitgelegd en omvat zowel iemands nationaliteit als kenmerken
waaruit zijn of haar etnische afkomst kan worden afgeleid, zoals bij een pasfoto.Daarom mag een
pasfoto niet zomaar worden gekopieerd.
De Wbp bevat een (limitatief) aantal uitzonderingen op het
verbod op het gebruik van deze gegevens, waaronder het gebruik van een pasfoto als dat voor de identificatie
van een persoon onvermijdelijk is. Als voorbeeld dient het gebruik van een pasfoto op een
toegangspas van een groot concern. In overige gevallen is het gebruik verboden.

Hier heb ik een fout gemaakt!
Het moet zijn: "Het CBP Richtsnoer Identificatiebewijzen en Verificatie van Persoonsgegevens"
Bron: http://www.cbpweb.nl/downloads_rs/rs_kopie-identiteitsbewijs.pdf

Excuses voor dit ongemak.....
bona fides

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 19:05    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twosocks schreef:
Bij het afhalen van een nieuwe pinpas, liep de medewerkster met mijn rijbewijs weg om hier een scan van te maken, zonder mij hiervan op de hoogte te stellen, zonder mijn toestemming en zonder mij op de hoogte te stellen van mijn rechten. Dit is in strijd met o.a. Wet bescherming Persoonsgegevens: (...)

Dat is het niet. Het is duidelijk dat de bank verplicht is die persoonsgegevens vast te leggen. Of dat nou gebeurt door ze over te tikken of door een kopietje te maken is om het even.

Die CPB documenten hebben betrekking op de situatie waarin een bedrijf geen wettelijke verplichting tot controle heeft.

Volgens art. 33 lid 1 sub a WWFT onder 1 (over wat moet worden vastgelegd):
Quote:
de geslachtsnaam, de voornamen, de geboortedatum, het adres en de woonplaats dan wel plaats van vestiging van de cliënt alsmede van degene die namens die natuurlijke persoon optreedt of een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat en aan de hand waarvan de identificatie heeft plaatsgevonden

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 19:42    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Twosocks schreef:
Bij het afhalen van een nieuwe pinpas, liep de medewerkster met mijn rijbewijs weg om hier een scan van te maken, zonder mij hiervan op de hoogte te stellen, zonder mijn toestemming en zonder mij op de hoogte te stellen van mijn rechten. Dit is in strijd met o.a. Wet bescherming Persoonsgegevens: (...)

Dat is het niet. Het is duidelijk dat de bank verplicht is die persoonsgegevens vast te leggen. Of dat nou gebeurt door ze over te tikken of door een kopietje te maken is om het even.

Die CPB documenten hebben betrekking op de situatie waarin een bedrijf geen wettelijke verplichting tot controle heeft.

Volgens art. 33 lid 1 sub a WWFT onder 1 (over wat moet worden vastgelegd):
Quote:
de geslachtsnaam, de voornamen, de geboortedatum, het adres en de woonplaats dan wel plaats van vestiging van de cliënt alsmede van degene die namens die natuurlijke persoon optreedt of een afschrift van het document dat een persoonidentificerend nummer bevat en aan de hand waarvan de identificatie heeft plaatsgevonden

Sorry, je zit helaas fout!

Dat artikel stelt alleen maar dat een kopie gemaakt mag worden. Het is niet verplichtend!

ING heeft al toegegeven dat er geen wettelijke verplichting voor een kopie of scan is!

Email ING 02-01-2013:
Quote:
Uw bewering dat er geen sprake is van een plicht is correct. Het spijt mij oprecht dat ik dit in mijn eerste e-mail vermeldde. ING maakt gebruik van een recht.

De Rijksoverheid bevestigd dit trouwens!

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/integriteit-financiele-markten/vraag-en-antwoord/moet-een-bank-een-kopie-van-mijn-paspoort-maken-en-bewaren.html

Er is dus géén wettelijke verplichting! Dan is ook het volgen van toepassing:

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.html

Quote:

De ING verwijst zelf in haar brief naar deze CPB documenten! Waar baseer je je stelling op?????
bona fides

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 20:03    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twosocks schreef:
Dat artikel stelt alleen maar dat een kopie gemaakt mag worden. Het is niet verplichtend!

Klopt. Wat is je punt?

ING kiest ervoor om van dit recht gebruik te maken. Jij hebt vervolgens de keuze om mee te werken of de consequenties van een weigering te aanvaarden. Klaar.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 20:26    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit het feit dat de bank een verplichting heeft om A of B te doen, volgt niet dat de bank het recht heeft om te kiezen uit A of B. De ene wet kan verplichten tot A of B en de andere wet kan B verbieden. Dit bijt elkaar niet.

BerichtGeplaatst: di 29 jan 2013 20:26    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Twosocks schreef:

Klopt. Wat is je punt?

ING kiest ervoor om van dit recht gebruik te maken. Jij hebt vervolgens de keuze om mee te werken of de consequenties van een weigering te aanvaarden. Klaar.

Het recht van de ING ontslaat haar niet van het bepaalde in WPB, richtlijnen van CPB en rijksoverheid.

Quote:
Een bedrijf of instelling mag niet van u eisen dat u uw identiteitsbewijs laat kopiëren, tenzij u er wettelijk toe verplicht bent.

Lijkt me vrij duidelijk!

bona fides

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 10:54    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Twosocks schreef:
bona fides schreef:
Twosocks schreef:

Klopt. Wat is je punt?

Het recht van de ING ontslaat haar niet van het bepaalde in WPB, richtlijnen van CPB en rijksoverheid.

Quote:

Lijkt me vrij duidelijk!

Mij ook ! Jij bent wettelijk verplicht zodra ING gebruik maakt van haar recht.

Maar ga lekker je gang en verdoe vooral je tijd met deze onzin.

BerichtGeplaatst: wo 30 jan 2013 18:19    Onderwerp: Re: Recht op afdekken foto bij kopietje paspoort banken? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Twosocks schreef:
bona fides schreef:
Twosocks schreef:

Klopt. Wat is je punt?

Quote:

Lijkt me vrij duidelijk!

Mij ook ! Jij bent wettelijk verplicht zodra ING gebruik maakt van haar recht.

Maar ga lekker je gang en verdoe vooral je tijd met deze onzin.

Wellicht dat jij het niet belangrijk vindt hoe er met jouw persoonsgegevens omgesprongen wordt. Ik en vele anderen met mij vinden dat wel belangrijk.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds