|
Auteur |
Bericht |
hakopnl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU Studieomgeving (MA): HvU Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 17:03 Onderwerp: vraagje |
|
|
hey mensen weet iemand een antwoord op deze vraag?
nu blijkt dat de Volkswagen Golf was gestolen, is aan een van de vereisten voor een rechtsgeldige eigendomsoverdracht niet voldaan. graag motiveren
alvast bedankt voor jullie hulp!!! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 18:18 Onderwerp: |
|
|
Ik weet niet of ik de vraag helemaal goed begrijp, maar de eisen voor een geldige overdracht staan in art. 3:84 BW: geldige titel, beschikkingsbevoegdheid en levering. Aangezien de auto gestolen was, was de verkoper beschikkingsonbevoegd en kon dus in beginsel geen geldige overdracht plaatsvinden. De verkrijger kan nog een beroep doen op derdenbescherming, zie art. 3:86 lid 1 BW. Dit artikel beschermt tegen beschikkingsonbevoegdheid van de vervreemder. Als de auto niet in een winkel was gekocht, kan de oorspronkelijke eigenaar zijn auto nog binnen drie jaar terugvorderen, zie art. 3:86 lid 3 BW. |
|
|
|
 |
hakopnl
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU Studieomgeving (MA): HvU Berichten: 4
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 19:27 Onderwerp: |
|
|
maar als ik de auto geheel te goede trouw gekocht heb. ben ik desondanks toch verplicht auto af te staan? als het kan meer uitleg aub. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 19:48 Onderwerp: |
|
|
Als u de auto te goeder trouw hebt gekocht (zie hierover het arrest HR Apon/Bisterbosch), dan wordt u in beginsel beschermd door art. 3:86 lid 1 BW. Maar de oorspronkelijke eigenaar mag de auto nog binnen drie jaar na de diefstal terug vorderen (art. 3:86 lid 3 BW). Dan bent u wel verplicht de auto af te staan, tenzij u een consument was die de auto in een winkel heeft gekocht, dan hoeft u hem niet af te staan (art. 3:86 lid 3 sub a BW). |
|
|
|
 |
AdmiraalGeneraal
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 59
|
Geplaatst: wo 09 jan 2013 21:17 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Als u de auto te goeder trouw hebt gekocht (zie hierover het arrest HR Apon/Bisterbosch), dan wordt u in beginsel beschermd door art. 3:86 lid 1 BW. Maar de oorspronkelijke eigenaar mag de auto nog binnen drie jaar na de diefstal terug vorderen (art. 3:86 lid 3 BW). Dan bent u wel verplicht de auto af te staan, tenzij u een consument was die de auto in een winkel heeft gekocht, dan hoeft u hem niet af te staan (art. 3:86 lid 3 sub a BW). |
Je houdt wel een verbintenis met de verkoper over. Je kan jouw centjes weer bij hem terug halen:) |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 jan 2013 10:28 Onderwerp: |
|
|
hakopnl schreef: | maar als ik de auto geheel te goede trouw gekocht heb. ben ik desondanks toch verplicht auto af te staan? als het kan meer uitleg aub. |
Volg je eigen advies op, zou ik zeggen. Leg even de situatie fatsoenlijk uit, want nu moeten mensen dingen van het verhaal zelf invullen en dat geeft minder kans op een juist juridisch advies. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 10 jan 2013 22:55 Onderwerp: |
|
|
A.Verkerk schreef: | hakopnl schreef: | maar als ik de auto geheel te goede trouw gekocht heb. ben ik desondanks toch verplicht auto af te staan? als het kan meer uitleg aub. |
Volg je eigen advies op, zou ik zeggen. Leg even de situatie fatsoenlijk uit, want nu moeten mensen dingen van het verhaal zelf invullen en dat geeft minder kans op een juist juridisch advies. |
Of maak gewoon zelf je huiswerk. Tjonge, wat een luie donder is dit geval. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|