|
Auteur |
Bericht |
samarinde
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 31 dec 2012 1:04 Onderwerp: Hoeveel uren moet ik daadwerkelijk werken? |
|
|
Omdat ik me zo langzamerhand afvraag of de berekening die mijn werkgever maakt wel juist is, stel ik hier graag mijn vraag:
Ik werk in een dienstverlenende branche wat inhoudt dat elke maand/week/dag anders is. De ene maand werk ik meer dan mijn contracturen, de andere maand minder.
De minuren of plusuren noteren we en handelen we aan het einde van elk jaar af.
Nu heb ik een contract voor bepaalde tijd voor 18 uur per week, maar mijn loon ontvang ik per maand. Het loon is een vast bedrag. Laten we zeggen 700 euro per maand.
De volgende berekening wordt gemaakt:
16 uur x 52 weken= 936 uur per jaar :12 maanden = 78 uur per maand.
Ik zou dus 78 uur per maand moeten werken. De ene maand is korter dan de andere. Dus dat betekend dat ik sommige maanden dus niet aan mijn uren kom, ondanks dat ik dan wel die 16 uur werk.
De pest is natuurlijk dat ik parttime werk en het niet automatisch betekend dat ik die 'weggevallen dag' in de opvolgende maand inhaal.
Als ik dus deze berekening volg. Dan zou ik meer dan 16 uur per week moeten werken om geen minuren te maken.
Is mijn contract dan nog wel oke? En misschien belangrijker: mijn loon?
(of denk ik te ver door?
Alvast bedankt voor jullie deskundige oordeel.
Groeten, Samarinde |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 31 dec 2012 12:47 Onderwerp: |
|
|
Je zou ook kunnen redeneren dat maanden van 31 dagen langer zijn, dan de andere maanden.
Ik snap de redenatie dan ook niet dat je sommige maanden niet aan je uren zou komen omdat ze korter zijn.
Ik zou zeggen, 16 (of was het 18?) uur per week = 832 uur per jaar.
Als jij x Euro per uur krijgt, dan kan je je jaarloon uitrekenen en dat natuurlijk weer terugrekenen naar een maandloon.
Iemand die 40 uur in de week werkt, werkt ook niet iedere maand evenveel uren . Ook die krijgt vaak een maandloon.
Dat de ene maand korter of langer is maakt verder niet uit hiervoor. Ik vind het alleen wat raar dat als je x uren per week werkt, dat iemand dat dan per maand recht wil trekken. Dat maakt het onnodig ingewikkeld.
Ik denk dat je je salaris en je uren per week het beste als 2 losse zaken moet bekijken.
Als jij gewoon de 16 uur per week werkt, zie ik niet in hoe je minuren kunt krijgen. Dat er 1 dag meer in de ene of andere maand valt ontkom je niet aan. Een maand houdt ook niet altijd op zondag op natuurlijk . |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 31 dec 2012 14:23 Onderwerp: |
|
|
Uit uw verhaal begrijp ik dat u een 'gewone' arbeidsovereenkomst heeft en geen oproepcontract. Dan valt het in de risicosfeer van de werkgever, als er een keer minder werk voorhanden is, terwijl u wel bereid bent de overeengekomen arbeid te verrichten (art. 7:628 Burgerlijk Wetboek). De werkgever zal u dan gewoon het afgesproken loon moeten betalen, ook al heeft u minder gewerkt dan afgesproken. |
|
|
|
 |
samarinde
|
Geplaatst: di 01 jan 2013 16:51 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie antwoord.
Jpst; je schrijft dat het hele verhaal dus wel oké moet zijn, maar dat je het wat raar vind dat je een x aantal uren per week werkt en dat per maand recht wil trekken.
Wat bedoel je precies? Dat een 4weken-loon duidelijker zou zijn?
Misschien moet ik de vraag toch maar eens neerleggen bij hem. Ik denk dat we niet zo moeilijk moeten rekenen, misschien is het beter alleen de plusuurtjes en minuurtjes te noteren dan om van het hele verhaal een som te maken. Dat maakt het zo lastig allemaal. |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2013 10:35 Onderwerp: |
|
|
Je stelt:
Quote: | Dus dat betekend dat ik sommige maanden dus niet aan mijn uren kom, ondanks dat ik dan wel die 16 uur werk. |
Wat ik dus wil zeggen is: waarom beredeneer je dit paar maand, terwijl je uren op weekbasis zijn? Dan is het toch een stuk handiger om dit per x weken recht te trekken, ipv dit op maandbasis te corrigeren?
Een 4 weken loon zou het op zich wat duidelijker kunnen maken, maar anderzijds zou dat ook weer helemaal niets uit hoeven maken. Als het goed is verdien je dan namelijk op jaarbasis nog steeds hetzelfde en werk je nog steeds gemiddeld hetzelfde aantal uren. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 02 jan 2013 22:14 Onderwerp: Re: Hoeveel uren moet ik daadwerkelijk werken? |
|
|
samarinde schreef: | 16 uur x 52 weken= 936 uur per jaar :12 maanden = 78 uur per maand. | U bedoelt vast 18 uur. In één jaar zitten 52,2 weken. Dus 18 * 52,2 / 12 = 78,3. Zoals Marja aangeeft komen de uren dat u niet werk in beginsel voor rekening van de werkgever. Aangezien u aangeeft dat u ongeveer het minimumloon verdient moeten de overuren hier nog bij komen. Mijn inziens moeten deze gewoon iedere maand uit betaald worden. Dat betekent dat u over de overuren ook recht heeft op een verhoging die de 50% benaderd. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
samarinde
|
Geplaatst: do 03 jan 2013 12:13 Onderwerp: |
|
|
Ik ben weer wat wijzer.
@alfatrion. Ik begrijp wat u bedoeld, maar in mijn vak is dit niet gebruikelijk en is ook niet onderdeel van mijn vraag.
@jpst. Duidelijk. Ik denk dat dat inderdaad handiger is. Bedankt voor je inzicht! |
|
|
|
 |
samarinde
|
Geplaatst: do 03 jan 2013 12:14 Onderwerp: |
|
|
Ik ben weer wat wijzer.
@alfatrion. Ik begrijp wat u bedoeld, maar in mijn vak is dit niet gebruikelijk en is ook niet onderdeel van mijn vraag.
@jpst. Duidelijk. Ik denk dat dat inderdaad handiger is. Bedankt voor je inzicht! |
|
|
|
 |
samarinde
|
Geplaatst: do 03 jan 2013 12:14 Onderwerp: ... |
|
|
Ik ben weer wat wijzer.
|
|
|
 |
|