Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 07 jul 2025 0:07
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat is het nut van een koopoptie?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Qnella

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 26 dec 2012 18:04    Onderwerp: Wat is het nut van een koopoptie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat een koopoptie dwingend was en tot verkoop en levering verplichtte. Nu lees ik hier echter iets anders. Namelijk:

"4.3
Vast staat dat tussen A. en Gedaagde geen koopovereenkomst tot stand is gekomen. Immers, er is geen op schrift gestelde koopovereenkomst, hetgeen op grond van artikel 7:2 BW een constitutief vereiste is. Voor zover Gedaagde al tijdig gebruik zou hebben gemaakt van zijn koopoptie dan nog is er geen koopovereenkomst in de zin van artikel 7:2 BW tot stand gekomen. Daarmee is reeds gegeven dat Gedaagde geen aanspraak op levering van de woning heeft op grond van een koopovereenkomst."

Door het gebruik maken van een koopoptie op een woning kan dus geen geldige koop ontstaan. Maar wat is dan noch het nut van zo'n koopoptie?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 8:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een koopoptie of voorkeursrecht heeft m.b.t. een woonhuis of woning inderdaad weinig nut meer sinds de invoering van de schriftelijkheidseis van artikel 7:2 BW.

Kun je echter argumenteren dat iemand een 'willekeurige derde' is (bijvoorbeeld omdat de persoon zeer veel jonger is dan diens echtgenoot), dan kun je met een koopoptie (eigenlijk was er niet eens sprake van een 'koopoptie', want er moest noch onderhandeld worden...het was slechts een aanbiedingsplicht) in de hand zelfs na ongeveer 18 jaar wonen iemand uit zijn eigen huis doen zetten.

Of daarbij de rechters hebben zitten 'slapen', omdat ze wellicht 'overwerkt' waren door mogelijke nevenfuncties bij een bepaalde bank kan ik niet beoordelen.

Welke rol een groot leeftijdverschil tussen echtgenoten daarbij heeft gespeeld is mij ook immer noch onduidelijk. Eigenlijk zijn zulke 'argumenten' voor gerecht niet toelaatbaar. Wie met wie een relatie aangaat betreft immers de privésfeer van de personen in kwestie en dat kan en mag op geen enkele wijze een argument zijn voor gerecht.
Jammer dat de rechtspraak in Nederland naar een dergelijk beschamend niveau van dorpsgeroddel en gekonkel is afgedaald dat zelfs de beginselen der mensenrechten aan de kant worden gezet.

Het is niet minder dan smakeloos hoe rechters zich waardeoordelen veroorloven m.b.t. hoe anderen hun privéleven inrichten. Dat op basis van zulke 'argumenten' iemand zijn woning wordt ontnomen is gewoon triest.

Wie meer wil lezen betreffende dit spannende verhaal waarbij een weduwnaar door een paar rechters met te veel ambities uit zijn eigen woning wordt gesmeten op basis van een aanbiedingsplicht...een sprookje vol naastenliefde en kerstgedachte aldus, kijkt a.u.b. hier
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, kijk: Martha is ook wakker. Niet op letten Qnella, het topic waar zij naar verwijst gaat grotendeels over een heel ander verhaal. Een antwoord op je vraag zonder dat een heel andere zaak erbij gesleept wordt:

Wat je aan een koopoptie of voorkeursrecht hebt, is geheel afhankelijk van de inhoud van die koopoptie. Een absoluut recht biedt het in ieder geval niet: het is alleen een afspraak met de wederpartij (de latere verkoper). Vaak is die afspraak niet onbeperkt in de duur. Zo kun je afspreken dat de (latere) verkoper A een boete moet betalen als hij aan de optienemer (B) niet de mogelijkheid geeft om binnen een bepaalde termijn de woning aan te kopen. Als die termijn ongebruikt verloopt, is de koopoptie / het voorkeursrecht vervallen.

In de aangehaalde zaak heeft precies dat zich voorgedaan, althans: het blijft in het midden of de optie is verlopen. Als gedaagde (in die procedure) al een koopoptie heeft, dan is (in deze procedure althans) niet gebleken dat hij daar ook tijdig gebruik van heeft gemaakt. Een koopoptie leidt op zichzelf niet tot een verplichting van A om tot levering over te gaan. Juist dát is waar gedaagde zich op beroept: "ik had al een recht op levering voordat B dat had". Onjuist, want hij had een recht om een recht op levering te kunnen krijgen, maar heeft dat niet (tijdig) gebruikt.

Het is overigens niet uitgesloten dat tussen A en gedaagde een boeteclausule geldt, zodat gedaagde ook niet met lege handen achterblijft als mocht blijken dat A de koopoptie heeft geschonden.

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 14:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Een koopoptie leidt op zichzelf niet tot een verplichting van A om tot levering over te gaan

Dat is juist.

Laurens02 schreef:

Onjuist, want hij had een recht om een recht op levering te kunnen krijgen, maar heeft dat niet (tijdig) gebruikt.

Onjuist.
In casu is het niet relevant of de optie al dan niet tijdig is ingeroepen.
Want...

RechtbankUtrecht schreef:
Voor zover Gedaagde al tijdig gebruik zou hebben gemaakt van zijn koopoptie dan nog is er geen koopovereenkomst in de zin van artikel 7:2 BW tot stand gekomen...

De vraag van Qnella was dan ook (terecht) wat het nut van een dergelijke koopoptie dan is, nu zelfs het tijdig inroepen van zo'n koopoptie geen (geldige) koop kan doen ontstaan.

Laurens02 schreef:

Het is overigens niet uitgesloten dat tussen A en gedaagde een boeteclausule geldt, zodat gedaagde ook niet met lege handen achterblijft als mocht blijken dat A de koopoptie heeft geschonden

Of een dergelijke boeteclausule zich verdraagt met artikel 7:2 BW is een andere vraag (schijnt mij overigens niet...dat impliceert immers reeds een plicht tot verkoop, die plicht wordt door de wet echter uitgesloten). In ieder geval kan men op basis van een dergelijke boeteclausule geen verkoop en levering afdwingen. Dát was de enige vraag die centraal stond, wat het nut van een koopoptie is waar op grond van zo'n optie toch geen verkoop en levering kan worden afgedwongen.

Wellicht is het beter dat Qnella niet op jou let...en wellicht wordt het tijd dat jij een paar cursussen 'begrijpend lezen' absolveert.
Laurens02

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kijk, dát is een inhoudelijke reactie op de gestelde vraag.

Nu komen we tot de kern, die ik ook nog even gemist had trouwens.

Quote:
L. heeft, naar aanleiding van het bezoek van Gedaagde aan A. op 15 september 2004, namens A. aan Gedaagde per e-mailbericht van diezelfde datum bevestigd dat aan hem een optie wordt verleend voor de koop van de woning voor de prijs van € 425.000,-- en dat de optie geldig is vanaf 15 september 2004 tot zeven weken na deze datum.

Een e-mail is onvoldoende om als schriftelijk te kwalificeren (artikel 6:227a lid 2). Er is dus geen schriftelijk aanbod gedaan. De schriftelijke aanvaarding van gedaagde (hoewel: per mail en gewone post verzonden op de laatste dag van de koopoptie, dus ook niet 'schriftelijk' binnen de termijn ontvangen door A) maakt het dus ook niet tot een schriftelijke overeenkomst. Voor koop is een schriftelijke overeenkomst vereist; daar is geen sprake van.

Daarom:
Quote:
Immers, er is geen op schrift gestelde koopovereenkomst, hetgeen op grond van artikel 7:2 BW een constitutief vereiste is. Voor zover Gedaagde al tijdig gebruik zou hebben gemaakt van zijn koopoptie dan nog is er geen koopovereenkomst in de zin van artikel 7:2 BW tot stand gekomen.

Er is daarom nooit (zelfs tot het moment van de zitting in dit kort geding!) een leveringsrecht ontstaan uit een koopovereenkomst, omdat art.. 7:2 die schriftelijkheid vereist. Was de koopoptie bij brief gedaan, en had gedaagde die optie (tijdig) bij brief ingeroepen, dan zou de koopovereenkomst gewoon hebben gegolden.

Een koopoptie is dus wel degelijk van waarde, maar (in het geval van een onroerende zaak) heeft alleen tot gevolg dat er bij aanvaarding meteen een leveringsrecht ontstaat als zowel aanbod als aanvaarding schriftelijk is gedaan.

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 17:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
wellicht wordt het tijd dat jij een paar cursussen 'begrijpend lezen' absolveert.

Hahaha, absolveert..? Misschien kun je beter zelf een woordenboek absolveren Wink

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:

Een koopoptie is dus wel degelijk van waarde, maar (in het geval van een onroerende zaak) heeft alleen tot gevolg dat er bij aanvaarding meteen een leveringsrecht ontstaat als zowel aanbod als aanvaarding schriftelijk is gedaan.

Een koopoptie is geen koopovereenkomst of koopakte. Zelfs als de koopoptie schriftelijk is verstrekt is er dus geen schriftelijke koopovereenkomst of koopakte.

In 'Tekst en Commentaar' (zie de toelichting onder c. op blz. 965 alwaar wordt uitgelegd wat er precies met 'schriftelijk' wordt bedoeld) kunnen we omtrent het schriftelijkheidsvereiste lezen dat het moet gaan om 'één akte; niet om twee op elkaar aansluitende akten of een briefwisseling...'. Een koopoptie is niet een koopakte. Pas door het inroepen van de optie...hetgeen aldus via een andere akte of brief plaatsheeft, zou de koop kunnen totstandkomen. Aan het schriftelijkheidsvereiste is daarmee dan echter dus niet voldaan, nu er geen sprake is van één (koop)akte.

Een koopoptie m.b.t. een woonhuis of woning heeft dus weinig waarde...schriftelijk of niet schriftelijk. Dat volgt immers expliciet uit 'Tekst en Commentaar'.

Laurens02 schreef:

Hahaha, absolveert..? Misschien kun je beter zelf een woordenboek absolveren

Als jij wellicht eerst een woordenboek had opengeslagen had je waarschijnlijk ontdekt dat 'absolveren' verschillende dingen kan betekenen. Onder andere kan absolveren 'voltooien' of 'voleinden' betekenen.
Laurens02

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tekst en commentaar was ook mijn eerste gedachte, maar heb ik nu even niet voorhanden. De versie op Google Books is incompleet, dus dat is ook niet echt een oplossing.

Als de genoemde redenering zou kloppen, vind ik 'm vreemd: er zou een duidelijk onderscheid moeten zijn tussen het vereiste van een (onderhandse) akte en dat van schriftelijkheid van de overeenkomst. Ik kijk 'm graag nog even na als ik weer op kantoor ben en T&C binnen handbereik heb.

Gesteld dat je redenering klopt, hetgeen ik niet bij voorbaat uitsluit, dan is denk ik de enige sluitende manier om een koopoptie te sluiten, een koopakte op te maken waarin de kernbedingen zijn weergegeven en waaronder verkoper bij voorbaat zijn handtekening zet, uiteraard daarin de gewenste tijdsbeperking opgenomen. Op die manier beschikt de koper automatisch over een akte zodra hij de koopoptie inroept.

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 18:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dubbel

BerichtGeplaatst: do 27 dec 2012 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:
Tekst en commentaar was ook mijn eerste gedachte, maar heb ik nu even niet voorhanden. De versie op Google Books is incompleet, dus dat is ook niet echt een oplossing.

Dat gedeelte waarin wordt uitgelegd wat er precies wordt bedoeld met de eis van schriftelijkheid is echter wél kompleet. Dat de rest niet kompleet is is dan niet relevant. Het gaat hier enkel om de vraag wat onder die eis te verstaan is en of een (schriftelijke) koopoptie aan die eis kan voldoen.
Een koopoptie kan expliciet (dat staat duidelijk in 'Tekst en Commentaar') niet aan die eis voldoen.

Laurens02 schreef:

Als de genoemde redenering zou kloppen, vind ik 'm vreemd...

Is echter niet vreemd. De bedoeling is immers dat het voor een ieder buiten kijf staat precies wanneer de koop tot stand is gekomen. De wetgever meende dat dit enkel gaat door de eis te stellen dat aanbod en aanvaarding in één en dezelfde akte zijn vastgelegd.

Laurens02 schreef:

Gesteld dat je redenering klopt, hetgeen ik niet bij voorbaat uitsluit, dan is denk ik de enige sluitende manier om een koopoptie te sluiten, een koopakte op te maken waarin de kernbedingen zijn weergegeven en waaronder verkoper bij voorbaat zijn handtekening zet, uiteraard daarin de gewenste tijdsbeperking opgenomen. Op die manier beschikt de koper automatisch over een akte zodra hij de koopoptie inroept.

Dat is natuurlijk een 'oplossing'. Deze oplossing komt echter in strijd met de bedoeling van de wetgever. Het staat dan immers niet buiten kijf precies wanneer de koop tot stand is gekomen en de bedenktijd begint te lopen. Het moment waarop de koper zijn handtekening zet kan dan immers een willekeurig moment zijn.
Dat buiten kijf staat precies wanneer de bedenktijd begint te 'lopen' is echter het doel van de hele wetgeving. Dit doel ontduiken door een dergelijke actie schijnt mij niet wenselijk en ik kan mij voorstellen dat zo iets ook geen stand zal houden voor een rechter. Hoewel het natuurlijk lastig zal zijn te bewijzen dat een dergelijke handelswijze heeft plaatsgehad...hoewel de handelswijze wél blijkt daar waar een 'tijdsbeperking' is opgenomen.
Laurens02

BerichtGeplaatst: vr 28 dec 2012 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ah, nu werkt het wel inderdaad. Eerder miste ik juist de relevante pagina.

Er wordt verwezen naar een passage in de wetsgeschiedenis:
Quote:
De leden van de CDA-fractie vroegen of een door partijen in persoon ondertekende briefwisseling waarin over en weer een aantal kernpunten van overeenstemming wordt vastgelegd, volstaat als koopakte. In artikel 7:2 lid 2 wordt gesproken van een tussen partijen opgemaakte akte. Een briefwisseling als door deze leden bedoeld voldoet niet aan genoemd vereiste uit artikel 7:2 lid 2. Ofschoon de parlementaire geschiedenis van artikel 3:89 in een andere richting wijst (Parl. Gesch. Boek 3, p. 379), moet op grond van tekst en strekking van het vormvoorschrift van artikel 7:2 worden aangenomen dat daaraan niet is voldaan in het geval van twee op elkaar aansluitende akten. Een andere uitleg zou leiden tot onwenselijke complicaties bij de toepassing van artikel 7:2, op grond van welke bepaling de bedenktijd immers pas begint te lopen nadat aan de koper (een afschrift van) de tussen partijen opgemaakte koopakte is ter hand gesteld.

Dat werpt een ander licht op de zaak: het gaat me wat ver om keihard te stellen dat deze passage verkeerd begrepen wordt, maar je zou het goed kunnen bepleiten. De passage ziet namelijk op het tweede lid, dat voor het ingaan van de bedenktermijn de terhandstelling van de akte vereist. Het ingaan van de bedenktermijn is geen constitutief vereiste voor koop. Het eerste lid, dat de constitutieve vereisten van de koop vermeldt, spreekt alleen van schriftelijkheid. Ik zie dat over de uitleg van de passage in de literatuur verder niet wordt getwist, dus ik leg me daar dan voor nu maar bij neer.

De potentiële problemen bij de rechter bij toepassing van mijn 'oplossing' zie ik niet meteen; als beide partijen (zowel koper als verkoper) bewust overeenkomen dat onherroepelijkheid is beoogd, kan de termijn gewoon gaan lopen op het moment dat de verkoper de overeenkomst ontvangt. Dat moet een voor beide partijen duidelijk moment zijn, aangezien koper aangetekend zal versturen (hij zal moeten kunnen aantonen dat hij tijdig de koopoptie heeft ingeroepen) en verkoper geen belang heeft het ontvangstmoment later te laten ingaan (het is immers een mogelijkheid van eenzijdige terugtred voor de koper die door die termijn beperkt wordt, en die kan voor de verkoper het liefst maar snel voorbij zijn). Uiteraard zou ik er de nodige mitsen en maren bij meegeven aan degene die het wil proberen, maar ik denk dat het wel moet werken.

BerichtGeplaatst: vr 28 dec 2012 8:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laurens02 schreef:

De potentiële problemen bij de rechter bij toepassing van mijn 'oplossing' zie ik niet meteen; als beide partijen (zowel koper als verkoper) bewust overeenkomen dat onherroepelijkheid is beoogd, kan de termijn gewoon gaan lopen op het moment dat de verkoper de overeenkomst ontvangt.

Kennelijk was echter de bedoeling dat de termijn begint te lopen op het moment dat de koper (aldus niet de verkoper) een afschrift van de akte ter hand wordt gesteld.

Quote:

...op grond van welke bepaling de bedenktijd immers pas begint te lopen nadat aan de koper (een afschrift van) de tussen partijen opgemaakte koopakte is ter hand gesteld.

Bij jouw oplossing is echter onduidelijk wanneer dit moment plaats heeft. De akte geldt eerst als geldige koopakte wanneer beide partijen hun wilsverklaring hebben afgegeven (ondertekend). Het is echter geheel niet inzichtelijk precies wanneer de koper ondertekent. In ieder geval brengt dit achteraf allerhande bewijsproblemen met zich.

Laurens02 schreef:

Dat moet een voor beide partijen duidelijk moment zijn, aangezien koper aangetekend zal versturen (hij zal moeten kunnen aantonen dat hij tijdig de koopoptie heeft ingeroepen) en verkoper geen belang heeft het ontvangstmoment later te laten ingaan (het is immers een mogelijkheid van eenzijdige terugtred voor de koper die door die termijn beperkt wordt, en die kan voor de verkoper het liefst maar snel voorbij zijn). Uiteraard zou ik er de nodige mitsen en maren bij meegeven aan degene die het wil proberen, maar ik denk dat het wel moet werken.

Aldus onstaan allerlei bewijsproblemen. Dat is precies wat de wetgever niet wilde. De wetgever wilde met artikel 7:2 BW verhinderen dat het überhaupt onderwerp van discussie zou kunnen worden wanneer de bedenktijd is ingegaan. Dit aspect zou t.b.v. de rechtszekerheid voor een ieder (ook derden) buiten kijf moeten staan. Aldus is jouw oplossing niet in lijn met de bedoeling van artikel 7:2 BW.

Het zomaar meegeven van een eenzijdig ondertekende koopakte aan een mogelijke koper lijkt mij ook geheel niet verstandig. Als verkoper brengt dit te veel onzekerheid met zich. De mogelijke koper zou ook ná het verstrijken van de termijn noch met de akte op de proppen kunnen komen en de verkoop aan een derde gegadigde kunnen verhinderen. Als verkoper moet je dan bewijzen dat deze koper de akte eerst later heeft ondertekend. Hoe ga je dat in hemelsnaam bewijzen waar hij een akte in de hand heeft met jouw handtekening? Hij kan de akte willekeurig dateren.

Waar in de akte is vastgelegd binnen welke termijn het aanbod moet worden aanvaard en op welke wijze dit aan de verkoper moet worden kenbaar gemaakt, etc. is het eigenlijk geen koopakte meer. In de koopakte wordt de overeengekomen koop vastgelegd....niet de voorwaarden van het doen tot stand komen van de koop...die aldus nog niet overeengekomen is.

Jouw oplossing zou precies die problemen met zich brengen die ook een uitwisseling van verschillende aktes of brieven met zich zou brengen. Er moet dan worden bewezen wanneer de koop precies tot stand is gekomen en wanneer de bedenktijd begon te lopen. Dát wilde de wetgever dus expliciet verhinderen.
Qnella

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: di 01 jan 2013 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geloof dat Martha gelijk heeft. Na wat gezoek ben ik op deze (HR 9 december 2011, LJN BU7412) uitspraak gestoten.

Quote:
3.9 Het voorgaande brengt mee dat de particuliere verkoper of koper die, in het geval als omschreven in art. 7:2 lid 1, weigert zijn medewerking te verlenen aan schriftelijke vastlegging van de met zijn wederpartij bereikte wilsovereenstemming met betrekking tot de koop en verkoop van een woonhuis, daartoe niet door een rechterlijk vonnis kan worden gedwongen omdat uit de wet volgt dat hij niet tot zodanige medewerking is verplicht (vgl. art. 3:296 lid 1 BW). Voor toewijzing van een vordering tot schadevergoeding is om dezelfde reden geen ruimte

Een koopoptie of voorkeursecht heeft tussen particulieren dus (als ik het goed begrijp) weinig zin waar het een woning of woonhuis betreft.
Martha

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2013 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar zelfs als er wél een schriftelijke koopovereenkomst is, kan het zijn dat die koop niet kan worden afgedwongen.
Bijvoorbeeld omdat de koop zeer nadelig is voor de verkoper en de koper derhalve niet erop heeft mogen vertrouwen dat werkelijk wilsovereenstemming bestond (Rechtbank Zutphen 2005, LJN: AU0445).

Een andere Visie, waarin (hoe nadelig ook) de koop koste wat koste (zelfs daar waar er noch helemaal geen sprake was van enige koop (laat staan van een schriftelijke koop) moet worden nagekomen, is natuurlijk ook mogelijk. Zelfs als dit betekent dat iemand die reeds 18 jaar daar woonachtig is uit zijn eigen woning wordt gezet en de woning in feite aan de woningmarkt wordt onttrokken, daar kennelijk de bedoeling is dat daar enkel 'vrienden' mogen wonen...en dat allemaal voor ongeveer een kwart van de marktwaarde!
Dergelijke interessante visie vinden we in dit uiterst creatieve arrest van het Hof van Amsterdam.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2013 19:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Qnella schreef:
Geloof dat Martha gelijk heeft. Na wat gezoek ben ik op deze (HR 9 december 2011, LJN BU7412) uitspraak gestoten.

Quote:
3.9 Het voorgaande brengt mee dat de particuliere verkoper of koper die, in het geval als omschreven in art. 7:2 lid 1, weigert zijn medewerking te verlenen aan schriftelijke vastlegging van de met zijn wederpartij bereikte wilsovereenstemming met betrekking tot de koop en verkoop van een woonhuis, daartoe niet door een rechterlijk vonnis kan worden gedwongen omdat uit de wet volgt dat hij niet tot zodanige medewerking is verplicht (vgl. art. 3:296 lid 1 BW). Voor toewijzing van een vordering tot schadevergoeding is om dezelfde reden geen ruimte

Een koopoptie of voorkeursecht heeft tussen particulieren dus (als ik het goed begrijp) weinig zin waar het een woning of woonhuis betreft.

In het arrest van de HR van 9 december 2011 gaat het om de vraag wat de gevolgen zijn van het sluiten van een mondelinge koopovereenkomst. Het antwoord is dat zo'n overeenkomst gewoon nietig is en (derhalve) geen verplichtingen schept.

Uit dit arrest volgt m.i. niet dat in het algemeen een koopoptie niet tot een verplichting tot levering kan leiden. Een koopoptie is namelijk wat anders dan een mondelinge koopovereenkomst. Een mondelinge koopoptie zal uiteraard nietig zijn (art. 6:226 BW). Ik zie geen dwingende reden waarom een schriftelijke koopoptie nietig zou zijn. Hoe met de bedenktermijn van art. 7:2 BW moet worden omgegaan in het geval van koopopties die zijn overeengekomen ná de inwerkingtreding van art. 7:2 BW is wel een interessante vraag.

De term "koopoptie" wordt in de praktijk trouwens gebruikt voor meerdere juridische constructies. De precieze constructie kan van belang zijn.

Maar ja, we hebben het hier allemaal al eens over gehad, ook met onze querulant Qnella = Martha.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds