Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vaststellingsovereenkomst en zwangerschap
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hetrechtvandesterkste

Leeftijd: 36
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: di 18 dec 2012 17:54    Onderwerp: Vaststellingsovereenkomst en zwangerschap Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik zit met een lastige situatie waar ik zelf even door de bomen het bos niet meer zie. Voor zover ik nu in kan schatten ben ik hoe dan ook de pineut, maar wil dit graag even checken.

Ik ben werkzaam bij een bedrijf (horeca), via een payroll organisatie. Ik heb een nuluren-contract voor een jaar, we zijn nu halverwege. Ik heb vanaf het begin een vast aantal uren per week gewerkt, op vaste dagen en tijden. Nu wilde mijn werkgever mijn contract tussentijds opzeggen, maar ze kwamen erachter dat dat niet kon ivm mijn zwangerschap. Nu willen ze dat ik een vaststellingsovereenkomst teken. Dit wil ik niet doen omdat ik het 1. niet eens ben met de reden, het gaat compleet tegen mijn gevoel in om toch te tekenen. 2. ik mijn recht op een ww-uitkering verspeel op deze manier, want ik benadeel het uwv met het tekenen van de overeenkomst tijdens mijn zwangerschap.
De werkgever blijft trouwens stug volhouden dat ik juist wel recht heb op ww door het tekenen van de overeenkomst.
En het lijkt me niet realistisch om er vanuit te gaan dat ik zwanger, in de huidige tijd binnen 4 weken een nieuwe baan vindt.

Maar als ik vervolgens niet teken en me gewoon beschikbaar blijf stellen om te werken ben ik bang dat mijn werkgever mij vervolgens gewoon niet meer in zal plannen en ik nog verder van huis ben. In dat geval zou ik me willen beroepen op het rechtsvermoeden van arbeidsomvang, maar ik ben bang dat dat ook niet kan omdat in de cao aangegeven staat dat er de eerste 52 weken uitsluiting bestaat van de loonbetalingsplicht.

Iemand die hier zijn licht over wil laten schijnen?

Mocht er nog aanvullende info nodig zijn dan hoor ik het graag.

Mvg,
de minst sterke?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 20 dec 2012 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is goed dat u voorzichtig bent met tekenen.
Over het algemeen geldt, dat als de opzegging met wederzijds goedvinden op duidelijk initiatief van de werkgever gebeurt, u niet verwijtbaar werkloos wordt in de zin van de WW. U houdt dan dus recht op WW-uitkering (zie art. 24 lid 6 Werkloosheidswet).

Dat de loondoorbetalingsplicht in de CAO 52 weken is uitgesloten, is inderdaad lastig (dit mag op grond van art. 7:628 lid 7 Burgerlijk Wetboek).
U zou bij de kantonrechter feitelijke tewerkstelling kunnen vorderen op grond van art. 7:611 BW (goed werkgeverschap). Maar het is niet gezegd, dat u daar recht op heeft. Ook weet ik niet precies hoe dit zit bij een payroll-instantie, omdat u dan feitelijk een arbeidsovereenkomst hebt met de payroll-instantie.

Ik zie er ook even geen gat in. Als u niet tekent, zult u een jaar moeten wachten (als de werkgever inderdaad u geen werk zal verschaffen). Tijdens uw zwangerschaps- en bevallingsverlof heeft u recht op uitkering van het UWV. Misschien is het jaar dan zo voorbij.

Ik kan u niet goed adviseren omtrent tekenen of niet tekenen, maar misschien dat u het voorgaande bij uw beslissing in overweging kunt nemen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds