|
Auteur |
Bericht |
johan91
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 14 dec 2012 18:27 Onderwerp: erfenis |
|
|
Hallo allemaal.
Al enige tijd loop ik in onzekerheid en weet ik niet waar ik aan toe ben.
beide ouders zijn overleden
er is geen inbrengplicht zoals vermeld staat in het testament van hun.
ik heb wel schenkingen gekregen maar alles ging mondeling. Het zijn ook geen hele hele hoge bedragen maar bedragen zoals 2000 of 3000 euro.
Ik heb een broer en 2 halfbroers. De 2 halfbroers zouden dus minder erfenis krijgen omdat het hun stiefvader was. 1 halfbroer is er wel bijgeweest bij de mondelinge schenkingen.
Wordt ik nu ingekort op mn erfenis doordat er geen notitie van gemaakt van schenkingen? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 dec 2012 12:12 Onderwerp: |
|
|
Eerdere schenkingen worden altijd ingehouden bij de verdeling. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 dec 2012 12:35 Onderwerp: |
|
|
De broer kan aanspraak maken op zijn legitieme portie (art. 4:63 lid 1 Burgerlijk Wetboek). In dat geval worden de schenkingen bij de erfenis opgeteld (art. 4:67 BW). |
|
|
|
 |
johan91
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 15 dec 2012 13:15 Onderwerp: |
|
|
maar geen inbrengplicht betekend eigenlijk dat schenkingen en giften niet hoeven worden teruggebacht.
dus eigenlijk heb ik het recht om het te behouden toch? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 21 dec 2012 15:12 Onderwerp: |
|
|
Inbrengoplicht kan niet bij testament worden vastgesteld boven de wettelijke regels.
Met andere woorden: als uw mede-erfgenamen akkoord gaan met het toepassen van het testament, dan heeft u geen inbrengplicht. Als zij echter de wettelijke en formele regels wensen toe te passen zult u de ontvangen gelden moeten inbrengen en krijgt u per saldo dus minder. |
|
|
|
 |
|