|
Auteur |
Bericht |
Pascal.jansen
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 11 dec 2012 20:50 Onderwerp: Wie heeft gelijk en waarom? |
|
|
We kregen deze stelling op school en we waren het totaal oneens over het antwoord. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het juiste antwoord.
In BN/De Stem stond op zaterdag 14 Oktober 2011 de volgende advertentie:
‘Autobedrijf de Gesjeesde Kever biedt aan:
Nissan Almera, goed onderhouden, bouwjaar 1999, vijfdeurs, sportuitvoering, licht metalen velgen, trekhaak, getint glas, panterbekleding, kilometerstand: 125.000, onlangs voorzien van nieuwe koppeling, V-snaar en uitlaat. Vraagprijs: 6.000 Euro.’
Hans en Jolien de Groot bekijken de auto ter plekke. Ze vinden het een aantrekkelijke auto voor een aantrekkelijke prijs. Via hun financieel tussenpersoon, Dagobert Kruk, delen ze aan het bedrijf mede de auto voor de genoemde prijs te willen kopen. De Gesjeesde Kever weigert echter mee te werken aan de overdracht van de auto. Volgens de eigenaar van het autobedrijf, Dirk Scheerinslag, is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Hans en Jolien bestrijden dit: de auto werd aangeboden voor 6.000 Euro, en ze hebben het voor doe prijs aanvaard.
Vraag 1. Wie heeft gelijk en waarom? |
|
|
|
 |
Freohr
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: wo 12 dec 2012 1:19 Onderwerp: |
|
|
Bij huizen is het vaak zo dat het aanbod een uitnodiging om in onderhandeling te treden behelst. Dit zou ook bij auto's kunnen, omdat niet alleen de prijs en oppervlakkige kenmerken een rol spelen.
Verder vind ik dat je je huiswerk zelf moet maken.. =-p |
|
|
|
 |
kampeerder
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 dec 2012 10:38 Onderwerp: |
|
|
Als je via deze weg je diploma probeert te halen...... _________________ Ambactus pragmaticus!
Voorzichtig!
Niet voederen met overbodige procedures! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 12 dec 2012 17:43 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is er geen overeenkomst tot stand gekomen. Een advertentie is slechts een uitnodiging tot onderhandeling, zie het arrest HR Hofland/Hennis, 10 april 1981, NJ 1981, 532.
Citaat uit het arrest van wikipedia:
Vooropgesteld moet worden dat een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak voor een bepaalde prijs te koop wordt aangeboden, zich in beginsel niet ertoe leent door eventuele gegadigden anders te worden opgevat dan als een uitnodiging om in onderhandeling te treden, waarbij niet alleen prijs en eventuele verdere voorwaarden van de koop, maar ook de persoon van de gegadigde van belang kunnen zijn
Het moet gaan om een individueel bepaalde zaak, geen soortzaak. De auto is in deze een individueel bepaalde zaak.
P.S. Ik vind huiswerkvragen wel fijn; dan kan ik nog eens ergens over nadenken. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 dec 2012 10:44 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | P.S. Ik vind huiswerkvragen wel fijn; dan kan ik nog eens ergens over nadenken. |
Ja dat is fijn voor jou, maar als ze er niet zelf over nadenken leren ze het natuurlijk nooit en dat is de reden dat de meeste mensen niet zomaar huiswerkvragen beantwoorden.
In dit geval geeft OP zelf niet zijn beoogde antwoord op de vraag. Hij schrijft dat ze het op school oneens waren over het antwoord, maar schrijft dan ook niet op wat de verschillende inzichten zijn. Als hij dat nou zou doen, dan kunnen 'we' hem hier de goede kant opsturen of zijn antwoord bijschaven. Nu wordt hem het antwoord voorgekauwd, maar ik hoop dan maar dat er bij het tentamen ook iemand het antwoord voor hem voorkauwt, anders kon het wel eens lastig worden. |
|
|
|
 |
|