Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ex werkgever moet betalen anders rechtzaak!!!!
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marion1981

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 20:08    Onderwerp: ex werkgever moet betalen anders rechtzaak!!!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

hallo,
mijn man is vrachtwagenchauffeur en heeft 2 jaar gewerkt voor zijn ex werkgever. Hij werkte tussen de 70 en 90 uur per week, had een hoog bruto inkomen maar netto had hij minder dan bij zijn vorige baan van 50 uur als vr.chauffeur. Mijn man is weggegaan en bij zijn huidige baas werkt hij weer minder en houdt veel meer over (zeker 300-500 euro per maand meer). we hebben de fnv ingeschakeld omdat we wilden weten of er dingen niet klopten. Alle salarisstroken opgestuurd en ze konden niks vinden, al vonden ze dat hij erg weinig verdiende voor iemand die zoveel werkte. Tot ik zei dat hij altijd in de nacht begon (tussen 1.00 en 3.00 u meestal). Daar begon het toch te dagen bij de fnv want daar hoort hij extra voor uitbetaald te krijgen en dat is dus na een hoop gereken niet gebeurd 2 jaar lang. Ook heeft mijn man nooit onkostenvergoeding gehad omdat de ex werkgever een ander bedrijf als standplaats hield omdat ze daar altijd binnen 4 uur terug kwamen maar dat was de daadwerkelijke standplaats niet. hij heeft mijn man een nieuwe chauffeurspas laten betalen terwijl de werkgever dat hoort te doen (110,67). De cursussen die gedaan moesten worden voor code 95 op het rijbewijs zijn volledig ingehouden op de eindafrekening terwijl de ex werkgever daar subsidie voor krijgt (852,-). Bij uit dienst gaan zijn er 4,5 vakantiedagen uitbetaald, dit moest 132 uur zijn.......
al met al komen we uit op minimaal 4300,00 euro dat we nog horen te krijgen. dat is exclusief de onkostenvergoeding.
De fnv heeft verschillende brieven gestuurd waarop geen reactie kwam en 28-11 hebben ze een brief gestuurd waarin gesommeert wordt binnen 14 dagen het geld over te maken anders gaat het meteen door naar een rechter.

Nu mijn vraag: hij heeft nog 2 dagen om te betalen en we denken dat hij dat niet zal doen, maar de kosten voor de rechtzaak enzo komen ook voor zijn rekening.
Kan de ex werkgever toch "winnen" als dit een officiele zaak wordt??
Hij staat bij de fnv bekend als een "moeilijke". en wij zijn bang dat hij er alles aan doet om eronder uit te komen.

Marion
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marion1981

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 21:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

weet niemand of de ex werkgever toch kan weigeren te betalen?? of de rechtzaak kan winnen als hij het zover laat komen?

een bekende van ons die contact had met de planner van dat bedrijf had gehoord dat ze wilden proberen om mijn man te pakken op het punt "te lang laden en lossen".
Mijn man zei daar kunnen ze niks mee want ik deed dat al niet langer dan nodig was en daar heeft hij ook niks van......
hij zou het niet eens hard kunnen maken.

ik ben erg benieuwd wat onze kansen zijn.
in mijn ogen kan het toch niet mis gaan en horen wij toch te krijgen waar we recht op hebben.
Mijn man heeft er toch voor gewerkt.
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 22:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is moeilijk te zeggen zo, wat uw kansen zijn. Zoals u het schetst zijn de kansen van uw man groot. Aangezien FNV ermee bezig is en bereid is een rechtszaak te starten, zullen zijn kansen wel goed zijn, anders zou FNV geen rechtszaak willen beginnen.

Ik zie zo ook niet waarom de werkgever hier onderuit zou kunnen komen.
marion1981

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 22:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het lijkt mij ook dat hij niet anders kan dan betalen.
ben benieuwd.
marion1981

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 23:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maar ik zou graag van meer mensen hun kijk op de zaak willen......
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 10:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals jij het nu schetst is er geen andere conclusie mogelijk dan dat de werkgever gewoon moet betalen. Hij kan daar alleen onder uit als hij failliet gaat.

Overigens kan het natuurlijk best dat je netto minder overhoudt bij de ene werkgever dan bij de andere. Als de ene een ruime pensioenvoorziening heeft en de andere geen pensioenvoorziening, dan zul je bij de eerste ook veel zelf mee moeten betalen en krijg je uiteindelijk netto minder. Toch is je salaris gewoon hoger, en heb je er na je 67/68/69/70e meer aan.

Mocht je werkgever teveel belasting afdragen, of de ander te weinig, dan wordt dat aan het begin van het komende jaar weer rechtgetrokken door je aangifte loonbelasting.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 10:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zonder kennis te hebben van het standpunt van de wederpartij is het moeilijk voor ons om een inschatting te maken van uw kansen. Ik wens u veel succes toe met uw zaak.
marion1981

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 10:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pensioen heeft er bij elke baas nog bij gezeten. Mijn man zat met zijn bruto jaarinkomen ook altijd tussen de 35 en 38.000,- maar bij dit bedrijf was dat 49.000,-!!!
Van alle kanten werd geroepen dat dat niet kon omdat mijn man dan netto zeker 400-500 euro meer moest verdienen. Zelfs de vrouw vd baas zei dat dat extreem hoog was. Ik mocht hun boekhouder bellen.
Maar die gingen in de verdediging en alles moest via de baas gerwgeld worden. Ik kon nog geen fatsoenlijke vraag stellen of ik werd afgekapt.
Ze wilde ool per se de salarisstroken van de vorige werkgever zien maar toen ben ik de fnv gaan bellen. Die vonden het een vreemde situatie en zeiden dat ik niks op mocht sturen. En toen hebben we de fnv alles uit laten zoeken.
Door dat hoge jaarinkomen mochten wij 2100,- aan de belasting betalen. En er was niet 1 collega met ook zo'n hoog jaarsalaris......raar zelfde werk enzo en dan veel lager zitten.....

Maar wij hebben nu twee jaar veel minder inkomsten gehad en ook twee jaar flink aan de belasting mogen betalen.

Nu hoop ik dat deze mensen eens door de mand vallen en netjes moeten betalen waar we recht op hebben.
marion1981

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 10:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Pensioen heeft er bij elke baas nog bij gezeten. Mijn man zat met zijn bruto jaarinkomen ook altijd tussen de 35 en 38.000,- maar bij dit bedrijf was dat 49.000,-!!!
Van alle kanten werd geroepen dat dat niet kon omdat mijn man dan netto zeker 400-500 euro meer moest verdienen. Zelfs de vrouw vd baas zei dat dat extreem hoog was. Ik mocht hun boekhouder bellen.
Maar die gingen in de verdediging en alles moest via de baas gerwgeld worden. Ik kon nog geen fatsoenlijke vraag stellen of ik werd afgekapt.
Ze wilde ool per se de salarisstroken van de vorige werkgever zien maar toen ben ik de fnv gaan bellen. Die vonden het een vreemde situatie en zeiden dat ik niks op mocht sturen. En toen hebben we de fnv alles uit laten zoeken.
Door dat hoge jaarinkomen mochten wij 2100,- aan de belasting betalen. En er was niet 1 collega met ook zo'n hoog jaarsalaris......raar zelfde werk enzo en dan veel lager zitten.....

Maar wij hebben nu twee jaar veel minder inkomsten gehad en ook twee jaar flink aan de belasting mogen betalen.

Nu hoop ik dat deze mensen eens door de mand vallen en netjes moeten betalen waar we recht op hebben.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 11:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marion1981 schreef:

Ergens klopt er dan iets niet. Maar om exact te weten wat er niet klopt dienen er inderdaad salarisstroken bekeken te worden en dient ook kritisch naar de jaaropgaaf (!) gekeken te worden.

Het is namelijk onmogelijk dat je enerzijds een hoger bruto inkomen hebt, maar anderzijds een lager netto inkomen EN belasting bij moet betalen. Maar zonder onderzoek van loonstroken kan ik niet beoordelen of deze werkgever of misschien toch juist de vorige werkgever de boel bedonderde!

Overigens scheelt het per pensioenvoorziening hoeveel je zelf moet afdragen.

N.B. Bij een jaarsalaris van € 49.000 bruto, verdien je maandelijks ongeveer € 4.100 bruto, en hou je daar normaliter ongeveer € 2.500 netto aan over.

Bij een jaarsalaris van 38.000, -, is dat maandelijks ongeveer € 3.200 en hou je daar ongeveer € 2.000, - netto aan over.

Een en ander is sterk afhankelijk van wat de werkgever specifieke afdrachten nog zijn, zoals WGA en (eigen) pensioen bijdrage. Dit zou zo voor een afwijking van € 200, - kunnen zorgen.

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 12:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Met die 49.000 bruto per jaar had mijn man in een "goede" maand (90 uur) net 2400 euro maar meestan zat hij met 70-80 uur per week werken op 1900-2000 euro. Later had ie nog maar een salaris van 1700-1800 euro.

Ze hebben ook een paar vakantiedagen gepakt om een rustige tijd qua werk op te vangen......dat mag niet eens.
En bij ziekte hebben ze niet 1 maar 2 wachtdagen geteld.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 17:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer uw man buiten zijn wil minder heeft kunnen werken, mag deze tijd inderdaad niet zomaar als vakantiedagen worden aangemerkt. Dat mag alleen met instemming van uw man en mits hij het minimum aantal vakantiedagen overhoudt (art. 7:636 lid 1 BW en art. 7:635 lid 1 onder d BW).

Twee dagen als wachttijd aanmerken bij ziekte mag, als dat is overeengekomen in de arbeidsovereenkomst, of in de CAO, zie art. 7:629 lid 9 BW.
marion1981

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 18:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ze hebben 3 a 4 vakantiedagen gepakt om de dagen aan te vullen....

En in cao staat 1 wachtdag bij ziekte.[/img]
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uw man kan dan voor een dag ziekte nog (70% van) het loon vorderen op grond van art. 7:629 lid 1 BW, met wettelijke verhoging, dat wil zeggen vertragingsschadevergoeding ad 50% (art. 7:625 lid 1 BW) en wettelijke rente (art. 6:119 en 6:120 BW).

Ook over de ten onrechte als vakantie aangemerkte werkdagen kan uw man nog loon vorderen op grond van art. 7:628 BW, ook weer met de genoemde wettelijke verhogingen.

De verliezende partij wordt in de proceskosten veroordeeld (art. 237 Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering). Maar de proceskostenveroordeling schijnt vaak niet kostendekkend te zijn.
marion1981

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de fnv heeft 19 okt en 12 nov brieven gestuurd naar de ex werkgever maar geen reactie. de brief die hij nu dus gekregen heeft is als volt:

geachte mevrouw, meneer,

naar aanleiding van mijn brieven de dato 29 okt en 12 nov jongstleden mocht ik geen reactie van u ontvangen. in mijn brief van 29 okt jongstleden heb ik u aangegeven dat mijn client nog loon van u tegoed heeft. Het gaat hier om:

-. 1 wachtdag teveel ingehouden bij ziekte is 103,76 euro, te verhogen met 8% vakantiegeld 8,30 bruto.
-. chauffeurspas ten onrechte ingehouden 110,67 netto.
-. scholingskosten ten onrechte ingehouden 852,80 netto.
-. vakantie-uren niet betaald, 132 uur is 1712,04 bruto te verhogen met 8% vakantiegeld 136,96 bruto.
-. niet uitebetaalde toeslag eendaagse nachtritten ad 2492,58 bruto.
-. verblijfskostenvergoeding.

namens client verzoek ik u thans - en voor zover nodig sommeer ik u - om de hiervoor opgenomen bedragen binnen 14 dagen na dagtekening van dit schrijven aan client te voldoen door middel van overmaking op het rekeningnummer van client, danwel op mijn kantoorrekening onder vermelding van het in het briefhoofd opgenomen kenmerk. u dient binnen dezelfde termijn aan mij een bevestiging van de betaling, alsmede een (afschrift van de) bruto/netto specificatie toe te sturen.

blijft u in gebreke, dan maakt client tevens aanspraak op de wettelijke verhoging, de wettelijke rente en de buitengerechtelijke incassokosten. ik zal client dan adviseren zich direct, zonder nadere voorafgaande waarschuwing, tot de rechter te wenden.

[/img]
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds