Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 14:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vordering bank, fraude en witwassen geld
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maartjedevries

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012 17:18    Onderwerp: Vordering bank, fraude en witwassen geld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Door mijn vader ben ik gevraagd om een nichtje van mij te helpen in een behoorlijk lastige situatie. Ik ben zelf 4e jaars student HBO rechten vandaar dat mij om hulp gevraagd is. Graag hoor ik jullie visie op deze situatie.

Feiten:
In mei is mijn nichtje van 18 jaar dat op de Nederlandse Antillen woont naar Nederland gekomen om in september te gaan studeren.

In juli kreeg zij een brief van de bank dat haar rekening gebruikt zou zijn bij een poging tot witwassen van geld en fraude. In de brief vroeg de bank haar binnen 2 weken contact op te nemen, anders zouden zij aannemen dat zij bij deze zaak betrokken is en de overeenkomst met haar verbreken. Twee weken later ontving ze opnieuw een brief met de bevestiging van de bank dat zij de overeenkomst gestopt hadden.

Op 6 december ontving zij een brief van een incassobureau met een vordering van bijna € 4000,- met een verwijzing naar een eerdere brief en de sommatie binnen 7 dagen te betalen. De vordering is oorspronkelijk afkomstig van haar bank.

Mijn ouders, waar zij bij woont als ze in Nederland is, ontvangen haar post en kunnen met zekerheid zeggen niet eerder post van dit incassobureau te hebben ontvangen. Mijn nichtje heeft van mei tot nu verbleven bij vrienden in Rotterdam.

Verklaring nichtje
Mijn nichtje geeft als uitleg dat toen zij in mei aankwam in Nederland ze haar pinpas miste en dacht dat ze deze op de Antillen kwijtgeraakt was. Op de Antillen wordt ze altijd in cash uitbetaald en gebruikt ze haar pas niet. Bij de pas zat ook haar pincode. Ze heeft geen aangifte van diefstal/vermissing van de pas en pincode op advies van haar vrienden, en heeft haar salaris op de rekening van 1 van hen laten storten. Ze heeft het niet over de brieven gehad van de bank omdat ze dacht dat het met het afsluiten van de bankrekening klaar zou zijn.

Mijn gedachten
Ik heb van mijn nichtje heel wat stoere verhalen over haar 'vrienden' uit Rotterdam gehoord, een aantal ervan heeft in de gevangenis gezeten voor best zware misdrijven en haar is bij hen ook al het een en ander overkomen.

Ik vind haar verhaal teveel toevalligheden bevatten en ik ben bang dat haar 'vrienden' wel eens haar pas gebruikt zouden kunnen hebben, al dan niet met haar medeweten.

Aanpak
Wat betreft de vordering, ik betwijfel of ze hier onderuit kan komen omdat bij grove nalatigheid (pincode bij pinpas) de bank dit soort schade niet vergoed. Ik wil bij de bank navraag doen over het bedrag, en wat er precies is gebeurd, en toch proberen een beroep te doen op vergoeding van de schade.

Fraude/witwassen van geld
Ook bij de bank wil ik nagaan of ze aangifte gaan doen van fraude/witwassen tegen mijn nichtje, en dat proberen te voorkomen door goodwill te tonen. Hiervoor hebben mijn nichtje en ik woensdag een afspraak met de bank.

Incassobureau
Voor het incassobureau heb ik een brief opgesteld namens haar dat ze de vordering betwist, dat ze de eerdere brief niet ontvangen heeft en hen verzoekt met bewijs van het bestaan van de vordering te komen. Dit om te zorgen dat de incassoprocedure wordt stilgelegd en wij wat tijd hebben om uit te zoeken hoe een en ander in elkaar steekt.

Aangifte politie
Als duidelijk is wat er is gebeurd wil ik met haar aangifte gaan doen bij de politie van identiteitsfraude.

Doel
Voorkomen dat er strafrechtelijke maatregelen genomen worden.
De vordering indien mogelijk betwisten, ik wil nog uitzoeken in hoeverre de bank verantwoordelijk gesteld kan worden. Anders wil ik proberen de kosten niet verder op te laten lopen en een betalingsregeling treffen.

Ik heb natuurlijk mijn nichtje verteld dat ze een aantal zaken verkeerd heeft aangepakt, dat ze juist bij dit soort situaties meteen hulp moet vragen. Ze beseft zich dat ze het zich erg moeilijk heeft gemaakt door niets te doen.

Vraag
Zijn hier mensen die met dit soort zaken ervaring hebben? Met name het stuk over de vordering die de bank stelt te hebben. Wat zijn de uitkomsten geweest? Kent iemand jurisprudentie in dit soort gevallen? Alle hulp is welkom.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
DENNIS79

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb er geen ervaring mee.

Als de pas al een tijdje kwijt is, dan zou ik niet wachten met aangifte doen van vermissing. Het zou vreemd zijn om daarmee te wachten totdat duidelijk is wat er precies is gebeurd...

Overigens zou ik je nichtje wel duidelijk maken dat ze "heel goed" verhaal moet hebben over het waarom ze nooit melding heeft gemaakt van vermissing van haar bankpas, en waarom er een pincode aan de pas hing.

Richting incassobureau en bank zou het verhaal moeten zijn dat jouw nichtje de pas al tijden kwijt is en nooit om heeft gekeken naar haar rekening. Ze moet betrokkenheid bij fraude ontkennen en alsnog verzoeken om schadevergoeding met betrekking tot haar verloren tegoed.

Saillant is natuurlijk dat de bank een schade heeft geleden van € 4.000, -. Hoe kon dit gebeuren? Als jouw nichtje enerzijds zegt dat ze de rekening nooit gebruikte, maar anderzijds wel een kredietlimiet van € 4.000, - heeft aangevraagd, is dat natuurlijk een vreemd verhaal.

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): HZu

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 12:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Ik heb er geen ervaring mee.

Als de pas al een tijdje kwijt is, dan zou ik niet wachten met aangifte doen van vermissing. Het zou vreemd zijn om daarmee te wachten totdat duidelijk is wat er precies is gebeurd...

Overigens zou ik je nichtje wel duidelijk maken dat ze "heel goed" verhaal moet hebben over het waarom ze nooit melding heeft gemaakt van vermissing van haar bankpas, en waarom er een pincode aan de pas hing.

Richting incassobureau en bank zou het verhaal moeten zijn dat jouw nichtje de pas al tijden kwijt is en nooit om heeft gekeken naar haar rekening. Ze moet betrokkenheid bij fraude ontkennen en alsnog verzoeken om schadevergoeding met betrekking tot haar verloren tegoed.

Saillant is natuurlijk dat de bank een schade heeft geleden van € 4.000, -. Hoe kon dit gebeuren? Als jouw nichtje enerzijds zegt dat ze de rekening nooit gebruikte, maar anderzijds wel een kredietlimiet van € 4.000, - heeft aangevraagd, is dat natuurlijk een vreemd verhaal.

Ik heb zelf helaas niet eerder tijd dan morgen om met haar mee te gaan naar de bank en de politie. Omdat de politie nog wel eens moeilijk wil doen bij aangiftes ga ik met haar mee, ik ben bang dat ze zich anders laat afschepen. Ik heb zelf helaas de ervaring dat politie mensen gerust wegstuurt met een 'hier doen we toch niks mee dus aangifte heeft geen zin'. Omdat dat ene uurtje later naar de politie gaan wel een hoop informatie oplevert die we bij de aangifte mee kunnen nemen vind ik het wel de moeite waard om eerst even naar de bank te gaan.

Ik heb mijn nichtje gevraagd waarom ze niet eerder verteld heeft wat er is gebeurd en ze vertelde dat ze dit niet durfde te vertellen toen ze de brief van de bank kreeg. Ze schaamde zich heel erg tegenover mijn ouders omdat zij haar toch maar in huis hebben genomen. Wat die bankpas betreft is ze daarin heel naïef geweest, omdat het haar niet echt hinderde heeft ze er geen melding van gemaakt. Die pincode erbij is natuurlijk gewoon stommigheid geweest, ze gebruikte de rekening amper en het was wel makkelijk voor stel dat ze m toch eens nodig had.

Ik vraag me ook af hoe er zo'n bedrag afgeschreven heeft kunnen worden, het gaat om een studentenrekening en naar mijn weten is de kredietlimiet van zo'n rekening maximaal 1000 euro. Morgen hopen we te weten te komen hoe dat geld is afgeschreven gezien die limiet en als dat onzorgvuldigheid van de bank is geweest zal ik ze daar zeker op aanspreken.
MSN messenger
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Verklaring nichtje
Mijn nichtje geeft als uitleg dat toen zij in mei aankwam in Nederland ze haar pinpas miste en dacht dat ze deze op de Antillen kwijtgeraakt was. Op de Antillen wordt ze altijd in cash uitbetaald en gebruikt ze haar pas niet. Bij de pas zat ook haar pincode. Ze heeft geen aangifte van diefstal/vermissing van de pas en pincode op advies van haar vrienden, en heeft haar salaris op de rekening van 1 van hen laten storten. Ze heeft het niet over de brieven gehad van de bank omdat ze dacht dat het met het afsluiten van de bankrekening klaar zou zijn.

Ik vind de verklaring van nichtje toch ook wel vreemd.
Ze kwam in mei aan en dacht dat ze haar pas op de Antillen kwijtgeraakt was.
Maar we hebben het hier toch over een Nederlandse bankrekening?
Die heeft ze dan toch pas hier afgesloten??

Ten tweede de "vrienden"..
Op advies van je vrienden geen aangiftr doen??
Een eigen rekening hebben maar je salaris laten storten op de rekening van je vrienden??

Ik denk toch echt dat er meer aan de hand is dan nichtje wil vertellen...
hilde12

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 14:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Verklaring nichtje

Ik vind de verklaring van nichtje toch ook wel vreemd.
Ze kwam in mei aan en dacht dat ze haar pas op de Antillen kwijtgeraakt was.
Maar we hebben het hier toch over een Nederlandse bankrekening?
Die heeft ze dan toch pas hier afgesloten??

Ten tweede de "vrienden"..
Op advies van je vrienden geen aangiftr doen??
Een eigen rekening hebben maar je salaris laten storten op de rekening van je vrienden??

Ik denk toch echt dat er meer aan de hand is dan nichtje wil vertellen...
lawyer

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012 17:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

Wie heeft het over een kredietlimiet van 4.000 euro? Ik vermoed dat het nichtje (al dan niet bewust) als money mule heeft opgetreden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds