Content Syndication
|
|
|
Auteur |
Bericht |
Rienzilla
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 87
|
Geplaatst: ma 26 nov 2012 19:10 Onderwerp: Rechten verhuurder tot toegang gehuurde |
|
|
Hallo allemaal,
Een kennis van me heeft al jaren gestechel met zijn verhuurder.
Het gaat om een studentenhuis van een grote commerciele woningbouwvereniging, met een tiental kamers en een gemeenschappelijke keuken/woonkamer/hal. De hallen zijn aangemerkt als vluchtroutes.
Nu heeft de verhuurder een beleid gestart waarmee zij zich willen bemoeien met de manier waarop er in het pand geleefd wordt. Zij noemen dit de notitie "leefbaarheid" waarin ze allerlei normen hebben gesteld wat er wel en niet mag in de gemeenschappelijke ruimtes, tot op het punt dat er geen theedoek te drogen mag hangen over de verwarming, omdat dat er niet netjes uit zou zien voor potentiele nieuwe bewoners.
Nu wil de verhuurder regelmatig toegang tot het gehuurde, om de staat van onderhoud, de brandveiligheid en de zojuist genoemde leefbaarheid te controleren. Het is mij helder dat de verhuurder toegang moet krijgen om te zorgen dat de staat van onderhoud en de brandveiligheid op orde is (dit is ook het geval), maar de controle op leefbaarheid is toch wel een behoorlijk grote inbreuk op woongenot/persoonlijke levenssfeer van de bewoners.
De situatie escaleert behoorlijk; Ruim een jaar heeft de woningstichting alle bewoners in kort geding gedagvaard, maar heeft de zaak (na ontvangst van repliek van de bewoners) op de dag van de zitting ingetrokken. Zij hebben daarna voor nieuwe bewoners het beding in de huurvoorwaarden toegevoegd dat zij op straffe van een boete
can EUR 25,- per dag de toegang voor leefbaarheidscontrole moeten verschaffen. Nu er inmiddels 2 of 3 van deze contracten zijn afgesloten, is er net weer een brief ontvangen dat er een leefbaarheidscontrole aankomt. Het lijkt erop dat ze erop rekenen dat een van de nieuwe bewoners voor de boetedruk gaat zwichten en ze zo alsnog toegang krijgen.
Nu, mijn vragen:
- Mag de woningstichting, als hierover bij aangaan van de huurovereenkomst niets over is afgesproken, zich wel bemoeien met de "leefbaarheid" in het pand, zo lang deze geen hinder aan anderen of schade aan het pand aanricht?
- Mag de verhuurder dit toegangs- en controlerecht voor zichzelf bedingen?
- Is het boetebeding toegestaan/redelijk?
- Hoe is de situatie als een deel van de bewoners (die met een boeteclausule) wel toegang wil toestaan, en de overigen niet?
(NB: in alle correspondentie wordt telkens expliciet door de bewoners vermeld dat de stichting welkom is om brandveiligheid en staat van onderhoud te controleren, maar dat ze niet welkom zijn als ze ook voornemens zijn leefbaarheidsinspecties uit te voeren).
Excusess voor het lange verhaal, en alvast bedankt voor eventuele reactie.
--
Rien |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: ma 26 nov 2012 23:38 Onderwerp: |
|
|
Bizar verhaal, maar we kennen de feiten natuurlijk niet in detail.
In algemene zin kan ik alleen dit zeggen. Bepalingen strijdig met de wet zijn nietig. De gemeenschappelijke ruimte is geen openbare ruimte en de verhuurder heeft hier in beginsel geen toegang toe te vorderen, tenzij dit is voor noodzakelijk onderhoud en de controle daarop. Dit is dwingend recht en kan niet contractueel worden doorbroken.
Brandveiligheid is mijns inziens tot op zekere hoogte primair een verantwoording van de bewoners zelf en kan ook door bijvoorbeeld de brandweer worden gecontroleerd; dit hoeft zeker niet maandelijks te geschieden. De rol van de verhuurder is er, dat hij moet zorgen dat de blusapparatuur en detectieapparatuur, voor zover noodzakelijk, wordt gecontroleerd en dat er geen structurele belemmeringen zijn tot de vluchtroutes (constructies in de weg, te nauwe gangen, ramen en deuren die niet functioneren); ook dit kan redelijkerwijs in het eerste geval niet meer dan jaarlijks en in het laatste elke 5 jaar (want zo lang gaat zo'n melder doorgaans mee). Alleen verwarmingsapparatuur zou nog controle kunnen vereisen, maar dit wordt doorgaans door een extern bedrijf gedaan.
Laat ze van tevoren schriftelijk per post een aantal data voorstellen doen voor een jaarlijkse 'check' op alle punten die ze relevant achten en daarbij ook expliciet omschrijven wat het doel is van het verzoek, wie er zal komen in welke hoedanigheid (inclusief kwalificaties) en wat daarbij zal worden beoordeeld. Dan weet je ook vooraf waar je aan toe bent en voorkom je meteen dat je maandelijks de deur moet openen.
Sowieso hoef je mijns inziens je in deze niets aan te trekken van wat de verhuurder te melden heeft over zaken die haar niet aangaan (vrijwel alles wat ik zo lees). En boetes al helemaal niet. En wat jullie verder in het pand uitvreten is jullie eigen zaak, althans wat mij betreft in ieder geval zolang je daar niet anderen bij hindert en de vermogensrechtelijke belangen van de verhuurder niet schaadt.
Als ze daarbij een theedoek over de verwarming zien hangen en jullie daarop aanspreken, dan negeer je hem; deelt hij een boete uit, dan trek je die door de shredder. Simpel. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
Rienzilla
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 87
|
Geplaatst: wo 28 nov 2012 15:41 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: |
[knip]
de verhuurder heeft hier in beginsel geen toegang toe te vorderen, tenzij dit is voor noodzakelijk onderhoud en de controle daarop. Dit is dwingend recht en kan niet contractueel worden doorbroken.
|
Okee, als dit inderdaad het geval is zijn we al een heel eind. Waar is deze bevoegdheid tot (beperking van de) toegang geregeld en waar is geregeld dat dit dwingend is? 7BW?
Laat ze van tevoren schriftelijk per post een aantal data voorstellen doen voor een jaarlijkse 'check' op alle punten die ze relevant achten en daarbij ook expliciet omschrijven wat het doel is van het verzoek, wie er zal komen in welke hoedanigheid (inclusief kwalificaties) en wat daarbij zal worden beoordeeld. Dan weet je ook vooraf waar je aan toe bent en voorkom je meteen dat je maandelijks de deur moet openen.
|
Dat doet de woningstichting al, maar hier zit wel een deel van het probleem: ze geven in hun brief altijd aan te komen voor controle op zowel staat van onderhoud als brandveiligheid als leefbaarheid. Als de bewoners terugschrijven dat ze voor de de eerste twee welkom zijn, maar dat de deur niet geopend wordt zolang ze ook aangeven te controleren op leefbaarheid, wordt steevast gereageerd met de reactie dat de bewoners dat verplicht zijn op grond van goed huurderschap, en bij de contracten waar dat van toepassing is, dat ze dat contractueel zijn verplicht op straffe van een boete. Tja, en dan... De goed-huurderschap redenering is imo nonsens, maar de contractuele verplichting is lastiger.
Sowieso hoef je mijns inziens je in deze niets aan te trekken van wat de verhuurder te melden heeft over zaken die haar niet aangaan (vrijwel alles wat ik zo lees). En boetes al helemaal niet. En wat jullie verder in het pand uitvreten is jullie eigen zaak, althans wat mij betreft in ieder geval zolang je daar niet anderen bij hindert en de vermogensrechtelijke belangen van de verhuurder niet schaadt.
|
Tja, maar je begrijpt dat studenten met een dunne portemonnee niet zitten te wachten op constante dreiging van behoorlijke boetes en dreiging met proceskostenveroordelingen. De woningstichting heeft immers al eens 14 dagvaardingen a weet ik hoeveel euro per stuk laten betekenen, dus ze zijn niet bang om er wat geld tegenaan te gooien. We zoeken dus naar een beetje meer zekerheid dat de bewoners inderdaad in hun recht staan, zelfs die bewoners met een voorwaarde in hun contract dat ze het bezoek dienen toe te staan.
--
Rien |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 28 nov 2012 19:14 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is er geen bepaling die de bevoegdheid van de verhuurder tot toegang tot het gehuurde beperkt. De verhuurder mag niet te pas en te onpas het gehuurde betreden, niet op onredelijk late of vroege tijdstippen. Hij moet ook altijd even aanbellen en er moet opengedaan worden, als hij het gehuurde wil betreden.
Zie ook http://rechtsbijstandverzekering.com/studenten-faq-juridisch/huurrecht/verstoring-woongenot/
Dit is in de rechtspraak bepaald, maar ik weet niet meer in welke uitspraak. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 01 dec 2012 15:08 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Volgens mij is er geen bepaling die de bevoegdheid van de verhuurder tot toegang tot het gehuurde beperkt. De verhuurder mag niet te pas en te onpas het gehuurde betreden, niet op onredelijk late of vroege tijdstippen. Hij moet ook altijd even aanbellen en er moet opengedaan worden, als hij het gehuurde wil betreden.
Zie ook http://rechtsbijstandverzekering.com/studenten-faq-juridisch/huurrecht/verstoring-woongenot/
Dit is in de rechtspraak bepaald, maar ik weet niet meer in welke uitspraak. |
Die beperking is er wel, namelijk het recht dat ook een huurder heeft op privacy in zijn woning (daaronder reken ik ook de algemene ruimte, voor zover achter een gezamenlijke voordeur die op slot kan). Meer dan één keer per jaar voor controles noem ik onredelijk, tenzij de verhuurder kan aantonen dat er een noodzaak bestaat tot controle op meer momenten. Aan de hand van objectieve maatstaven en de geldende standaard in het onroerend goed beheer voor woningen dan, niet naar eigen welbelieven.
Voor noodzakelijk onderhoud moet hij vanzelfsprekend ook toegang krijgen, maar daar gaat het nu niet om. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 01 dec 2012 18:21 Onderwerp: |
|
|
dr.dunno schreef: | In algemene zin kan ik alleen dit zeggen. Bepalingen strijdig met de wet zijn nietig. De gemeenschappelijke ruimte is geen openbare ruimte en de verhuurder heeft hier in beginsel geen toegang toe te vorderen, tenzij dit is voor noodzakelijk onderhoud en de controle daarop. Dit is dwingend recht en kan niet contractueel worden doorbroken. |
Met welke wettelijke bepaling van dwingend recht zou er dan strijd zijn? Ik denk niet dat je die kunt aanwijzen.
Als de verhuurder het recht heeft om zelf te bepalen aan wie hij kamers verhuurt, en dat heeft hij, dan mag hij natuurlijk ook bedingen dat hij toegang heeft tot de gemeenschappelijke ruimtes. De "inbreuk op de persoonlijke levensfeer" van de huidige bewoners die een door de verhuurder uitgekozen nieuwe bewoner maakt is aanmerkelijk groter dan een wekelijkse of maandelijkse controle van de toestand van de gemeenschappelijke ruimtes.
Of vergelijk het met een huis waarvan de eigenaar/bewoner een aantal kamers verhuurt. Die eigenaar mag gewoon eisen stellen aan het gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes en daarop controleren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: za 01 dec 2012 19:43 Onderwerp: |
|
|
huisbaas kan gemeenschappelijke ruimten altijd betreden, de kamers niet. |
|
|
|
 |
Rienzilla
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 2:47 Onderwerp: |
|
|
Hmm, nogal compleet tegenstrijdige antwoorden helaas, en maar heel weinig onderbouwing
Ik heb zelf inderdaad geen specifieke dwingende wetsbepaling kunnen vinden waarom de verhuurder geen toegang zou kunnen bedingen, zowel niet tot de kamers als tot de gemeenschappelijke ruimten.
Toch gaat het er bij mij moeilijk in - zeker in een situatie als woninghuur, die enorm goed beschermd is - dat een verhuurder alle mogelijke toegangs- en controlerechten kan bedingen. Immers, ergens worden die bedongen toegangsrechten strijdig met 7:203BW en 7:204BW: Als de verhuurder zich met vanalles en nogwat gaat bemoeien is er geen sprake meer van het ter beschikking stellen van woonruimte en van het verschaffen van woongenot. Dusseh, hoe zit het nu?
Het enige wat ik lees is dat de verhuurder - in ieder geval - toegang geboden moet worden voor het uitvoeren van zijn "verhuurderstaak", maar wat die omvat wordt nergens duidelijk. Hoe denken jullie over de volgende scenario's:
Mag een verhuurder contractueel bedingen dat hij dagelijks toegang krijgt voor een controle of huurder:
- zijn ontbijt wel opeet?
- zijn vieze onderbroeken op zn slaapkamer laat slingeren?
- zijn afwas in zijn kamer laat staan?
- elektriciteit aftapt
Voor mijn gevoel is alleen het laatste een voorbeeld van waar de huurder wel op moeten kunnen controleren.
Tweede punt waar ik nergens duidelijkheid over vind is de status van de gemeenschappelijke ruimten. Ze zijn denk ik onderdeel van het gehuurde, dus het lijkt me dat de verhuurder er in ieder geval niet op eigen houtje naar binnen mag lopen. Maar de situatie wie er zeggenschap over heeft is onduidelijk, zeker als er verschillende mensen verschillende overeenkomsten daaromtrent zijn aangegaan.
@bonafides: er is in ieder geval jurisprudentie waarbij verhuurder niet meer mocht intrekken in het pand waar hij al kamers verhuurde, dus de status is niet zonder meer vergelijkbaar met een hospita-achtige situatie (bovendien is het een woningbouwvereniging, geen particuliere verhuurder); wat betreft de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer: er is in de betreffende panden een cooptatieregeling, dus nee, de verhuurder is in casu niet vrij om te kiezen aan wie hij kamers verhuurt. Daarnaast is het plaatsen van een huurder inderdaad wel een grote inbreuk op de persoonlijke levenssfeer, maar hij is wel van een heel andere orde dan controle en plicht tot naleving van wat daar dan ook maar uitkomt.
Meer ideeen nog?
Bedankt,
--
Rien |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 10:25 Onderwerp: |
|
|
In deze zaak spelen veel vragen door elkaar. Als je toegang hebt tot Legal Intelligence of een juridische bibliotheek zou ik je aanraden om de Groene Serie en Tekst & Commentaar te raadplegen. Met name de aantekeningen bij art. 7:213 BW zijn behulpzaam.
In het algemeen geldt dat de belangen van de huurder en verhuurder tegen elkaar moeten worden afgewogen. De huurder heeft recht op privacy (via art. 12 Gw en art. 138 Sr). De verhuurder heeft er belang bij dat het verhuurde niet wordt misbruikt door de huurder (vgl. art. 7:214, 7:215, 7:218 en 7:222 BW). Het recht van de huurder op bescherming van zijn leefomgeving is niet absoluut. De verhuurder mag daarom de woonruimte van de huurder betreden als hij daarbij een gerechtvaardigd belang heeft en de inbreuk niet verder gaat dan noodzakelijk. Het lijkt mij dat met afspraken als 'geen theedoek op de verwarming' het belang van de verhuurder onvoldoende wordt gediend om een inbreuk op de privacy van de huurder te rechtvaardigen.
Volgens mij is het niet zinvol om hierbij een onderscheid te maken tussen gemeenschappelijke en niet-gemeenschappelijke ruimten. Dat meerdere huurders een gebruiksrecht op dezelfde ruimte hebben, is voor de verhuurder niet relevant. De ruimte is voor hem net zo (on)toegankelijk als iedere andere verhuurde woonruimte. Het is een kwestie van huurders onderling.
Het advies van dr.dunno om boetebedingen te negeren zou ik willen nuanceren. Het boetebeding is geregeld in art. 6:91-94 BW. In beginsel geldt dat wanneer een huurder een afspraak niet nakomt, er sprake is van een tekortkoming in de nakoming van de huurovereenkomst. De boete treedt in de plaats van de werkelijk geleden schade. Zonder tussenkomst van een rechter is de huurder dus verplicht de boete te voldoen. Maar de huurder kan aan de rechter vragen om de boete te matigen. |
|
|
|
 |
Rienzilla
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 13:42 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | In deze zaak spelen veel vragen door elkaar. Als je toegang hebt tot Legal Intelligence of een juridische bibliotheek zou ik je aanraden om de Groene Serie en Tekst & Commentaar te raadplegen. Met name de aantekeningen bij art. 7:213 BW zijn behulpzaam. |
Ik zal eens kijken, bedankt voor de tip.
Regin schreef: | In het algemeen geldt dat de belangen van de huurder en verhuurder tegen elkaar moeten worden afgewogen. De huurder heeft recht op privacy (via art. 12 Gw en art. 138 Sr). De verhuurder heeft er belang bij dat het verhuurde niet wordt misbruikt door de huurder (vgl. art. 7:214, 7:215, 7:218 en 7:222 BW). Het recht van de huurder op bescherming van zijn leefomgeving is niet absoluut. De verhuurder mag daarom de woonruimte van de huurder betreden als hij daarbij een gerechtvaardigd belang heeft en de inbreuk niet verder gaat dan noodzakelijk. Het lijkt mij dat met afspraken als 'geen theedoek op de verwarming' het belang van de verhuurder onvoldoende wordt gediend om een inbreuk op de privacy van de huurder te rechtvaardigen. |
Als er niets contractueel geregeld is lijkt me dit een heldere zaak: als de huurder de tent afbreekt heeft verhuurder evident een gerechtvaardigd belang. Gaat het om zaken die de verhuurder niet kan zien, ruiken, voelen, horen en zijn pand niet in gevaar brengen dan heeft hij evident geen gerechtvaardigd belang. De rest zit er tussenin en is afwegen.
Maar vraag 2 is in hoeverre de contractsvrijheid hier nog een rol speelt? Ik mag in beginsel toch mijn recht op privacy prijsgeven, en met het tekenen van een contract waarin ik de verhuurder het recht geef tot het inspecteren van mijn vieze onderbroeken doe ik dat. Is zo'n beding dan rechtsgeldig?
Regin schreef: | Volgens mij is het niet zinvol om hierbij een onderscheid te maken tussen gemeenschappelijke en niet-gemeenschappelijke ruimten. Dat meerdere huurders een gebruiksrecht op dezelfde ruimte hebben, is voor de verhuurder niet relevant. De ruimte is voor hem net zo (on)toegankelijk als iedere andere verhuurde woonruimte. Het is een kwestie van huurders onderling. |
Ok, dus zo lang de huurders het onderling eens zijn heeft die ruimte dezelfde status als een individuele kamer. Echter, 1 factor maakt het gecompliceerd: de verschillende huurders hebben immers niet dezelfde verplichting ten opzichte van de verhuurder, en als piet de verhuurder niet binnen wil laten (en dat niet verplicht is) en jan wel (en dat wel verplicht is) wat dan?
Regin schreef: | Het advies van dr.dunno om boetebedingen te negeren zou ik willen nuanceren. Het boetebeding is geregeld in art. 6:91-94 BW. In beginsel geldt dat wanneer een huurder een afspraak niet nakomt, er sprake is van een tekortkoming in de nakoming van de huurovereenkomst. De boete treedt in de plaats van de werkelijk geleden schade. Zonder tussenkomst van een rechter is de huurder dus verplicht de boete te voldoen. Maar de huurder kan aan de rechter vragen om de boete te matigen. |
Negeren doen we sowieso niet. Wel is het boetebeding zelf wellicht onredelijk bezwarend en proberen we het ex 6:233BW te vernietigen. Ik heb wat jurisprudentie en literatuur gevonden waarin gesteld wordt dat ongemaximeerde boetebedingen vrij snel onredelijk bezwarend zijn als er niet ook een flink risico voor de gebruiker van de voorwaarden mee afgedekt wordt (o.a. een beding waarin een creditcardmaatschappij een dagelijkse boete zette op het niet inleveren van een creditcard werd onredelijk bezwarend geacht). Ook conversie cq. matigingsbevoegdheid werd daarin aan banden gelegd (omdat anders de gebruiker straffeloos belachelijke boetes op kan leggen die de rechter dan wel matigt als daartoe aanleiding is). Bovendien is er in casu volgens mij geen sprake van schade.
--
Rien |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 15:44 Onderwerp: |
|
|
Rienzilla schreef: | @bonafides: er is in ieder geval jurisprudentie waarbij verhuurder niet meer mocht intrekken in het pand waar hij al kamers verhuurde |
Lijkt me stug dat hij zelf niet één van die kamers mocht betrekken, maar wel de kamer aan zijn nichtje mag verhuren. Die jurisprudentie zal wel over iets anders gaan, bijv. het niet mogen beëindigen van de kamerhuur om de reden dat hij zelf die kamer wil betrekken.
Quote: | er is in de betreffende panden een cooptatieregeling, dus nee, de verhuurder is in casu niet vrij om te kiezen aan wie hij kamers verhuurt. |
Het is aan de verhuurder om die regeling in stand te houden of te beëindigen. De huurders hebben geen recht op zo'n regeling.
Quote: | van wat daar dan ook maar uitkomt. |
Je kunt altijd alles in het belachelijke trekken, maar het zou ook zo maar eens kunnen zijn dat de verhuurder genoeg heeft van compleet verwaarloosde en onleefbare gemeenschappelijke ruimtes waar individuele huurders wel over klagen, maar zelf weinig tegen kunnen ondernemen wegens de sociale druk (lees: terreur) van de medehuurders. Dat hoeft niet over jouw wooneenheid te gaan, want de woningbouwvereniging zal wel meer van dit soort eenheden verhuren.
Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd dat de verhuurder, zoals je zelf zegt geen gefrustreerde particulier maar een professionele organisatie, zonder enige aanleiding heeft besloten om het leven van de huurders een beetje te verzuren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 15:50 Onderwerp: |
|
|
Regin schreef: | Volgens mij is het niet zinvol om hierbij een onderscheid te maken tussen gemeenschappelijke en niet-gemeenschappelijke ruimten. Dat meerdere huurders een gebruiksrecht op dezelfde ruimte hebben, is voor de verhuurder niet relevant. De ruimte is voor hem net zo (on)toegankelijk als iedere andere verhuurde woonruimte. Het is een kwestie van huurders onderling. |
Hier ben ik het niet mee eens. Het gaat hier niet om huurders die samen hebben besloten een woning te huren, maar om huurders die door een speling van het lot aan elkaar zijn overgeleverd. De gemeenschappelijke ruimtes zijn voor zover ik het begrijp vooral voor het verschaffen van de benodigde voorzieningen en niet of nauwelijks om daar "privé" te "leven".
Als alles netjes is, is er natuurlijk geen probleem en hoeft er ook niet gecontroleerd te worden. Maar waar het uit de hand loopt, is toch al snel een "politieman" nodig om een beetje controle uit te oefenen. Het is net als het echte leven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 15:56 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Hier ben ik het niet mee eens. Het gaat hier niet om huurders die samen hebben besloten een woning te huren, maar om huurders die door een speling van het lot aan elkaar zijn overgeleverd. De gemeenschappelijke ruimtes zijn voor zover ik het begrijp vooral voor het verschaffen van de benodigde voorzieningen en niet of nauwelijks om daar "privé" te "leven". |
Ik ben het met je eens dat het karakter van een gemeenschappelijke ruimte kan verschillen. In een hecht studentenhuis is de gezamelijke woonkamer vaak wel echt bedoeld om "privé" te "leven". Maar een gedeelde badkamer op een gang met anonieme kamertjes voldoet niet aan die beschrijving. Het lijkt mij dat een verhuurder gemakkelijker toegang heeft tot die 'anonieme' badkamer dan die studentenwoonkamer. De inbreuk op de privacy van de huurders is immers kleiner en dan gaat het belang van de verhuurder eerder voor. |
|
|
|
 |
Rienzilla
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 16:44 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Hier ben ik het niet mee eens. Het gaat hier niet om huurders die samen hebben besloten een woning te huren, maar om huurders die door een speling van het lot aan elkaar zijn overgeleverd. De gemeenschappelijke ruimtes zijn voor zover ik het begrijp vooral voor het verschaffen van de benodigde voorzieningen en niet of nauwelijks om daar "privé" te "leven".
|
In casu is de gemeenschappelijke ruimte echt de woonkamer/eetkamer/keuken, en dus de ruimte waar door alle bewoners het meeste geleefd wordt. De eigen kamers zijn klein en worden eigenlijk uitsluitend gebruikt voor slapen, werken, en andere dingen die je achter je pc doet. Het is dus inderdaad niet alleen de gang via welke je je eigen woonruimte bereikt, maar wel degelijk een ruimte waar geleefd wordt.
Overigens is het dus ook niet zo dat de huurders alleen door lot aan elkaar zijn overgeleverd: Er is (contractueel vastgelegd) cooptatie, wat wil zeggen dat alleen die kandidaat-huurders die "goedgekeurd" zijn door de huidige bewoners ook een huurcontract mogen krijgen.
bona fides schreef: |
Als alles netjes is, is er natuurlijk geen probleem en hoeft er ook niet gecontroleerd te worden. Maar waar het uit de hand loopt, is toch al snel een "politieman" nodig om een beetje controle uit te oefenen. Het is net als het echte leven. |
Mjah, en net zoals in het echte leven zou het fijn zijn als de politieman zich terughoudend opstelt als de wet en de goede orde niet worden overtreden...
(Hoewel het verhaal "studentenhuis" natuurlijk al gauw beelden oproept van grote wanstaltigheden en smerige rotzooi, is het huishouden in de betreffende woning netjes in orde. Echter vinden de bewoners (en ik trouwens ook) dat de verhuurder zich pas met dat huishouden dienen te bemoeien als het de spuigaten uitloopt).
--
Rien |
|
|
|
 |
xs
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 17:11 Onderwerp: |
|
|
Huisbaas's zonder toestemming betreden van kamers, is lokaalvredebreuk en dan kun je de politie bellen, maar dat kan niet, bij huisbaas's betreden zonder toestemming (van 1 der bewoners) van gemeenschappelijk ruimten.
Huisbaas kan in elk kamerverhuurkontrakt het gebruik gemeenschappelijke ruimten regelen en/of toewijzen, aan in elk kontrakt, met name genoemde personen, dus bijv. ook aan de huisbaas-zelf, waarna huurder evt niet gaat huren, als hij/zij bang is, de hele dag/nacht de huisbaas tegen te komen.
Als huisbaas niet meebetaalt heeft hij geen recht op gas/water/licht-gebruik.
De verstandige huisbaas laat relevante kontrakten op naam bewoners zetten
Als er niets geregeld is, lijkt mij redelijk, dat enkel huurders en verhuurder te allen tijde de gemeenschappelijke ruimten kunnen betreden, mits douche en/of wc niet alarmerend lang, door iemand bezet wordt gehouden etc. |
|
|
|
 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|