|
Auteur |
Bericht |
Justitia91
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Ava
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 12:00 Onderwerp: Vraag over AVAS en verschil rechtvaardigingsgrond |
|
|
Goedemorgen iedereen,
Ik heb twee vragen:
Ten eerste vroeg ik me af of AVAS (Afwezigheid van alle schuld) ook toepasbaar is op overtredingen.
Zo ja, is AVAS dan de enige strafuitsluitingsgrond die toepasbaar is op overtredingen?
Daarnaast vroeg ik me af wat het verschil is tussen de rechtvaardigingsgrond: ''ontbreken van de materiële wederrechtelijkheid'' en overmacht in de zin van noodtoestand (bij beide gaat het meeste belangrijke belang voorop toch?)
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 15:53 Onderwerp: |
|
|
1. Ja, AVAS is ook toepasselijk op overtredingen. Nee, AVAS is niet de enige strafuitsluitingsgrond die toepasselijk is op overtredingen. Alle strafuitsluitingsgronden spreken van 'hij die een feit begaat'. Onder 'een feit' vallen zowel misdrijven, als overtredingen.
2. Bij Ontbreken van de Materiële Wederrechtelijkheid handelt men in strijd met de wet en daardoor dient men het doel van die wet beter, dan wanneer men de wet had uitgevoerd. Dit is slechts eenmaal aangenomen in het Huizer Veearts-arrest. Bij overmacht noodtoestand handelt men in strijd met de wet, ook met de bedoeling van de wet, maar dient men daarmee een belang dat belangrijker is dan het belang dat de wet beschermt.
Dus bij OMW handelt men overeenkomstig de bedoeling van de wet, bij overmacht noodtoestand handelt men in strijd met de bedoeling van de wet. |
|
|
|
 |
KathyKat
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: ma 31 dec 2012 0:16 Onderwerp: |
|
|
Ik heb twee vragen:
Ten eerste vroeg ik me af of AVAS (Afwezigheid van alle schuld) ook toepasbaar is op overtredingen.
Zo ja, is AVAS dan de enige strafuitsluitingsgrond die toepasbaar is op overtredingen?
Daarnaast vroeg ik me af wat het verschil is tussen de rechtvaardigingsgrond: ''ontbreken van de materiële wederrechtelijkheid'' en overmacht in de zin van noodtoestand (bij beide gaat het meeste belangrijke belang voorop toch?)
1. Bij een overtreding is er geen sprake van een schuldvorm (opzet of culpa) , zodat alle bestanddelen geobjectiveerd zijn. In beginsel hoeft, omdat er geen schuldvorm is, de wederrechtelijkheid en de verwijtbaarheid niet te worden onderzocht. Dat noemt men de leer van het materiele feit.
Aangezien het strafrechtelijk beginsel aanduidt dat er geen straf zonder schuld kan zijn, moet de rechter toch onderzoek of er toch bepaalde mate van verwijtbaarheid aanwezig is bij een overtreding. Hierbij komt AVAS dus aan te pas. ( buitenwettelijk schulduitsluitingsgrond; Melk en Water arrest) Dus de vierde voorwaarde voor strafbaarheid is dan hier van toepassing. AVAS is met andere woorden niet alleen van toepassing op misdrijven maar ook op overtredingen.
Volgens mij zijn er geen andere strafuitsluitingsgronden van toepassing bij overtredingen.
2. Ontbreken van de materiele wederrechtelijkheid = wederrechtelijkheid als element (Veearts arrest) wordt bijna nooit gebruikt. (buitenwettelijk)
Overmacht in de zin van noodtoestand (Opticien Arrest)
*actuele concrete nood
*conflict van plichten (Maatschappelijk vs. Rechtsplicht)
*algemene regulerende beginselen
Het verschil tussen de 2 is dat bij het ontbreken van de wederrechtelikheid (lees element), de materiele wederrechtelijkheid wordt ingevuld (door het aanvaarden van een rechtvaardigingsgrond vb) en overmacht in de zin van de noodtoestand is op zichzelf een geschreven rechtvaardigingsgrond. |
|
|
|
 |
|