|
Auteur |
Bericht |
gelijkheid
Leeftijd: 69 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 02 dec 2012 17:04 Onderwerp: Eigenhandig testament |
|
|
Een testament kan door een notaris opgesteld worden maar blijkbaar kan een persoon ook een testament eigenhandig opstellen. Wat is de geldigheid van een eigenhandig testament? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 02 dec 2012 21:10 Onderwerp: Re: Eigenhandig testament |
|
|
gelijkheid schreef: | Een testament kan door een notaris opgesteld worden maar blijkbaar kan een persoon ook een testament eigenhandig opstellen. Wat is de geldigheid van een eigenhandig testament? |
Zoiets wordt geen testament genoemd, maar een codicil. In een codicil kun je alleen kleren, lijfstoebehoren, lijfsieraden, tot de inboedel behorende zaken en boeken legateren (weggeven). De erfgenamen moeten die legaten dan uitvoeren. Meer is niet mogelijk. Het legateren van sommen geld of het aanwijzen van erfgenamen kan dus niet. Een codicil moet handgeschreven, gedagtekend en ondertekend zijn. Zie hier. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gelijkheid
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 1:12 Onderwerp: Re: Eigenhandig testament |
|
|
bona fides schreef: | gelijkheid schreef: | Een testament kan door een notaris opgesteld worden maar blijkbaar kan een persoon ook een testament eigenhandig opstellen. Wat is de geldigheid van een eigenhandig testament? |
Zoiets wordt geen testament genoemd, maar een codicil. In een codicil kun je alleen kleren, lijfstoebehoren, lijfsieraden, tot de inboedel behorende zaken en boeken legateren (weggeven). De erfgenamen moeten die legaten dan uitvoeren. Meer is niet mogelijk. Het legateren van sommen geld of het aanwijzen van erfgenamen kan dus niet. Een codicil moet handgeschreven, gedagtekend en ondertekend zijn. Zie hier. |
Dus een bankrekening valt dan buiten het bereik van een codicil, maar wel binnen het bereik van de volgorde gesteld wet, als het goed begrepen is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 14:59 Onderwerp: Re: Eigenhandig testament |
|
|
gelijkheid schreef: | Dus een bankrekening valt dan buiten het bereik van een codicil, maar wel binnen het bereik van de volgorde gesteld wet, als het goed begrepen is. |
Ik begrijp je zin niet helemaal, maar een codicil kan inderdaad niet bepalen naar wie een banksaldo gaat. Daarvoor moet je dus kijken naar het testament, en als dat er niet is volgt uit de wet wie de erfgenamen zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gelijkheid
|
Geplaatst: ma 03 dec 2012 19:48 Onderwerp: Re: Eigenhandig testament |
|
|
bona fides schreef: | gelijkheid schreef: | Dus een bankrekening valt dan buiten het bereik van een codicil, maar wel binnen het bereik van de volgorde gesteld wet, als het goed begrepen is. |
Ik begrijp je zin niet helemaal, maar een codicil kan inderdaad niet bepalen naar wie een banksaldo gaat. Daarvoor moet je dus kijken naar het testament, en als dat er niet is volgt uit de wet wie de erfgenamen zijn. |
Bedankt bona fides. Het is duidelijk. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 04 dec 2012 11:27 Onderwerp: |
|
|
Mij staat bij dat er in ieder geval in het verleden een route was om zonder tussenkomst van een notaris een testament naar Frans recht op te stellen, maar het fijne weet ik daar ook niet van. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: di 04 dec 2012 19:47 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Mij staat bij dat er in ieder geval in het verleden een route was om zonder tussenkomst van een notaris een testament naar Frans recht op te stellen, maar het fijne weet ik daar ook niet van. |
Volgens mij is het zo dat je naar bijv. Duits recht geen tussenkomst van een notaris nodig hebt om rechtsgeldig een testament op te maken. Als je dan naar Duitsland gaat en daar een testament opstelt dan zou die volgens internationaal privaatrecht in Nederland geldig moeten zijn. Maar dat is iets waar ik verder de details ook niet vanaf weet. |
|
|
|
 |
|