Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

concurrentiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fleisch

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 26 nov 2012 20:51    Onderwerp: concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik kan een functie aanvaarden bij een concurrent van mijn huidige werkgever. Echter de werkzaamheden zullen in Belgie plaatsvinden ipv Nederland. Mijn huidige werkgever is niet actief in Belgie. De nieuwe werkzaamheden zijn breder dan mijn huidige werkzaamheden. Het is voor mij een persoonlijke verbetering.

Er is sprake van een concurrentiebeding in mijn huidige contract (nederland en 1 jaar).

Loop ik risico's, zo ja wat is daar aan te doen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2012 9:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

M.i. loopt u geen risico indien u uw nieuwe werkzaamheden niet in Nederland zult gaan uitoefenen. Indien de nieuwe werkzaamheden compleet anders zijn dan de oude werkzaamheden dan is er al helemaal geen reden tot vrees.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2012 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit onder het concurrentiebeding valt, dan loop je risico. Als het concurrentiebeding een geografische beperking bevat tot Nederland, dan loop je geen risico.

Als het concurrentiebeding geen geografische beperking bevat, dan kun je de rechter vragen zo'n beperking in het beding op te nemen. Doe je dat niet, dan loop je risico. Het feit dat een concurrentiebeding (wellicht) te breed is geformuleerd, betekent niet dat overtreding van dat ongewijzigde beding zonder gevolgen zal blijven.

België tegenover Nederland lijkt me op zichzelf irrelevant. In het handelsverkeer hoort zo'n grens er niet meer toe te doen.

Wat je ook kunt doen is in overleg treden met je huidige werkgever. Als hij aangeeft zich niet op het concurrentiebeding te beroepen, of dat dit naar zijn mening niet onder het concurrentiebeding valt, dan zit je goed.

BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2012 13:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Als dit onder het concurrentiebeding valt, dan loop je risico. Als het concurrentiebeding een geografische beperking bevat tot Nederland, dan loop je geen risico.

Als het concurrentiebeding geen geografische beperking bevat, dan kun je de rechter vragen zo'n beperking in het beding op te nemen. Doe je dat niet, dan loop je risico. Het feit dat een concurrentiebeding (wellicht) te breed is geformuleerd, betekent niet dat overtreding van dat ongewijzigde beding zonder gevolgen zal blijven.

België tegenover Nederland lijkt me op zichzelf irrelevant. In het handelsverkeer hoort zo'n grens er niet meer toe te doen.

Wat je ook kunt doen is in overleg treden met je huidige werkgever. Als hij aangeeft zich niet op het concurrentiebeding te beroepen, of dat dit naar zijn mening niet onder het concurrentiebeding valt, dan zit je goed.

De werkzaamheden zijn in Belgie. Mag het bedrijf wel in nederland gevestigd zijn?
Fleisch

BerichtGeplaatst: wo 28 nov 2012 13:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

De werkzaamheden zijn in Belgie. Mag het bedrijf wel in nederland gevestigd zijn?
Ronald78

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 11:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat is de letterlijke tekst van het volledige beding?

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 18:00    Onderwerp: tekst concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Concurrentiebeding
a. Het is de werknemer zonder uitdrukkelijke toestemming van de werkgever verboden binnen een tijdvak van 1 jaar na beëindiging van de dienstbetrekking in Nederland een gelijksoortige of aanverwante dienstbetrekking te aanvaarden en uit te oefenen, dan wel zelf in enigerlei vorm een zaak gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever te vestigen, te drijven, mee te drijven of te doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet of daarin aandeel van welke aard ook te hebben, alsook in enigerlei opzicht te bevorderen, direct of indirect, dan clienten van werkgever naar concurrerend bedrijf overgaan.

b. Bij overtreding van de onder a. beschreven verbod verbeurt werknemer ten behoeve van werkgever een direct opeisbare boete van € 1.000,00 voor iedere dag dat hij in overtreding is, onverminderd de verplichting van werknemer tot vergoeding aan werkgever van een volledige schadevergoeding, indien en voor zover de schade meer dan genoemd boetebedrag mocht belopen.
Fleisch

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 18:01    Onderwerp: tekst concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Concurrentiebeding
a. Het is de werknemer zonder uitdrukkelijke toestemming van de werkgever verboden binnen een tijdvak van 1 jaar na beëindiging van de dienstbetrekking in Nederland een gelijksoortige of aanverwante dienstbetrekking te aanvaarden en uit te oefenen, dan wel zelf in enigerlei vorm een zaak gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever te vestigen, te drijven, mee te drijven of te doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet of daarin aandeel van welke aard ook te hebben, alsook in enigerlei opzicht te bevorderen, direct of indirect, dan cliënten van werkgever naar concurrerend bedrijf overgaan.

b. Bij overtreding van de onder a. beschreven verbod verbeurt werknemer ten behoeve van werkgever een direct opeisbare boete van € 1.000,00 voor iedere dag dat hij in overtreding is, onverminderd de verplichting van werknemer tot vergoeding aan werkgever van een volledige schadevergoeding, indien en voor zover de schade meer dan genoemd boetebedrag mocht belopen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 18:18    Onderwerp: Re: tekst concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Fleisch schreef:
a. Het is de werknemer zonder uitdrukkelijke toestemming van de werkgever verboden binnen een tijdvak van 1 jaar na beëindiging van de dienstbetrekking in Nederland een gelijksoortige of aanverwante dienstbetrekking te aanvaarden en uit te oefenen, dan wel zelf in enigerlei vorm een zaak gelijksoortig of aanverwant aan die van werkgever te vestigen, te drijven, mee te drijven of te doen drijven, hetzij direct, hetzij indirect, hetzij tegen vergoeding, hetzij om niet of daarin aandeel van welke aard ook te hebben, alsook in enigerlei opzicht te bevorderen, direct of indirect, dan clienten van werkgever naar concurrerend bedrijf overgaan.

In België mag dus wel.
bona fides schreef:
Als het concurrentiebeding een geografische beperking bevat tot Nederland, dan loop je geen risico.

Het beding bevat zo'n beperking, dus je loopt geen risico als je in Belgiië aan de slag gaat.

Maar nu begrijp ik je eerdere antwoord (waar ik eerder weinig mee aan kon): je zou in België werkzaam zijn, maar het bedrijf zelf is gevestigd in Nederland. Ik denk niet dat dat een probleem is, zolang jij zelf maar niet bij die Nederlandse werkzaamheden bent betrokken.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Let nog even hierop: de arbeidsovereenkomst moet nauwkeurig de bestemming van de boete vermelden. De boete mag niet tot persoonlijk voordeel van de werkgever strekken. Zie art. 7:650 lid 3 BW. Dit op straffe van nietigheid van het boetebeding, zie art. 7:650 lid 6 eerste zin BW.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2012 0:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Let nog even hierop: de arbeidsovereenkomst moet nauwkeurig de bestemming van de boete vermelden. De boete mag niet tot persoonlijk voordeel van de werkgever strekken. Zie art. 7:650 lid 3 BW. Dit op straffe van nietigheid van het boetebeding, zie art. 7:650 lid 6 eerste zin BW.

Maar zie HR 4 april 2003, LJN AF2844:
HR schreef:
3.6 Onderdeel 4 keert zich tegen het oordeel van de Rechtbank dat een in het kader van een concurrentiebeding opgenomen boeteregeling niet behoeft te voldoen aan de voorwaarde dat de bestemming van de boete is vermeld. Het onderdeel faalt. De Rechtbank heeft met juistheid overwogen dat onder het voorheen geldende recht de heersende leer was dat art. 7A:1637u lid 3 (oud) BW, waarin het vereiste was neergelegd dat het boetebeding de bestemming der boeten vermeldt, niet van toepassing is op het concurrentiebeding van art. 7A:1637x (oud), en dat uit de wetsgeschiedenis van de huidige artikelen 7:650 en 7:653 niet blijkt dat beoogd is in dit opzicht een materiële wijziging aan te brengen. De slotsom is, aldus de Rechtbank, dat er geen grond is de voorheen heersende leer met betrekking tot de verhouding tussen het boetebeding en het concurrentiebeding niet langer als geldend te aanvaarden. De Hoge Raad verenigt zich met dit oordeel. Zoals blijkt uit de conclusie van de Advocaat-Generaal onder 2.19 strookt dit ook met het standpunt van de meerderheid van de literatuur omtrent art. 7:650 en 7:653.

Art. 7:650 lid 3 BW is niet van toepassing op concurrentiebedingen.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2012 10:04    Onderwerp: Re: tekst concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Fleisch schreef:
a. Het is de werknemer zonder uitdrukkelijke toestemming van de werkgever verboden binnen een tijdvak van 1 jaar na beëindiging van de dienstbetrekking in Nederland een gelijksoortige of aanverwante dienstbetrekking te aanvaarden en uit te oefenen.

In België mag dus wel.
bona fides schreef:
Als het concurrentiebeding een geografische beperking bevat tot Nederland, dan loop je geen risico.

Het beding bevat zo'n beperking, dus je loopt geen risico als je in Belgiië aan de slag gaat.

Maar nu begrijp ik je eerdere antwoord (waar ik eerder weinig mee aan kon): je zou in België werkzaam zijn, maar het bedrijf zelf is gevestigd in Nederland. Ik denk niet dat dat een probleem is, zolang jij zelf maar niet bij die Nederlandse werkzaamheden bent betrokken.

Probleem is denk ik dat in het beding ook staat dat TS geen dienstbetrekking in Nederland mag aanvaarden en uitoefenen.

De werkzaamheden zijn in België maar er worden altijd ook wel werkzaamheden in NL verricht. Op kantoor, thuis, etc.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2012 11:25    Onderwerp: Re: tekst concurrentiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Probleem is denk ik dat in het beding ook staat dat TS geen dienstbetrekking in Nederland mag aanvaarden en uitoefenen.

De werkzaamheden zijn in België maar er worden altijd ook wel werkzaamheden in NL verricht. Op kantoor, thuis, etc.

Dat TS op een vestiging in NL gaat werken haal ik niet uit wat hij schrijft.
Tja, dat hij thuis misschien eens iets doet, of in de trein op Nederlands grondgebied, dat lijkt me niet heel relevant. Heb je een concurrentiebeding met een straal van 50km rond Amsterdam, dan mag je dus wel in Eindhoven werken, en is het je niet verboden in Amsterdam te blijven wonen.

Het wordt misschien ingewikkelder als het nieuwe bedrijf van TS daadwerkelijk actief is in NL als concurrent van zijn huidige werkgever, en de werkzaamheden van TS aan die activiteiten bijdragen. (Maar het lijkt me niet dat je met een geografisch beperkt concurrentiebeding per definitie niet in dienst mag treden bij een bedrijf dat toevallig wereldwijd actief is en dus ook binnen die geografische regio. Als jij zelf niet in die regio werkt, lijkt me dat voldoende.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds