Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 15:05
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verkeerde BV gedagvaard bij incasso
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ender

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 19 nov 2012 20:20    Onderwerp: Verkeerde BV gedagvaard bij incasso Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat ik hier ook als niet-Jurist een vraag kan stellen.

Wij hebben een langlopende discussie met een verzekeringsmaatschappij.
Deze verzekeraar hoort na afloop van een periode aan de hand van onze opgave een herberekening te doen en te veel of te weinig betaalde premie te verrekenen.

Na heel lang zeuren is nu over de laatste jaren een verrekening gekomen, maar over de jaren 2006/2007 en 2008 niet.

Om druk op de ketel te houden, hebben we de premie voor dit jaar niet betaald.
Ik verwacht dat dit bedrag lager is dan wat we tegoed hebben.

Nu is de enige reactie een incassobureau en een Dagvaarding geweest.

Ik ben van plan dit bij de Rechter te gaan toelichten.

Nu is de Dagvaarding foutief op de Holding van onze firma gesteld, die niets met deze zaak te maken heeft.

De tijd is kort en ik ben niet 100% overtuigd dat ik volgens de polisvoorwaarden kan weigeren de premie te betalen (kleine lettertjes ed).
Daarnaast is in het verleden schriftelijk contact en bezwaar geweest, maar hebben we verzuimd officieel echt specifiek bezwaar te maken op de laatste factuur.

De vraag:
Is het feit dat de Dagvaarding op de verkeerde naam staat voldoende om dit ongeldig te maken?
Als dat zo is, moet ik waarschijnlijk geen inhoudelijk verweer gaan geven,
want dan geef ik aan dat ik mij wel gedaagd, uh, "voel".

Kan ik stellen dat een niet afgehandeld bezwaar op een vorige factuur ook als bezwaar geldt op een identieke nieuwe factuur voor een nieuwe periode?

Alvast bedankt voor het meedenken !
Ender
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: di 20 nov 2012 1:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst: Is er in kort geding gedagvaard, of een gewone procedure? Dat staat op de dagvaarding. Als het een gewone procedure is, dan is de op de dagvaarding vermelde datum een formele / administratieve zitting. Dat kan al binnen een week zijn. Als je je voor die tijd schriftelijk bij de rechtbank meldt, of op de zitting zelf verschijnt, en (in allebei de gevallen) verzoekt om uitstel voor het nemen van een conclusie van antwoord, dan krijg je een aantal weken de tijd voor je reactie. De tijdsdruk valt dus misschien wel mee.

Als de overeenkomst is gesloten met een andere entiteit dan met de partij die gedagvaard is (kijk dat even heel precies na in je administratie!) kun je de rechter allereerst verzoeken om de eiser niet-ontvankelijk te verklaren. Daarnaast kun je (subsidiair, uitsluitend indien en voor zover de rechtbank oordeelt dat eiser ontvankelijk is) inhoudelijk verweer voeren.

Let er trouwens ook op dat je vordering tot het opstellen van een afrekening verjaard kan zijn als je sinds 2006 geen (schriftelijke) aanmaning daartoe hebt gedaan. Het is belangrijk om daar scherp op te zijn. Schakel, als het een relevant bedrag betreft, een professional in!

BerichtGeplaatst: di 20 nov 2012 2:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord. Ik zie in de Dagvaarding niet wat voor soort procedure het is.
"te verschijnen ter openbare terechtzitting .. Gedaagde kan verweer voeren .. Mondeling of schriftelijk .. ter zitting."

Dat ben ik dus van plan !

Het gaat om een bedrag van ca e1000.

Na site Rechtbank gelezen te hebben, herken ik op de Dagvaarding:
Sector Kanton, terechtzitting
Het is dus een 1e "overleg".
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 20 nov 2012 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier dan niet om een kort geding, maar om een "gewone" civiele procedure. In dat geval moet je dat verschijnen niet al te letterlijk nemen. Het is namelijk niet de bedoeling dat je echt in persoon op de rechtbank verschijnt.

Het enige dat je moet doen, is voor die tijd een schriftelijk stuk indienen, waarmee je ofwel (bv 4 weken) uitstel vraagt, ofwel direct verweer voert.

Als (overduidelijk) de verkeerde B.V. is gedagvaard, weet ik niet of het verder inhoudelijk verweer voeren zinvol/handig is.

Ik heb het één keer meegemaakt dat de verkeerde B.V. gedagvaard was, en ik namens die B.V. verweer voerde. In die casus werd de eiser niet-ontvankelijk verklaard. Toch zag de rechter aanleiding om de gedagvaarde B.V. te veroordelen in de kosten van het geding.

Nu achteraf denk ik wel eens dat dat misschien niet gebeurd was als ik niet ook inhoudelijk verweer had gevoerd. Toen overigens de juiste B.V gedagvaard was, heeft eiser de zaak alsnog verloren en werd toen wel tot alle kosten veroordeeld.

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 13:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nu achteraf denk ik wel eens dat dat misschien niet gebeurd was als ik niet ook inhoudelijk verweer had gevoerd. Toen overigens de juiste B.V gedagvaard was, heeft eiser de zaak alsnog verloren en werd toen wel tot alle kosten veroordeeld.

Dat is precies wat ik bedoelde!
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
lawyer

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Het gaat hier dan niet om een kort geding, maar om een "gewone" civiele procedure. In dat geval moet je dat verschijnen niet al te letterlijk nemen. Het is namelijk niet de bedoeling dat je echt in persoon op de rechtbank verschijnt.

Er is wel degelijk een mondelinge rolzitting waar je - indien gewenst - mondeling verweer kunt voeren. Vaak is het wel praktischer om schriftelijk verweer te voeren, zeker vanwege de schriftelijke bewijsstukken die je er dan bij kunt voegen, maar de opmerking dat het niet de bedoeling is dat je daadwerkelijk verschijnt, klopt niet.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 15:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Er is wel degelijk een mondelinge rolzitting waar je - indien gewenst - mondeling verweer kunt voeren. Vaak is het wel praktischer om schriftelijk verweer te voeren, zeker vanwege de schriftelijke bewijsstukken die je er dan bij kunt voegen, maar de opmerking dat het niet de bedoeling is dat je daadwerkelijk verschijnt, klopt niet.

Zijn er echt nog rechtbanken met een rolzitting waar je naar toe kunt? Voor zover ik heb begrepen zijn is zo'n 'zitting' alleen maar het moment waarop de rechtbank controleert of er stukken zijn binnengekomen. En dat het alleen bij een ingelaste comparitie van partijen de bedoeling is dat iemand daadwerkelijk verschijnt.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: vr 23 nov 2012 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
DENNIS79 schreef:

Ik heb met mijn bewoording geenszins proberen te zeggen dat je in zijn geheel niet je woord zou kunnen doen als je wel in persoon verschijnt. Maar het is eenvoudigweg niet praktisch, en ik blijf wel achter mijn woorden staan, dat "het niet de bedoeling is dat je echt verschijnt."

Geen rechtbank zit er op te wachten dat iemand op de rolzitting zijn verweer komt houden! In die zin is het gewoon niet de bedoeling dat je in persoon verschijnt.

Leeftijd: 46
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 27 nov 2012 18:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit het procesreglement voor de sectoren kanton:

Quote:
2.6 Mondelinge conclusie of akte
Indien op een rolzitting het verzoek wordt gedaan om mondeling te concluderen of een akte te nemen, wordt dit verzoek ingewilligd. De griffier maakt daarvan aantekeningen en zendt deze aan alle betrokken procespartijen.

en de daarbij behorende voetnoot 3, met markering mijnerzijds:
Quote:
Art. 82,2 Rv. biedt de mogelijkheid om mondeling op de rolzitting te concluderen. Het past in de kantonprocedure dat deze mogelijkheid ruimhartig wordt aangeboden. Tijdgebrek op de rolzitting is geen grond voor afwijzing van een verzoek om mondeling te mogen concluderen, maar de rechter kan een partij voorstellen om wegens de feitelijke en/of juridische complexiteit van de zaak schriftelijk te concluderen. Een aanhouding is dan in het belang van een goede rechtspleging.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Uit het procesreglement voor de sectoren kanton:

Quote:
2.6 Mondelinge conclusie of akte
Indien op een rolzitting het verzoek wordt gedaan om mondeling te concluderen of een akte te nemen, wordt dit verzoek ingewilligd. De griffier maakt daarvan aantekeningen en zendt deze aan alle betrokken procespartijen.

en de daarbij behorende voetnoot 3, met markering mijnerzijds:
Quote:
Art. 82,2 Rv. biedt de mogelijkheid om mondeling op de rolzitting te concluderen. Het past in de kantonprocedure dat deze mogelijkheid ruimhartig wordt aangeboden. Tijdgebrek op de rolzitting is geen grond voor afwijzing van een verzoek om mondeling te mogen concluderen, maar de rechter kan een partij voorstellen om wegens de feitelijke en/of juridische complexiteit van de zaak schriftelijk te concluderen. Een aanhouding is dan in het belang van een goede rechtspleging.

Dient dit nu ter onderbouwing van jouw stellingen of de mijne?

Ik maak hier namelijk uit op dat zelfs in het reglement er al van wordt uitgegaan dat rechtbanken niet op mondelinge conclusies zitten te wachten, maar dat ze deze formeel niet mogen weigeren.

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: do 29 nov 2012 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij een rolzitting kan men inderdaad in persoon verschijnen en verweer voeren. Ik ben zelf een aantal malen bij zo'n rolzitting geweest en meestal zijn het 'gewone' mensen, niet zijnde juristen, die hier gebruik van maken. Wel interessant om mee te maken, overigens.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: vr 30 nov 2012 11:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ArieKanarie schreef:
Bij een rolzitting kan men inderdaad in persoon verschijnen en verweer voeren. Ik ben zelf een aantal malen bij zo'n rolzitting geweest en meestal zijn het 'gewone' mensen, niet zijnde juristen, die hier gebruik van maken. Wel interessant om mee te maken, overigens.

Dan gaat het in verreweg de meeste gevallen om eenvoudige incasso procedures; onbetaalde facturen van de energiemaatschappij. Die andere gevallen worden (soms in de wachtkamer al door de bode) verzocht om schriftelijk een conclusie in te dienen.

Ik vermoed dat gedaagde in een casus als deze, met verrekeningen van premies vanwege een langlopende discussie en die leiden tot een conflict met een verzekeraar, enkel met een schriftelijke conclusie zijn verhaal uit de doeken kan doen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds