|
Auteur |
Bericht |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: vr 16 nov 2012 13:46 Onderwerp: Oud wetsartikel het nieuwe vinden |
|
|
Beste,
Ik hik de laatste tijd bij het lezen van met name oude arresten tegen oude wetsartikelen aan. Dan staat in de tekst: art. X (oud).
Ik vroeg mij af of er een manier is om snel het vervangende en nieuwe artikel van die oude bepaling te vinden. Soms zijn ze vervallen, maar niet altijd en staat deze gewoon ergens anders.
Iemand een idee hoe ik makkelijk de nieuwe bepaling vind van een oud artikel? |
|
|
|
 |
Regin
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1042
|
Geplaatst: vr 16 nov 2012 14:47 Onderwerp: |
|
|
Het hangt een beetje van het rechtsgebied af. Voor privaatrecht staan er in de collegebundels van Kluwer onder bijna elk artikel verwijzingen naar het artikel in het oude BW en/of het ontwerp BW. Voor Europees recht kun je op EUR-Lex niet-geconsolideerde versies terugvinden van verdragen. |
|
|
|
 |
Leer Ling
|
Geplaatst: vr 16 nov 2012 16:41 Onderwerp: |
|
|
Het gaat zich met name om burgerlijk procesrecht. Dus de Rv. Er staat inderdaad in de Kluwer (oud) bij het nieuwe artikel. Maar ik moet het andersom hebben. Ik krijg een oud artikel voorgeschoteld en moet het nieuwe hebben. En dat gaat niet via de Kluwer.
Ik verlies vreselijk veel tijd door te zoeken naar de nieuwe bepaling en kom soms dus tot de conclusie dat het voor niets is als hij geheel vervallen is.  |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 16 nov 2012 20:28 Onderwerp: |
|
|
In google books is een 'transponeringstabel gewijzigde bepalingen wetboek van burgerlijke rechtsvordering' te vinden. Een boek van W.H.M. Reehuis en E.E. Slob, pag. 503. |
|
|
|
 |
Leer Ling
|
Geplaatst: za 17 nov 2012 15:17 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | In google books is een 'transponeringstabel gewijzigde bepalingen wetboek van burgerlijke rechtsvordering' te vinden. Een boek van W.H.M. Reehuis en E.E. Slob, pag. 503. |
Mooi, ik heb wat bruikbaars gevonden.  |
|
|
|
 |
|