Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 23:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Terugbetaling studiekosten bij geen contract verlenging
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Bora

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 23:25    Onderwerp: Terugbetaling studiekosten bij geen contract verlenging Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Mensen.

mijn contract wordt niet meer verlengd. i.v.m veel ziekmeldingen.
heb lichaamelijke klachten die niet in mijn handen zijn.
zodra ik de klachten krijg ben ik niet in staat te werken.
ik werk nu ongeveer 7 maanden en heb een paar cursessen gevolgd (DIE VERPLICHT ZIJN).

dit staat er in mijn contract:

De studiekosten betreffende een studie in het belang van het bedrijf als bedoeld in het vorige lid van artikel zullen door de wergever worden voldaan.

indien het dienstverband met de werknemer wordt beeindigd (door werknemer of wergever) binnen drie jaar na het vorige lid van dit artikel zijn voldaan, zal wernemer een schadevergoeding voor de gemaakte cursus, opleidingkosten aan werkgever vergoeden ter hoogte van:

100% bij beeindiging gedurende de looptijd van de cursus c.q opleiding.
75% bij beeindiging binnen 12 maanden na het beeindingen van de cursus c.q opleidingen.
50% bij beeindiging binnen 24 maanden na het beeindingen van de cursus c.q opleidingen.
25% bij beeindiging binnen 36 maanden na het beeindingen van de cursus c.q opleidingen.

dus mijn vraag is bij deze of ik nu verplicht ben om studie kosten te betalen ?
ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen..
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Stefb91

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 3:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Uiteraard stond het eiser vrij het dienstverband niet te verlengen, maar zij ontneemt gedaagde daarmee wel de kans om de geïnvesteerde studiekosten terug te verdienen. Daarmee legt eiser het risico van het niet kunnen terugverdienen van de gedane investering volledig op het bordje van gedaagde, terwijl het juist haar keuze is om het dienstverband te beëindigen. De kantonrechter acht dat niet in overeenstemming met de eisen van goed werkgeverschap

Dit vond ik over een zaak qua studiekosten en niet verlengd contract. (LJN: BC5607)

Daarin staat in het kort dat als een werkgever de werknemer niet de kans geeft de studiekosten 'terug te betalen' (als in profijt bieden door met de nieuwe kennis te werken voor de werkgever), door middel van niet verlengen contract, dan hoeft hij deze kosten niet terug te betalen.

Ik vraag me af hoe dit zit bij ziekmeldingen. Is er zekerheid dat de klachten niet over (kunnen) gaan?
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 10:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mee eens. Zie ook Sector kanton Rechtbank Rotterdam 28-02-2007, LJN BA0201 http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BA0201&vrije_tekst=studiekosten

Hierin wordt ook verwezen naar een arrest van de Hoge Raad: HR 10 juni 1983 (NJ 1983,796). Daarin is onder meer bepaald hoe een geldige studiekostenvergoedingsregeling eruit hoort te zien. Deze studiekostenregeling voldoet daaraan.
Ook is bepaald dat de werkgever in redelijkheid geen beroep op het studiekostenvergoedingsbeding kan doen, als hij zelf het initiatief tot beëindiging heeft genomen.
Ik denk dat het feit dat niet verlengd is wegens ziekte, dat niet anders maakt.
Ik ben dan ook van mening dat u de studiekosten niet hoeft te vergoeden.
Bora

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 14:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stefb91 en marja.verstralen erg bedankt voor jullie reactie..
jullie hebben mij erg gerust gesteld. Smile

stefb91 even terugkomend op jou vraag.
ik ben in behandeling bij sint maartensenkliniek.
ik heb gewrichtsproblemen en het is niet meteen te verhelpen.
ik gebruik medicijnen om mijn gewrichten kalm te houden.
Bora

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste mensen ook even iets anders..

ik heb gewerkt voor een bedrijf die zzpers in huurt en ik heb gewerkt onder een zzper.
en het bedrijf die zzpers inneemt heeft mij gebelt en zij zijn erg tevrede over mijn cijfers en zij willen dat ik als zzper ga beginnen alleen in mijn contract staat dat na het einde van dienstverband mag ik binnen 1 jaar niet solliciteren op het zelfde bedrijf zo ja staat er een boete van 2000 euro en per overtredingen van 300 euro iedere dag..

zou het dus voor mij onmogelijk zijn dat ik binnen jaar daar niet kan solliciteren ?
Bora

BerichtGeplaatst: do 15 nov 2012 15:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

beste mensen ook even iets anders..

ik heb gewerkt voor een bedrijf die zzpers in huurt en ik heb gewerkt onder een zzper.
en het bedrijf die zzpers inneemt heeft mij gebelt en zij zijn erg tevrede over mijn cijfers en zij willen dat ik als zzper ga beginnen alleen in mijn contract staat dat na het einde van dienstverband mag ik binnen 1 jaar niet solliciteren op het zelfde bedrijf zo ja staat er een boete van 2000 euro en per overtredingen van 300 euro iedere dag..

zou het dus voor mij onmogelijk zijn dat ik binnen 1 jaar daar niet kan solliciteren ?
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 17 nov 2012 12:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tja, het lijkt me zo op het eerste gezicht een niet onredelijk concurrentiebeding. Ik heb de werkelijke tekst natuurlijk niet, dus ik ben niet zeker.

Voor het boetebeding:
- Art. 7:650 lid 3 BW De overeenkomst moet wel nauwkeurig de bestemming vermelden van het boetegeld. Het geld mag niet ten voordele van de werkgever zijn.
- Art. 7:650 lid 5 BW Binnen een week mag de boete niet hoger oplopen dan het in geld vastgestelde loon voor een halve dag.
- Art. 7:650 lid 6 BW Als niet voldaan is aan deze voorwaarden, is het beding nietig.

Voor het concurrentiebeding:
- Art. 7:653 lid 2 BW Zoals ik zei, lijkt het me geen onredelijk beding, maar mocht u van mening zijn dat het wel onredelijk is, dan kunt u vernietiging bij de kantonrechter verzoeken op grond van het feit dat u onbillijk wordt benadeeld door het beding.
- Verder noemt art. 7:653 lid 4 BW nog de mogelijkheid van een vergoeding, als het beding in belangrijke mate belemmert bij een andere werkgever werkzaam te zijn. Maar dat lijkt me hier niet van toepassing.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds