Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 21:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

ongewilde reclame
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
legalrebel

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 17:52    Onderwerp: ongewilde reclame Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ongewilde reclame
Ik zag deze waarschuwing op iemand zijn deur staan.
Is dit juist gebruik van Art 3:35 en 3:37 1 BW ?

Quote:
NOTICE
WAARSCHUWING
post/reclame folders bezorger:

Het is niet toegestaan ongeadresseerde post of reclamefolders in de brievenbus te deponeren.
Verzaakt u deze waarschuwing, dan zal verantwoordelijke in gebreke worden gesteld. Mocht er ondanks deze waarschuwing toch weer ongeadresseerde post of reclame in mijn brievenbus
verschijnen van verantwoordelijke, dan gaat u akkoord met mijn boetebeding. Voor elke overtreding wordt u 1000 euro (een duizend euro) in rekening gebracht.
De rechtshandeling die deze overeenkomst sluitend maakt is het opnieuw deponeren van uw ongeadresseerde post of reclame in mijn brievenbus, nadat u in gebreke bent gesteld.
U BENT GEWAARSCHUWD!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hier zijn nee-nee/nee-ja stickers voor bedoeld.

En nee, negeren van zo'n briefje mag niet in redelijkheid worden opgevat als een aanvaarding van het aanbod. Dat kun je namelijk op je klompen aanvoelen en wat je klompen je vertellen noemen we redelijkheid.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 19:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 3:33 BW Een rechtshandeling vereist een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
Het in de brievenbus gooien van reclame is geen rechtshandeling (geen verklaring), dus geen aanvaarding van het boetebeding.
ArieKanarie

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een andere vraag: is het willens en wetens deponeren van post tegen de wil in van de huiseigenaar een schending van de persoonlijke levenssfeer?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 3:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Art. 3:33 BW Een rechtshandeling vereist een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.
Het in de brievenbus gooien van reclame is geen rechtshandeling (geen verklaring), dus geen aanvaarding van het boetebeding.

Ben ik in dit geval met je eens, maar er is natuurlijk wel art. 3:37 lid 1 BW: "verklaringen kunnen in één of meer gedragingen besloten liggen". Maar het is evident dat de reclamebezorger geen boodschap heeft aan het briefje (dus de wil ontbreekt, art. 3:33 BW) en dat een beroep op gerechtvaardigd vertrouwen (art. 3:35 BW) faalt.

Ik kan een paginagrote advertentie in de krant zetten: wie vandaag zijn neus snuit gaat ermee akkoord mij € 1.000 te betalen. Vervolgens zie ik in de trein, en leg ik met mijn mobiel vast, dat mensen mijn advertentie lezen en toch hun neus snuiten. Maak ik kans bij de rechter? Nee natuurlijk.

Maar hoe zit het als iemand de supermarkt binnenloopt waarbij hij langs een bordje "huisregels" loopt? Gaat hij nu een overeenkomst aan met de supermarkt? Mijn mening is dat hij dat niet doet. De supermarkt kan hem echter wel aan die huisregels houden in die zin dat de supermarkt hem bij overtreding mag verzoeken de supermarkt te verlaten en bij weigering de politie kan inschakelen (huisvredebreuk) en/of in de toekomst de toegang mag verbieden.

Over dit en andere voorbeelden kun je heel lange discussies voeren Wink

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 11:16    Onderwerp: Re: ongewilde reclame Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Ik zag deze waarschuwing op iemand zijn deur staan.

offtopic
Toevallig toen je je eigen huis binnen stapte?
/offtopic

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 11:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals Bona al zei zal het briefje waarschijnlijk niet het gewenste juridische gevolg hebben, al kun je er lang over discussieren.

Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand uiteindelijk maar zoiets probeert als de nee/nee stickers geen effect hebben. Weet iemand of je daar ergens een klacht over in kan dienen, zoals bijvoorbeeld als je gebeld wordt, terwijl je in het bel me niet register staat? Want bij mij wordt ook bijna dagelijks mijn sticker 'overtreden' en hoewel de oud papierbak naast de deurmat staat kan ik me daar 'uit principe' soms behoorlijk aan ergeren.
bona fides

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand uiteindelijk maar zoiets probeert als de nee/nee stickers geen effect hebben. Weet iemand of je daar ergens een klacht over in kan dienen, zoals bijvoorbeeld als je gebeld wordt, terwijl je in het bel me niet register staat?

Bij de Stichting reclamecode, zie bijv. hier. Juridische gevolgen zal een uitspraak van die stichting wel niet hebben, dus het plaatselijke spirituele medium dat blijkbaar niet aanvoelt hoe irritant je die briefjes van hem vindt zal zich er wel niets van aantrekken.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

A.Verkerk schreef:
Zoals Bona al zei zal het briefje waarschijnlijk niet het gewenste juridische gevolg hebben, al kun je er lang over discussieren.

Maar ik kan me wel voorstellen dat iemand uiteindelijk maar zoiets probeert als de nee/nee stickers geen effect hebben. Weet iemand of je daar ergens een klacht over in kan dienen, zoals bijvoorbeeld als je gebeld wordt, terwijl je in het bel me niet register staat? Want bij mij wordt ook bijna dagelijks mijn sticker 'overtreden' en hoewel de oud papierbak naast de deurmat staat kan ik me daar 'uit principe' soms behoorlijk aan ergeren.

Bij de bezorgdienst van de reclame.
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 9:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Bij de Stichting reclamecode, zie bijv. hier. Juridische gevolgen zal een uitspraak van die stichting wel niet hebben, dus het plaatselijke spirituele medium dat blijkbaar niet aanvoelt hoe irritant je die briefjes van hem vindt zal zich er wel niets van aantrekken.

Nee daar ben ik ook bang voor, vroeg het me laatst gewoon af toen er weer eens een enorme stapel op de mat lag en zag vlak daarna deze vraag hier voorbij komen. Moet eerlijk zeggen dat de irritatie ook niet groot genoeg is om er zoveel moeite in te steken.

hilde12 schreef:
Bij de bezorgdienst van de reclame.

Helaas staat die vaak niet op de folder of flyer. Als ik toevallig een keer de bezorger zie zal ik wel wat zeggen, maar ik werk fulltime, dus dat zal ook niet zo snel gebeuren denk ik.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds