Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 31 jul 2025 0:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

cessie en de wet bescherming persoonsgegevens
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
legalrebel

Leeftijd: 73
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2012 0:26    Onderwerp: cessie en de wet bescherming persoonsgegevens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het doorverkopen van een schuld(cessie) met alle persoonlijke gegeven die daar aan vastzitten, niet in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 11 nov 2012 12:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

De wet zegt niks over de inhoud van de mededeling (art. 3:94 lid 1 BW). Maar ik neem aan, dat degene die de vordering overgedragen krijgt (cessionaris) het eens is met het feit, dat zijn naam en adres doorgegeven worden aan de schuldenaar. Alleen zo weet de schuldenaar, aan wie hij moet nakomen.
legalrebel

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

het gaat mij in dit geval over de persoonsgegevens van de schuldenaar wanneer deze worden doorgegeven aan de cessionaris.

Wet bescherming Persoonsgegevens

Art 8
b. de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij de betrokkene partij is, of voor het nemen van precontractuele maatregelen naar aanleiding van een verzoek van de betrokkene en die noodzakelijk zijn voor het sluiten van een overeenkomst;

c. de gegevensverwerking noodzakelijk is om een wettelijke verplichting na te komen waaraan de verantwoordelijke onderworpen is;

Ben ik correct als ik stel dat in geval van cessie Art.8 b Het onderstreepte gedeelte van toepassing is?
Ook c lijkt mij van toepassing.
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 15:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je heel artikel 8 zou citeren zou je volgens mij je eigen vraag beantwoorden, want in de aanhef staat:

"Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien:

a....
b.... "
legalrebel

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 17:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht dat dat eigenlijk wel duidelijk was dat het hier ging om uitzonderingen.

Dus b en c zijn zijn uitzonderingen "wet bescherming persoonsgegevens" in geval van cessie?
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 12 nov 2012 23:34    Onderwerp: Re: cessie en de wet bescherming persoonsgegevens Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Is het doorverkopen van een schuld(cessie) met alle persoonlijke gegeven die daar aan vastzitten, niet in strijd met de wet bescherming persoonsgegevens?

Nee. In het rijtje sub a t/m f van art. 8 Wbp vind je meerdere gronden terug, die betrekking hebben op de rechtmatigheid van de verwerking van persoonsgegevens met betrekking tot overeenkomsten en cessie van vorderingen aan derden.

Met andere woorden: als jij je energierekening niet betaalt, mag de leverancier, met wie jij een contractuele verhouding hebt, met wie je de afspraak hebt gemaakt dat je op tijd zult betalen tegen geleverde diensten en aan wie je toestemming hebt gegeven voor de verwerking van persoonsgegevens, zijn vordering op jou overdragen op een derde en daar kun jij niks aan doen (behalve de rekening op tijd betalen).

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 0:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Met andere woorden: als jij je energierekening niet betaalt, mag de leverancier, met wie jij een contractuele verhouding hebt, met wie je de afspraak hebt gemaakt dat je op tijd zult betalen tegen geleverde diensten en aan wie je toestemming hebt gegeven voor de verwerking van persoonsgegevens, zijn vordering op jou overdragen op een derde en daar kun jij niks aan doen (behalve de rekening op tijd betalen).

Dan moet de cessionaris wel zijn zaakjes in orde hebben, anders vraagt men:

1 Een kopie van een wettelijk bindend contract van u en eiseres, n.l. de authentieke - of onderhandse acte waaruit onomstotelijk blijkt dat eiseres deze vordering heeft verpand. (openbare- of stille cessie, de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW om nadere informatie vragen)
Door de akte dient de daarbij te leveren vordering voldoende te zijn bepaald.
Art. 6:37 BW geeft recht op opschorting van betaling als er hier geen duidelijkheid is.

Laat het nu zo zijn dat 99% van de incassobureaus die te maken hebben met de consumenten dit niet hebben!
Is er geen overtuigend bewijs van cessie, dan zal men moeten concluderen dat eiseres heeft gehandeld in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
dr.dunno

Leeftijd: 45
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 1:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Quote:

Dan moet de cessionaris wel zijn zaakjes in orde hebben, anders vraagt men:

1 Een kopie van een wettelijk bindend contract van u en eiseres, n.l. de authentieke - of onderhandse acte waaruit onomstotelijk blijkt dat eiseres deze vordering heeft verpand. (openbare- of stille cessie, de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW om nadere informatie vragen)
Art. 6:37 BW geeft recht op opschorting van betaling als er hier geen duidelijkheid is.

Laat het nu zo zijn dat 99% van de incassobureaus die te maken hebben met de consumenten dit niet hebben!
Is er geen overtuigend bewijs van cessie, dan zal men moeten concluderen dat eiseres heeft gehandeld in strijd met de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

Blijkbaar zoek je naar een antwoord, dat je zelf vooraf al had bedacht, wellicht aan de hand van een concrete situatie waar je nu zelf mee te maken hebt.

Bij je openingspost staan niet de vereisten voor cessie ter discussie. Evenmin de vraag, of incassobureau's enig idee hebben waar ze mee bezig zijn. Bovendien was er in je OP geen sprake van een eiser en gedaagde.

Je conclusie volg ik in ieder geval niet, noch de weg er naartoe.

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 11:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dr dunno Natuurlijk heb je helemaal gelijk. Mijn laatste post heeft niets te maken met de originele vraag.
De vraag over Bescherming persoonsgegevens is mij nu duidelijk geworden, en ik dank je hiervoor.
Alleen wekte de quote bij mij een kleine irritatie op, vandaar het laatste antwoord.
Dit komt omdat jouw voorbeeld van een energiemaatschappij een zuiver theoretische vraag verlegt naar de praktijk waar de situatie toch niet zo zwart-wit is. Vooral dit gedeelte van de quote:
Quote:
(behalve de rekening op tijd betalen).
Mijn praktijk ervaring is dat dit dus helemaal niet nodig is.
Ik wil geen namen noemen, maar van twee hele grote incassobureaus die veel vorderingen kopen weet ik dat ze het niet zo nauw nemen met de juiste documenten.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 15:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:

Nee. De Wbp zegt niet dat de gegevens moeten worden verwerkt, alleen dat dat in bepaalde gevallen mag. Als de cessionaris geen bewijs heeft van cessie handelt hij dus op geen enkele manier in strijd met de Wbp.

Quote:
1 Een kopie van een wettelijk bindend contract van u en eiseres, n.l. de authentieke - of onderhandse acte waaruit onomstotelijk blijkt dat eiseres deze vordering heeft verpand. (openbare- of stille cessie, de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW om nadere informatie vragen) Door de akte dient de daarbij te leveren vordering voldoende te zijn bepaald. Art. 6:37 BW geeft recht op opschorting van betaling als er hier geen duidelijkheid is.

Cessie is de overdracht van een vordering. Verpanding is het vestigen van een pandrecht op een goed. Je kunt een pandrecht vestigen op een vordering, maar dan wordt de vordering niet gecedeerd. Het is onzinnig om een incassobureau te vragen om een bewijs van verpanding.

Een onderhandse akte is geen gewichtig officiëel document met allerlei stempels. Een e-mail waarin staat dat de vordering van 500 euro op Jantje is overdragen is voldoende. Het gaat erom dat de debitor cessus begrijpt dat hij nu niet meer aan de cedent, maar aan de cessionaris moet betalen. Dat bewijs is snel geleverd en niet aan een vormvereiste verbonden. Bovendien wordt de geldigheid van de cessie niet aangetast als de debitor cessus het allemaal niet meer kan volgen. U kunt met deze strategie dus enkel een uitstel van betaling bewerkstelligen, dat waarschijnlijk van zeer korte duur zal zijn.

legalrebel schreef:
Quote:
(behalve de rekening op tijd betalen).

Mijn praktijk ervaring is dat dit dus helemaal niet nodig is.

In juridische zin is het wel degelijk "nodig" om de rekening op tijd te betalen. Daartoe bent u namelijk verplicht. Die verplichting verdwijnt niet, ook al zou de vordering op een slordige manier aan een incassobureau worden gecedeerd.
legalrebel

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, het woord verpanding is een beetje ongelukkig gebruikt.
Het klopt dat de onderhandse akte niet aan veel vormvereiste hoeft te voldoen.
Wel aan deze: Door de akte dient de daarbij te leveren vordering voldoende te zijn bepaald. Art. 6:37 BW Ook moet de onderhandse akte wel geregistreerd worden.

Quote:
In juridische zin is het wel degelijk "nodig" om de rekening op tijd te betalen. Daartoe bent u namelijk verplicht. Die verplichting verdwijnt niet, ook al zou de vordering op een slordige manier aan een incassobureau worden gecedeerd.

Ik heb het hier niet over “slordig”maar over onwettig. Het gaat hier over incassobureaus die hun zaakjes niet in orde hebben. Welke verplichting blijft er dan nog over? Alleen een oen gaat dit dan betalen!

Je zou hier dan de verplichting gelijk kunnen stellen met de verplichting die overblijft na een verjaring. Incassobureaus kopen deze vorderingen van consumenten soms op voor 10% of minder van de vordering. Maar ja, als je denkt dat je deze aasgieren ook in leven moet houden ,dan moet je maar betalen.

Quote:
Nee. De Wbp zegt niet dat de gegevens moeten worden verwerkt, alleen dat dat in bepaalde gevallen mag. Als de cessionaris geen bewijs heeft van cessie handelt hij dus op geen enkele manier in strijd met de Wbp.

De cessionaris zonder zijn akte is een onbevoegde die zich in de zaak mengt. De cedent is dan in overtreding om deze onbevoegde persoonlijke info te geven.
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 13 nov 2012 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Het klopt dat de onderhandse akte niet aan veel vormvereiste hoeft te voldoen. Wel aan deze: Door de akte dient de daarbij te leveren vordering voldoende te zijn bepaald. Art. 6:37 BW Ook moet de onderhandse akte wel geregistreerd worden.

Dat de vordering voldoende moet zijn bepaald is geen vormvereiste voor de akte zelf. Het gaat erom dat kan worden vastgesteld welke vorderingen precies zijn gecedeerd. De registratie geldt alleen voor stille cessie en is ook niet ingewikkeld. Het beoogt te voorkomen dat cedent en cessionaris een cessie antedateren. Registratie helpt de debitor cessus niet. Hij moet nog steeds zijn vordering voldoen, de cessie verandert alleen maar aan wie hij moet betalen.

legalrebel schreef:
Ik heb het hier niet over “slordig”maar over onwettig. Het gaat hier over incassobureaus die hun zaakjes niet in orde hebben. Welke verplichting blijft er dan nog over? Alleen een oen gaat dit dan betalen!

Ik begrijp niet wat er onwettig zou zijn. U doet alsof incassobureau's niet zouden kunnen bewijzen dat de vordering aan hen is gecedeerd. Als zij een contract hebben met de cedent en er is een lijst met vorderingen, dan kunnen zij de cessie wel bewijzen. Dat bewijs is dus eenvoudig te leveren. En bovendien, ook zonder cessie bent u nog steeds verplicht om de rekening te betalen. Een eventuele mislukte poging tot cessie doet daar niets aan af.

legalrebel schreef:
Je zou hier dan de verplichting gelijk kunnen stellen met de verplichting die overblijft na een verjaring.

Nee. Een geldige of zelfs ongeldige cessie leidt in geen geval tot het ontstaan van een natuurlijke verbintenis. Uw vergelijking raakt kant noch wal.

legalrebel schreef:
Incassobureaus kopen deze vorderingen van consumenten soms op voor 10% of minder van de vordering. Maar ja, als je denkt dat je deze aasgieren ook in leven moet houden ,dan moet je maar betalen.

De prijs die een cessionaris betaalt voor een vordering doet niets af aan de verplichting van de debitor cessus om de volledige oorspronkelijke vordering te voldoen.

legalrebel schreef:
De cessionaris zonder zijn akte is een onbevoegde die zich in de zaak mengt. De cedent is dan in overtreding om deze onbevoegde persoonlijke info te geven.

Onzin. Uit het feit dat de cedent persoonlijke informatie verstrekt aan de cessionaris kan al worden afgeleid dat de vordering kennelijk is gecedeerd.
legalrebel

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 1:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
En bovendien, ook zonder cessie bent u nog steeds verplicht om de rekening te betalen. Een eventuele mislukte poging tot cessie doet daar niets aan af.

Aan wie? De achterman heeft zijn vordering verkocht. De vermeende cessionaris is geen cessionaris. Is er geen duidelijk bewijs van cessie dan zal ook de rechter de zaak afwijzen.

Een mislukte poging tot cessie, wat is dat? Heb jij jurisprudentie hierover?

Quote:
Nee. Een geldige of zelfs ongeldige cessie leidt in geen geval tot het ontstaan van een natuurlijke verbintenis. Uw vergelijking raakt kant noch wal.

Dat beweer ik ook niet. Wat ik beweer is dat er geen zaak is, net zoals met een verjaring.

Quote:
Registratie helpt de debitor cessus niet.

Zonder registratie heeft de cessionaris geen zaak, in geval dat deze in rechte wordt behandelt.

De jurisprudentie hierover zal ik morgen opzoeken
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 1:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

legalrebel schreef:
Quote:
En bovendien, ook zonder cessie bent u nog steeds verplicht om de rekening te betalen. Een eventuele mislukte poging tot cessie doet daar niets aan af.

Aan wie? De achterman heeft zijn vordering verkocht. De vermeende cessionaris is geen cessionaris. Is er geen duidelijk bewijs van cessie dan zal ook de rechter de zaak afwijzen.

Jaja, dus de vordering is wel verkocht, maar niet gecedeerd. Wat je maar het beste uitkomt, hè?

Zoals gebruikelijk ben je van mening dat een vordering niet bestaat en/of niet gecedeerd is zolang er geen vrachtwagen aan bewijs voor je huis is afgeleverd inclusief in kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraken. Ik kan je vertellen dat het zo niet werkt, maar jij hebt daar toch geen boodschap aan.

BerichtGeplaatst: wo 14 nov 2012 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides, Ik weet natuurlijk niet wat jouw ervaringen zijn met cessie en deurwaarders.
Mijn ervaring is een succes van 100% door dit schriftelijke verzoek:

Quote:
1 Een kopie van een wettelijk bindend contract van u en eiseres, n.l. de authentieke - of onderhandse acte waaruit onomstotelijk blijkt dat eiseres deze vordering heeft gecedeerd. (openbare- of stille cessie, de debitor cessus kan op grond van art. 3:94 lid 4 BW om nadere informatie vragen)

Het gaat hier dan wel over consumenten, waarschijnlijk wordt er bij incasso,s bij bedrijven wel anders gewerkt.

Met succes bedoel ik dat het incassobureau de vordering laat gaan.

Quote:
Zoals gebruikelijk ben je van mening dat een vordering niet bestaat en/of niet gecedeerd is zolang er geen vrachtwagen aan bewijs voor je huis is afgeleverd inclusief in kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraken. Ik kan je vertellen dat het zo niet werkt, maar jij hebt daar toch geen boodschap aan.

In 99 van de 100 gevallen wordt een cessie nooit betwist. Incassobureaus maar ook banken zijn op een of andere manier zeer terughoudend als het gaat over de akte van cessie. Bij banken gaat het dan over securitisatie. Lees de artikelen over “robosigning”in hypotheek zaken om te zien hoe de banken de boel opgelicht hadden in de US, omdat ze hun zaakjes met de assignments niet in orde hadden.

Maar moet ik uit jouw betoog begrijpen dat cessie juridisch wel plaatsvindt ondanks dat er geen geldige akte is opgemaakt/geldig geregistreerd is? Kan je dit staven met jurisprudentie?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 4 Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds