Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 7:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Onterecht vastzitten
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mo amsterdam

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 08 okt 2012 23:45    Onderwerp: Onterecht vastzitten Reageer met quote Naar onder Naar boven

In 2008 ben ik ongewenst verklaard . Pas in 2012 tijdens mijn Detentie kwam ik erachter dat de beslissing om mij ongewenst te verklaren genomen was op basis van gegevens die niet compleet waren. De IND had namelijk per ongeluk mijn vreemdelingen dossier vernietigd. Dus de IND dacht dat ik op 20 jarige leeftijd NL Binnen ben gekomen. Ik woon in NL sinds mijn derde. Om het verhaal kort te houden kom ik met de vraag. Ik heb 4 maanden vastgezeten in Zaandam op die boten. Ik had/heb een vaste baan. Heb ik recht op schadevergoeding? Inmiddels heb ik mijn verblijfsvergunning weer terug voor onbepaalde tijd terug.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
hilde12

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 12:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schadevergoeding voor onterecht gevangenzitten op basis van strafrecht geldt hier niet.
U heeft namelijk gedetineerd gezeten ihk de vreemdelingenwetgeving.of hier ook mogelijkheden voor schadevergoeding zijn weet ik niet, maar ik heb het zelf in ieder geval nog nooit meegemaakt.
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: di 09 okt 2012 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Ik heb hier geen verstand van, maar volgens mij moet schadevergoeding gevorderd worden in een beroepschrift tegen de verblijfsvergunning(svoorwaarden) bij de Minister van Justitie. Als het dan afgewezen wordt, kunt u in beroep bij de bestuursrechter (rechtbank) en dan kan de rechter over schadevergoeding beslissen (art. 8:73 Algemene wet bestuursrecht).

Misschien kan iemand die vreemdelingenrecht heeft gevolgd ook antwoorden?

Met vriendelijke groet,

Marja
Mo amsterdam

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2012 15:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

In 2008 wordt ik ongewenst verklaard omdat iemand bij de IND mijn dossier per ongeluk vernietigd. Dit is inmiddels erkend door de IND. De gevolgen waren dat ik officieel niet meer bestond. Ik heb diabetisch type 1. Ik ben afhankelijk van insuline vijf maal per dag. Ik kon door die fout mezelf niet verzekeren. Ik heb heel lang mijn medicatie uit eigen zak moeten betalen. Soms ging ik bezuinigen op mijn hulpmiddelen zoals het meermaals per dag gebruik maken van de zelfde naald om insuline te spuiten en ik kocht geen teststrips en ik bezocht mijn internist en huisarts niet meer.
Het is gewoon bizar . Ik kan toch wel iets doen kan iemand mij helpen.
Mo amsterdam

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2012 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus kan ik de IND aansprakelijk stellen voor de schade die mij is aangedaan. En weet iemand of de wet dat wanneer iemand die ongewenst is verklaard dan moet terugkeren naar zijn land en dan vanuit daar de beslissing moet aanvechten. Is dit wel moreel ethisch en druist dit niet tegen de rechten van de mens....... Met veel geluk is op het laatste toch besloten mij vrij te laten. Ik was een week daarvoor al gepresenteerd aan de. Consul van Marokko. Er is toen een reisdocument voor mij aangevraagd.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 05 nov 2012 19:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mo amsterdam schreef:
Dus kan ik de IND aansprakelijk stellen voor de schade die mij is aangedaan.

Lijkt me wel, maar de vraag is hier wellicht ook in hoeverre je zelf de gevolgen had kunnen beperken. Het verhaal is zo bizar dat ik hier niets over durf te zeggen, maar het is misschien een punt van overweging.

Quote:
En weet iemand of de wet dat wanneer iemand die ongewenst is verklaard dan moet terugkeren naar zijn land en dan vanuit daar de beslissing moet aanvechten. Is dit wel moreel ethisch en druist dit niet tegen de rechten van de mens.......

Tja, in principe kan iemand worden uitgezet. Er kunnen allerlei reden zijn waarom dat in een bepaald geval niet mag. Maar dit is toch niet zo belangrijk? Feit is dat, zoals ik het begrijp, jij gewoon het recht had om in Nederland te verblijven. Jij had dus niet mogen worden uitgezet, en jij had had dus niet mogen worden vastgezet.

BerichtGeplaatst: di 06 nov 2012 13:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus wanneer iemand ongewenst wordt verklaard al is het een vergissing dan moet hij of zij vertrekken en dan vanuit het buitenland een procedure beginnen. Dat is toch krom. Een wet wordt toch getoetst. Hoe krijg je als burger een wet ongedaan???
hilde12

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: di 06 nov 2012 13:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Door in de politiek te gaan...
bona fides

BerichtGeplaatst: di 06 nov 2012 17:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mo amsterdam schreef:
Dus wanneer iemand ongewenst wordt verklaard al is het een vergissing dan moet hij of zij vertrekken en dan vanuit het buitenland een procedure beginnen.

Zo'n voorgenomen uitzetting kan bij mijn weten altijd eerst bij de rechter worden aangevochten. Als het daarbij niet lukt om aan te tonen dat er een vergissing is gemaakt, ja, dan houdt het natuurlijk een keer op.

Wat ik wat moeilijk vind om te begrijpen is hoe het kan dat je niet overtuigend kon aantonen dat je al vele jaren langer in NL woonde dan de IND beweerde. Je moet in die jaren toch een heel spoor hebben nagelaten van bezochte scholen en allerlei mensen die je van jongsaf al kennen?

Nogmaals, ik wil niet verwijtend overkomen, maar het is allemaal erg bizar en daarom moeilijk te begrijpen. Alleen al het uitgangspunt dat een vernietigd dossier (wat natuurlijk niet jouw schuld is) leidt tot een beslissing tot uitzetting...

BerichtGeplaatst: di 06 nov 2012 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het klopt dat ik zeer veel bewijs had. Ik heb kunnen aantonen dat ik hier ben sinds mijn derde jaar. Maar dat had geen effect. Het is namelijk zo dat het gaat om een beslissing die onaantastbaar is en dat vind ik zeer vreemd. Geen rechter die mij kon helpen. Mijn geluk is dat er iemand bij de IND het inzicht had om even te gaan graven. Toen ik gedetineerd zat waren er meer mensen die in een situatie zaten gelijkend aan de mijne. Dus op bepaalde vlakken heeft een minister ambtenaar meer macht dan een rechter.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mo amsterdam schreef:
Het is namelijk zo dat het gaat om een beslissing die onaantastbaar is en dat vind ik zeer vreemd.

Dus als ik het goed begrijp ben je ben niet tijdig in bezwaar of beroep gegaan.

Dat maakt het wel lastig om schadevergoeding te krijgen. Er is geen onrechtmatig besluit genomen, want het besluit is door het verstrijken van de beroepstermijn formeel rechtmatig geworden.

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012 19:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij toeval kwam ik erachter dat ik ongewenst was verklaard. Mij is nooit officieel iets overhandigd. De IND kon mij zgn niet vinden. Ik las het op internet. Dan nog is het een beslissing gebaseerd op informatie die niet klopt zelfs rechters die mijn zaak behandelden vonden het bizar maar ze waren machteloos.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds