|
Auteur |
Bericht |
Robinnoval
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 02 nov 2012 16:34 Onderwerp: Beding in algemene voorwaarden onredelijk bezwarend? |
|
|
Op een overeenkomst tussen twee bedrijven is een algemene voorwaarden van toepassing.
Het gaat om het vervaardigen van staal tot buizen.
Daarover is een geschil ontstaan en nu gaat het om de volgende bepalingen in de av.
Zijn deze bepalingen onredelijke bezwarend in jullie opinie ? (obv. artikel 236, 237 BW 6)
1.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan door of namens opdrachtgever aangeleverd materiaal ten gevolge van een niet deugdelijk uitgevoerde bewerking. Op verzoek van opdrachtgever zal opdrachtnemer de bewerking opnieuw uitvoeren, met door opdrachtgever voor diens rekening aangeleverd nieuw materiaal
1.5 Opdrachtgever vijwaart opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden wegens productenaansprakelijkheid als gevolg van een gebrek in een product dat door opdrachtgever aan een derde is geleverd en dat (mede) bestond uit door opdrachtnemer geleverde producten en/of materialen.
Ik vermoed zelf dat ze onredelijk bezwarend zijn. Zeker als ik kijk naar sub f van de grijze lijst. |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: vr 02 nov 2012 21:05 Onderwerp: |
|
|
Waar gaat de concrete casus precies om? Anders blijft het een abstracte conclusie, waarop slechts een algemeen antwoord nodig is.
Het gaat om een overeenkomst tussen bedrijven, terwijl lijkt te impliceren dat de opdrachtgever in deze een consument is.
In beginsel zijn bedrijven vrij overeen te komen wat ze willen. Kleine bedrijven (tot 50 medewerkers) kunnen wel aanwijzingen ontlenen aan de grijze en zwarte lijst voor het al dan niet onredelijk bezwarend zijn van een bepaling, maar kunnen zich er niet zonder meer op beroepen zoals een consument dat kan. Artikel 1.4 is m.i. helemaal niet onredelijk; artikel 1.5 is m.i. ook niet onredelijk voor zover de opdrachtgever zelf aan zaakvorming doet en ook nog zaken gefabriceerd door hemzelf of door anderen daarbij betrekt.
Overigens is de allereerste vraag of de voorwaarden überhaupt wel ter hand zijn gesteld volgens de geldende norm. Als dat niet het geval is, dan hoef je het er ook niet over te hebben. En indien dit wel het geval is, dan nog is het maar de vraag of er in de concrete feiten en omstandigheden van het geval ook daadwerkelijk schade is die 'opdrachtnemer' aan te rekenen valt. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
tejow
Leeftijd: 114 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 5
|
Geplaatst: wo 07 nov 2012 17:32 Onderwerp: |
|
|
Bedingen lijken me niet onredelijk, het gaat immers om gebrekkige materialen geleverd door de opdrachtgever waartegen de opdrachtnemer exonereert.
Maar 6:236/237 gelden alleen voor consumenten of kleine bedrijven die kunnen worden bezien al consumenten.
Er is een vangnet voor (grote) bedrijven via 6:248 lid 2 waarbij de gezichtspunten van 6:233 sub a toepasbaar zijn. Het rechtsgevolg is dan niet vernietiging maar terzijdestelling, het beding is in dat specifieke geval eventjes niet van toepassing.
Maar zoals gezegd, zie ik geen onredelijke bedingen. |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 08 nov 2012 10:51 Onderwerp: |
|
|
[quote="dr.dunno]Artikel 1.4 is m.i. helemaal niet onredelijk; artikel 1.5 is m.i. ook niet onredelijk voor zover de opdrachtgever zelf aan zaakvorming doet en ook nog zaken gefabriceerd door hemzelf of door anderen daarbij betrekt.[/quote]
tejow schreef: | Maar zoals gezegd, zie ik geen onredelijke bedingen. |
Ik deel deze meningen.
Ik ben dan ook benieuwd waarom de TS de bedingen wel als onredelijk bezwarend ziet!? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: do 08 nov 2012 16:43 Onderwerp: Re: Beding in algemene voorwaarden onredelijk bezwarend? |
|
|
Robinnoval schreef: | 1.4 [...] ten gevolge van een niet deugdelijk uitgevoerde bewerking |
Ervan uitgaande dat hiermee wordt bedoeld de situatie dat opdrachtnemer een bewerking slecht uitvoert en daar niet op aangesproken wil worden, vind ik het wel ver gaan (als ik een TV ophang en de schroefjes niet aandraai, is het niet zo gek dat de TV naar beneden komt).
Ik kan me voorstellen dat ook bij een deugdelijk uitgevoerde bewerking toch schade kan ontstaan, en dat die contractueel niet voor rekening van opdrachtnemer komt (als een tandarts in een kies boort, kan die kies afbreken, ook als de tandarts alles helemaal goed doet).
Of dit redelijk is, is dus afhankelijk van hoe je een niet deugdelijk uitgevoerde bewerking interpreteert. _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|