|
Auteur |
Bericht |
linny5555
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 nov 2012 10:51 Onderwerp: Eigen huis, relatie over, welke rechten? |
|
|
Goedendag,
Mijn zusje heeft afgelopen juli haar relatie verbroken met haar vriend. Zij hebben samen een koopwoning die zij afgelopen februari betrokken hadden. Zij heeft de relatie verbroken en hij heeft per direct de woning verlaten en al zijn spullen meegenomen. Hij had toen ook volledige medewerking toegezegd zodat zij het huis op haar naam kan krijgen. Nu is zij druk bezig om het huis op haar naam te krijgen.
Sinds vorige week wil haar ex alleen weer langskomen. Zij heeft hier geen behoefte aan en heeft dit ook aangegeven. De reden dat hij langs wil komen is 'het is ook mijn huis'. Nu heeft hij, omdat hij student is, nog nooit een cent mee betaald aan de hypotheek en ook niet aan de vaste lasten. Zij kan dit ook aantoonbaar maken. Zijn inkomen was dan ook maar een klein stukje van de hypotheek.
Mag zij hem de toegang tot het huis ontzeggen?
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: di 06 nov 2012 14:26 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Als de woning in de openbare registers op naam van beiden staat, hebben beiden toegang tot de woning, want er is sprake van mede-eigendom. Dus zolang daar nog geen verandering in is gebracht, heeft de man mede toegang tot de woning.
Een vergelijkbare discussie is hier al eens gevoerd op:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/sloten+veranderen/t/37545/
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
linny5555
|
Geplaatst: di 06 nov 2012 15:01 Onderwerp: |
|
|
Hartelijk bedankt voor het snelle antwoord! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 nov 2012 17:16 Onderwerp: |
|
|
Maar daar ging het wel over de echtelijke woning. In hoeverre dat verschil maakt, is mij niet geheel duidelijk.
(Het is natuurlijk een beetje achterhaald om verschil te maken, maar de regel dat beide echtelieden toegang hebben tot de echtelijke woning is wellicht net zo achterhaald. Op basis van de geldende jurisprudentie (ook al is die van flink wat jaren geleden), lijkt die regel echter te bestaan. Bovendien geldt dat art. 822 Rv, welke bepaling m.i. in nauw verband staat met die regel, specifiek geldt voor de echtelijke woning.)
Misschien zit ik ernaast, maar ik zou op voorhand zeggen: als de man daar niet meer daadwerkelijk woont, dan heeft hij ook geen toegang meer tot de woning van zijn ex. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|