Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 04 jul 2025 17:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoe kunnen mijn ouders uit hun benarde situatie komen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mariska911

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2012 22:54    Onderwerp: Hoe kunnen mijn ouders uit hun benarde situatie komen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mensen, ik hoop dat jullie mij van advies kunnen dienen. Al een jaar of 2 probeer ik mijn ouders aan alle kanten te helpen, maar op het moment weet ik het echt niet meer. Hieronder zal ik zo beknopt, maar duidelijk mogelijk alles proberen te omschrijven zodat iemand mij hopelijk op weg kan helpen.

*Mijn ouders hebben al ruim 45 jaar een eigen bedrijf wat de laatste jaren niet meer rendabel is waardoor de schulden langzaam oplopen en ze geen geld hadden om in hun huis of in het bedrijf te investeren.

*Het huis staat op erfpacht, het bedrijf op reguliere pachtgrond.

*Twee jaar geleden hebben we het huis en het bedrijf te koop gezet.

*De hypotheek is niet afgelost en er is sprake van een bedrijfsschuld die de laatste jaren langzaam oploopt.

* Als het huis verkocht wordt dan zullen ze naar verwachting maximaal quitte spelen, waarschijnlijk houden ze een restschuld van zo'n 5.000-15.000 euro over.

* Het huis en de opstal van het bedrijf zijn in een erbarmelijke staat, het huis zal dan ook niet veel opbrengen en de opstal van het bedrijf heeft een negatieve waarde. Hiervoor zal geld betaald moeten worden om het te laten afbreken.

*Inmiddels 2 jaar verder hebben zich voldoende kopers gemeld die echt wel serieuze interesse hebben, maar de verpachter vraagt een ontzettende hoog canon aan de nieuwe pachter, waardoor alle kopers afhaken.

*De bank wilde in eerste instantie aansturen op een gedwongen verkoop en hoewel het geen ideale situatie is, zou ik daar blij mee zijn geweest. Maar de bank ziet hier toch vanaf. Ze zien nu de schuld met een paar duizend euro per jaar oplopen. En zij geven aan dat ze het dan liever nog een paar jaar aankijken met de hoop op een koper dan dat er bij een gedwongen verkoop sprake is van een veel groter verlies waarvan ze weten dat mijn ouders het sowieso nooit terug kunnen betalen.

*Zoals gezegd is het huis van mijn ouders in zeer slechte staat, de meeste koeienstallen zijn nog moderner. Kozijnen zijn aan alle kanten verrot, het huis is tochtig en vochtig. De CV loopt via het bedrijf en die is kapot, verwarming hebben ze alleen nog maar van de open haard. Niet voor niets hebben mijn ouders vorig jaar beiden met een forse longontsteking in het ziekenhuis gelegen. Ik zie wel eens huizen in van die opknap-programma's voorbij komen, maar dat zijn paleisjes vergeleken het huis van mijn ouders.

*Mijn vader wordt 70 jaar en zijn bedrijf zorgt er voor dat hij ZWAAR lichamelijk werk moet doen. Hij voert een eenmansbedrijf (BV) en hij doet in zijn eentje het werk waar hij vroeger ook nog personeel voor nodig had, onmogelijk dus. Mijn vader kán het werk gewoon niet meer aan, maar moet door.

Mijn ouders staan dus met de rug tegen de muur. Tenminste dat ik idee heb ik. Het is wachten op een koper die niet komt en de bank grijpt niet in. Zie ik iets over het hoofd? Zijn er mogelijkheden voor mijn ouders om bepaalde stappen te zetten? Voor zover ik weet is de bank de enige schuldeiser. Dat ze wellicht in de schuldsanering terecht komen is niet fijn, maar het is belangrijk dat mijn vader het werk naast zich neer kan leggen en dat ze kunnen verhuizen naar een gezonde leefomgeving (huurwoning). Kunnen ze een faillisement aanvragen of zijn er andere mogelijkheden?

Morgen ga ik met mijn ouders naar een maatschappelijk werker om te kijken of zij tips hebben of wellicht de leefomstandigheden van mijn ouders te verbeteren.

Misschien stel ik mijn vraag niet op de juiste plek, maar ik ben wanhopig. Mijn ouders hebben altijd goed voor mij gezorgd en ik gun hen zelf een betere oude dag dan dat ze nu hebben.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012 12:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Een moeilijke situatie, waar ik niet zo een oplossing voor zie.
Faillissement aanvragen is denk ik niet verstandig, want dan wordt volgens mij alles tegen een lage prijs verkocht. Dat wilde de bank nu juist voorkomen.

Misschien is de schuldhulpverlening iets. U kunt ook kijken op www.schulden.nl voor meer informatie.

Sterkte en met vriendelijke groet,

Marja
dr.dunno

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012 17:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:

Een moeilijke situatie, waar ik niet zo een oplossing voor zie.
Faillissement aanvragen is denk ik niet verstandig, want dan wordt volgens mij alles tegen een lage prijs verkocht. Dat wilde de bank nu juist voorkomen.

Misschien is de schuldhulpverlening iets. U kunt ook kijken op www.schulden.nl voor meer informatie.

Marja

Ik denk dat TS en haar ouders zich niet druk moeten maken om wat de bank wil, maar wat het beste is voor hen. Wel is het sowieso goed om inderdaad met de schuldhulpverlening te gaan praten; er zijn ook regelingen voor ondernemers die met hun bedrijf in de problemen zitten.

Natuurlijk ken ik niet het feitencomplex, maar wat me wel opvalt is dat er een privé situatie (met woonhuis) is en een zakelijke, waarbij de onderneming gedreven wordt vanuit een BV. Het idee achter een BV is, dat behoudens een limitatief aantal uitzonderingen de DGA van een BV nooit hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor de schulden volgend uit het faillissement van een BV.

De onderneming heeft er alle schijn van niet te kunnen voortbestaan in de huidige vorm. Vader kan dus faillissement aanvragen. Hiervoor heb je twee schuldeisers nodig, waarbij je vader er zelf een is met zijn DGA-salaris. Werkt de bank niet mee, dan moet er een andere schuldeiser worden gevonden wiens rekening niet wordt of kan worden betaald die zich erbij wil voegen, maar als het zo slecht gaat met de onderneming verschijnen die vanzelf (overigens nu zelf kosten gaan maken in de wetenschap dat het bedrijf failliet gaat kan gaan vallen onder het bereik van een der genoemde uitzonderingen en moet dus niet gebeuren!). Een faillissement heeft in beginsel geen consequentie voor de privé situatie en dus ook niet voor het huis. Je moet met dit uitzicht dus ook niet privé geld in de onderneming blijven pompen!

Verder hoop ik dat ze hun oudedagsvoorziening niet in diezelfde BV hebben zitten.

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: wo 31 okt 2012 18:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ook namens mij bedankt voor de opmerking/aanvulling.
Van mij nog een aanvulling: als het faillissement aangevraagd wordt, moeten wel de jaarrekening en de boekhouding op orde zijn, anders is sprake van kennelijk onbehoorlijk bestuur en is de bestuurder wel in zijn privé-vermogen aansprakelijk (art. 2:248 lid 1 en 2 BW).
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2012 21:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Schuldhulpverlening lijkt mij een niet zo goede oplossing en zal er toe leiden dat er een poging wordt gedaan om tot een minnelijke regeling te komen met schuldeisers. In dit geval dus hoofdzakelijk de bank, die hier niet op de correcte manier mee om zal gaan om verlies te voorkomen. Lukt dit niet dan worden de ouders waarschijnlijk toegelaten tot de WSNP en zijn zij na verloop van tijd schuldenvrij, althans de schulden zijn niet meer opeisbaar.

Bij een faillissement kan het faillissement ook omgezet worden in een WSNP en dan is er een sneller resultaat. Er wordt immers niet meer gesproken over een minnelijke regeling, dus dat verlies aan tijd is men kwijt. Dit scheelt toch snel een jaar en is op de leeftijd van de ouders een behoorlijke periode.

Voor het overige is inderdaad de rechtspersoon de BV wel belangrijk in dit verhaal en is de WSNP alleen voor natuurlijke personen. Dus dit dient wel eerst uitgezocht te worden.
MartinJan

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 06 feb 2014 15:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is misschien een erg late reactie maar, maar vindt dat het wel even hier op zijn plaats is, via de lokale gemeente vaak SOZA genoemd kan men terecht bij het zelfstandigen Loket van de gemeente die zich vaak per provincie in een Kamer van koophandel gebouw bevind, zij geven hulp bij dit soort gevallen waarbij beëdiging van een onderneming vereist is, het gaat om de uitvoering van de WWB "Wet Werk en Bijstand" dat dat specifiek voor dit soort situaties is bedoeld.

De KvK, plaatselijke gemeenten en het MKB kan daar uitvoerig informatie over verstrekken.

De vraagstelster zal er wel niets meer aan hebben maar ik denk dat als iemand hier op dit forum zoekt dat deze info erbij hoort

Groet !
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds