Mariska911
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 30 okt 2012 22:53 Onderwerp: Hoe kunnen mijn ouders uit hun benarde situatie komen? |
|
|
Mensen, ik hoop dat jullie mij van advies kunnen dienen. Al een jaar of 2 probeer ik mijn ouders aan alle kanten te helpen, maar op het moment weet ik het echt niet meer. Hieronder zal ik zo beknopt, maar duidelijk mogelijk alles proberen te omschrijven zodat iemand mij hopelijk op weg kan helpen.
*Mijn ouders hebben al ruim 45 jaar een eigen bedrijf wat de laatste jaren niet meer rendabel is waardoor de schulden langzaam oplopen en ze geen geld hadden om in hun huis of in het bedrijf te investeren.
*Het huis staat op erfpacht, het bedrijf op reguliere pachtgrond.
*Twee jaar geleden hebben we het huis en het bedrijf te koop gezet.
*De hypotheek is niet afgelost en er is sprake van een bedrijfsschuld die de laatste jaren langzaam oploopt.
* Als het huis verkocht wordt dan zullen ze naar verwachting maximaal quitte spelen, waarschijnlijk houden ze een restschuld van zo'n 5.000-15.000 euro over.
* Het huis en de opstal van het bedrijf zijn in een erbarmelijke staat, het huis zal dan ook niet veel opbrengen en de opstal van het bedrijf heeft een negatieve waarde. Hiervoor zal geld betaald moeten worden om het te laten afbreken.
*Inmiddels 2 jaar verder hebben zich voldoende kopers gemeld die echt wel serieuze interesse hebben, maar de verpachter vraagt een ontzettende hoog canon aan de nieuwe pachter, waardoor alle kopers afhaken.
*De bank wilde in eerste instantie aansturen op een gedwongen verkoop en hoewel het geen ideale situatie is, zou ik daar blij mee zijn geweest. Maar de bank ziet hier toch vanaf. Ze zien nu de schuld met een paar duizend euro per jaar oplopen. En zij geven aan dat ze het dan liever nog een paar jaar aankijken met de hoop op een koper dan dat er bij een gedwongen verkoop sprake is van een veel groter verlies waarvan ze weten dat mijn ouders het sowieso nooit terug kunnen betalen.
*Zoals gezegd is het huis van mijn ouders in zeer slechte staat, de meeste koeienstallen zijn nog moderner. Kozijnen zijn aan alle kanten verrot, het huis is tochtig en vochtig. De CV loopt via het bedrijf en die is kapot, verwarming hebben ze alleen nog maar van de open haard. Niet voor niets hebben mijn ouders vorig jaar beiden met een forse longontsteking in het ziekenhuis gelegen. Ik zie wel eens huizen in van die opknap-programma's voorbij komen, maar dat zijn paleisjes vergeleken het huis van mijn ouders.
*Mijn vader wordt 70 jaar en zijn bedrijf zorgt er voor dat hij ZWAAR lichamelijk werk moet doen. Hij voert een eenmansbedrijf (BV) en hij doet in zijn eentje het werk waar hij vroeger ook nog personeel voor nodig had, onmogelijk dus. Mijn vader kán het werk gewoon niet meer aan, maar moet door.
Mijn ouders staan dus met de rug tegen de muur. Tenminste dat ik idee heb ik. Het is wachten op een koper die niet komt en de bank grijpt niet in. Zie ik iets over het hoofd? Zijn er mogelijkheden voor mijn ouders om bepaalde stappen te zetten? Voor zover ik weet is de bank de enige schuldeiser. Dat ze wellicht in de schuldsanering terecht komen is niet fijn, maar het is belangrijk dat mijn vader het werk naast zich neer kan leggen en dat ze kunnen verhuizen naar een gezonde leefomgeving (huurwoning). Kunnen ze een faillisement aanvragen of zijn er andere mogelijkheden?
Morgen ga ik met mijn ouders naar een maatschappelijk werker om te kijken of zij tips hebben of wellicht de leefomstandigheden van mijn ouders te verbeteren.
Misschien stel ik mijn vraag niet op de juiste plek, maar ik ben wanhopig. Mijn ouders hebben altijd goed voor mij gezorgd en ik gun hen zelf een betere oude dag dan dat ze nu hebben. |
|