Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 22:27
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Ontslag ingetrokken door werkgever - hulp gevraagd
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Krez

Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: ma 29 okt 2012 23:32    Onderwerp: Ontslag ingetrokken door werkgever - hulp gevraagd Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedenavond allemaal,

Ten eerste excuus voor het lange verhaal, hopelijk zouden jullie de moeite willen nemen dit toch even te lezen.

Ik zit met een nogal lastig kwestie waar ik vrij moeilijk informatie over kan vinden. Hopelijk zijn er hier mensen die mij hierbij kunnen helpen.

Ik werk sinds een jaar of 4 jaar in een winkel waarbij ik en de eigenaresse de enige twee personeelsleden zijn. Vanuit mijn stage ben ik er blijven hangen en na afronding van mijn studie ben ik hier vervolgens meer uren gaan werken. Dit alles echter zonder officieel contract maar wel gewoon 'wit'.

Nu zijn de verhoudingen de laatste tijd nogal verstoord. Het gaat namelijk al zolang ik deze persoon ken niet zo goed met haar (zowel psychisch als lichamelijk) en naast dat we samenwerken zijn we ook altijd goede vrienden geweest en heb ik altijd voor haar klaar gestaan, een luisterend oor geboden en wanneer nodig extra gewerkt.

Pas geleden heb ik zelf echter slecht nieuws gehad over mijn vader en raakte ik vlak daarna met haar in een discussie verwikkeld waarbij zij (naar mijn mening) zeer onredelijk uit de hoek kwam en mij ook zeer onterechte en pijnlijke verwijten maakte. Ik heb toen ook aangegeven dat ze mij kwetste en dat ik het niet eerlijk vond hoe ze mij behandelde. Zij gaf aan dat we het er op het werk nog wel over zouden hebben en anders had ik een groot probleem.

Nu ging het met mij door de situatie met mijn vader echter psychisch en daardoor lichamelijk zo slecht dat ik me niet in staat voelde om die 1,5 dag die ik daar momenteel nog werk in de week die week te komen werken. Ik wilde haar dit graag telefonisch melden maar heb dit niet gedaan aangezien ik bang was voor haar reactie en opnieuw een discussie. Dit heb ik dus per whats app gedaan op zaterdagavond en ook mijn redenen waarom. Mijn angst bleek terecht want ze was opnieuw over de zeik en begon haar reactie met: ziek zijn is niet hetzelfde als niet willen werken. Hierop heb ik dan ook geantwoord dat ziek zijn bij mij nog nooit gelijk heeft gestaan aan niet willen werken en dat zij dat ook weet. Daar heb ik aan toegevoegd dat ik het er volgende week met haar over wilde hebben maar dat ik me daar momenteel nog niet toe in staat voelde.

Hierop heeft ze zowel mij als mijn vriend bijna telefonisch lopen stalken en onze beider voicemails ingesproken waarin zij eiste dat een van ons haar diezelfde dag nog terug zou bellen omdat ze het anders de volgende dag zou doorgeven als 'werkweigering'. Mijn vriend heeft haar toen gebeld en ook medegedeeld dat ik volgende dag naar de dokter zou gaan. Diezelfde avond kreeg ik een mail die 180 graden anders van toon was dan haar berichten tot dan toe, namelijk dat ze het begreep en me daarom die week vrij wilde geven "...." en dat ze het de week er op wilde uitpraten.

Afgelopen week hebben we het 'uitgepraat' we hebben het gehad over hoe het met mij ging en hoe we het werk de komende tijd gaan aanpakken. Daarbij stelde ze voor om het maar niet meer te hebben over alles wat er was gebeurd omdat we beide emotioneel waren. Als dit er voor zou zorgen dat we weer normaal met elkaar om zouden gaan leek me dit dan wel prima, aangezien ik wist dat ik geen excuus zou hoeven te verwachten en het anders opnieuw op een discussie zou uitdraaien. We hadden afgesproken dat we samen zouden werken en dat ik zou kijken hoe het ging.

Het ging redelijk, zij deed alle telefoontjes en andere mogelijke klachten etc. Al ging het allemaal niet echt lekker, samen was het nog wel vol te houden.

Deze week kwam ik echter vandaag weer op het werk (ze had het weekend de winkel gerestyled) en krijg ik de indruk dat ze op het punt staat om weg te gaan. Het feit dat ze begint uit te leggen waar alles ligt en wat er aan bestellingen verzonden moet worden bevestigd dit. Hierdoor raak ik vervolgens helemaal in paniek (zo heb ik me nog nooit eerder gevoeld) en vraag ik of ze nog wel terugkomt nadat ze heeft gegeten. Ja, eventjes en ze wilde eigenlijk ook dat ik de volgende dag gewoon weer alleen zou werken omdat ze zelf ook rust nodig had. Toen gaf ik aan dat ik daar nog helemaal niet aan toe was en hoe ik me op dat moment voelde en dat dit niet de afspraak was werd ze boos.

Toen zijn alle frustraties die de week er voor er niet waren uitgekomen er alsnog uitgekomen. Toen zette ze me voor het blok, of gewoon werken vandaag of naar huis. Ik gaf aan dat ik het op dat moment niet trok om alleen de winkel te runnen die dag. Toen gaf ze aan dat ik dan maar moest vertrekken.

Toen ik wegging zei ik dat ik me bij deze ziek melde, haar antwoord was daarop nee, je bent ontslagen. Om economische redenen. Prima zei ik daarop en ben de deur uit gelopen.

Nu krijg ik echter onderstaande mail:

Ik vind het heel vervelend dat de emoties tussen de middag hoog opliepen. Er zijn door ons allebei dingen gezegd die wellicht meer uit emotie dan uit verstand voort kwamen.
Ik wil daarom graag aanstaande maandag om 11 uur om de tafel gaan om de werksituatie helder te krijgen, met daarbij jouw rechten en jouw plichten.
Het rooster blijft onveranderd van kracht. Dus ik verwacht dat je maandag ook weer gewoon aan het werk gaat, eventueel op de wijze zoals we vorige week maandag hebben besproken: met mij er bij in de winkel (afgezien van pauzetijd) of thuis administratieve- of marketingwerkzaamheden, waarbij je de te besteden werktijd zelf mag indelen. Ik verwacht echter van jou wel een professionele werkhouding en inzet om zo snel als mogelijk de werkzaamheden als winkelmedewerker weer te hervatten.
Voor deze week bied ik je betaald verlof aan en zal ik jouw werkzaamheden wederom over nemen.

Mijn vraag is nu wat ik het beste kan doen. De werksituatie is nu echt zodanig uit de hand gelopen dat er niet meer normaal samen kan worden gewerkt. Plus dat ik weet dat ze bovenstaande mail niet meent maar dit zo aanpakt uit kostentechnische overwegingen (ze is namelijk absoluut niet dom). Daarnaast zou ik willen weten hoe het zit met het feit dat ik me toen ziek heb gemeld (wat zij niet aanvaarde), wat is bevestigd door de huisarts. Daarna heb ik echter wel weer 1,5 samen gewerkt. Geldt dit dan als weer beter zijn? Morgen ga ik in ieder geval weer zoals afgesproken langs de arts en zal ik dit ook nog bespreken.

Ik hoop echter dat jullie juridische tips voor mij hebben! Ik heb momenteel belangrijkere zaken aan mijn hoofd die energie vreten en nu komt dit er ook nog eens bij....

Ik hoor het graag!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2012 11:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Allereerst dit zijn volgens mij uw rechten:
- U hebt een arbeidsovereenkomst, weliswaar niet schriftelijk, maar wel mondeling.
- Tijdens ziekte kan men niet ontslagen worden, dat is in strijd met het opzegverbod van art. 7:670 lid 1 Burgerlijk Wetboek.
- Voor opzegging wegens bedrijfseconomische redenen is een vergunning van UWV Werkbedrijf vereist (en tijdens ziekte kan dus niet opgezegd worden).
- Tijdens ziekte heeft u recht op loondoorbetaling, in beginsel 70% van het loon, als de CAO niet meer bepaalt (art. 7:629 lid 1 BW). Ontstaat er een conflict over de vraag of u ziek bent, dan zou u naar de kantonrechter kunnen gaan met een loonvordering. Alvorens dat te doen, moet u een second opinion aanvragen bij de verzekeringsarts van het UWV (art. 7:629a lid 1 BW).

Ik begrijp uit uw verhaal dat de verhoudingen gespannen zijn en dat u niet bepaald op een rechtszaak zit te wachten. Misschien kunt u de werkgeefster uitleggen dat u niet met verlof bent, maar ziek bent (doktersverklaring) en recht hebt op loondoorbetaling op grond van art. 7:629 lid 1 BW.

Als het echt niet meer gaat, de verhoudingen te gespannen zijn, kunt u ontbinding van de arbeidsovereenkomst vorderen bij de kantonrechter (art. 7:685 BW), wegens verandering van omstandigheden. U kunt dan ook aanspraak maken op een ontbindingsvergoeding, art. 7:685 lid 8 BW.

Maar vooralsnog lijkt me het raadzaam u ziek te melden en loon doorbetaald te krijgen. Op werkgeefster rust dan een re-integratieverplichting (art. 7:658a BW). Samen kan u dan met werkgeefster dan werken aan een goede terugkeer op de arbeidsvloer met een plan van aanpak.

Sterkte en met vriendelijke groet,

Marja
Krez

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2012 13:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Marja,

Hartelijk dank voor je bericht.

Wat ik me afvraag is of het wel mogelijk is om de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden op basis van verstoorde werkverhoudingen via de kantonrechter als ik ziek ben gemeld?

Wanneer ik me niet ziek meld eist ze dus dat ik kom werken en dat kan ik momenteel dus echt niet aan. Vorige keer begon ze ook al te dreigen met het aangeven van 'werkweigering'.

Bij het juridisch loket gaven ze zojuist advies om me inderdaad ziek te melden of anders een ontslag met wederzijds goedvinden.

Beiden zijn echter geen ideale opties, vooral omdat ze me, haar kennende, zal blijven stalken en eisen dat ik kom werken. Wat ik nu ook niet kan handelen. Het is gewoon en rotsituatie.

Het klinkt nu misschien alsof ik me heel zielig voordoe en niet wil werken, dat is absoluut niet het geval. Ik ben nooit ziek en heb van jongs af aan altijd gewerkt. Deze situatie gaat momenteel gewoon echt niet en ik verwacht ook niet dat dit nog goed komt. Desnoods geen uitkering, ik wil gewoon echter niet dat dit voor haar voordelig uit gaat pakken aangezien ik dat als zeer onrechtvaardig zie (en als ik ergens een hekel aan heb...)

Hartelijke groet
marja.verstralen

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: di 30 okt 2012 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is inderdaad verstandig u ziek te melden (u heeft het doktersadvies, zo begreep ik). Vervolgens vragen of werkgeefster u 70% van het loon doorbetaalt (als het niet meer is volgens de CAO). Doet zij dit niet, dan komt het toch aan op een rechtszaak bij de kantonrechter, waarvoor u eerst een second opinion moet vragen aan de verzekeringsarts van het UWV.

Het is niet verstandig om zelf het initiatief tot ontslag te nemen (ontslag met wederzijds goedvinden). Dan verspeelt u namelijk uw recht op WW-uitkering, mocht u weer beter worden.

U kunt wel zelf ontbinding van de arbeidsovereenkomst bij de kantonrechter verzoeken wegens verandering van omstandigheden, zoals gezegd. Daarbij maakt het niet uit dat u ziek bent, aangezien u degene bent die om ontbinding verzoekt. Hierbij loopt uw recht op WW-uitkering geen gevaar.
Krez

BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2012 20:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt weer voor je antwoord.

Zij is nu met het initiatief gekomen tot ontbindind met wederzijds goedvinden ivm een verstoorde arbeidsrelatie. Op die manier is het onder bepaalde voorwaarden wel mogelijk evt een ww uitkering te krijgen (al vind ik liever ander werk)

We gaan vandaag een voorstel opstellen, daat ze niet akkoord dan inderdaad kijken of het via de kantonrechter kan.
WimWest

Leeftijd: 125
Geslacht: Man

BerichtGeplaatst: vr 02 nov 2012 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien de omstandigheden (arbeidsongeschikt) lijkt het mij op dit moment niet aan te raden om een overeenkomst aan te gaan. Normaliter wordt er eerst nog getracht om via mediation een oplossing te vinden voor arbeidsgerelateerde arbeidsongeschiktheid. De werkgever bepaalt namelijk niet of u arbeidsongeschikt bent, dat wordt door een bedrijfsarts gedaan, welke door de werkgever ingeschakeld kan worden. Wenst de werkgever geen bedrijfsarts in te schakelen dient de werkgever het loon gewoon door te betalen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds