|
Auteur |
Bericht |
Mark1972
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 27 okt 2012 21:06 Onderwerp: visitatie en aanhouden |
|
|
Goedenavond,
Stel dat een bedrijf of overheidsinstantie een visitatieregeling heeft die inhoudt dat je bij binnenkomst en vertrek gecontroleerd wordt (inclusief je baggage).
Stel dat je als werknemer of als klant bij binnenkomst gevisiteerd bent, maar dat je bij vertrek weigert gevisiteerd te worden.
Wat kan de werkgever dan doen? |
|
|
|
 |
Alziend Oog
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 116
|
Geplaatst: za 27 okt 2012 23:15 Onderwerp: |
|
|
Naar mijn weten is visitatie niet wettelijk geregeld en kan deze dan ook niet worden afgedwongen. Wel kan uiteraard de politie worden ingeschakeld wanneer er een vermoeden van bijvoorbeeld diefstal bestaat. _________________ Iuvat inconcessa voluptas |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 17:54 Onderwerp: |
|
|
Ik vraag me af of hier geen sprake is van een buitenproportionele inbreuk op het recht op privacy (art. 8 EVRM) van de werknemer.
In dit topic:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/visiteren+of+fouilleren%3F%3F/t/2611/
wordt in de laatste reactie gesproken van ontslag op staande voet, wanneer de werknemer weigert mee te werken. Ik denk dat het voor de werkgever risicovol is ontslag op staande voet te verlenen, aangezien de maatregel mijns inziens erg ver gaat.
Ik denk dat toestemming van de werknemer voor de doorzoeking vereist is. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 17:56 Onderwerp: |
|
|
Daarbij komt, dat de politie alleen een plaats mag doorzoeken in geval van ontdekking op heterdaad, met machtiging van de Officier van Justitie (art. 55a Sv). |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 18:13 Onderwerp: |
|
|
Wie heeft het hier over een doorzoeking?
Quote: | Mag ik mijn personeel controleren?
Binnen uw winkel mag u eigen medewerkers altijd controleren, mits de visitatieregeling is opgenomen in het huishoudelijk reglement. Het gaat dan om controle van de inhoud van bijvoorbeeld jassen, tassen en verpakkingsmiddelen. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een dobbelsteensysteem. Laat iedereen die vertrekt structureel met een dobbelsteen gooien. Wanneer er een 6 wordt gegooid, dient die persoon zijn jaszakken en tassen te legen. U kunt de visitatie ook door de veiligheidsdienst of onderling laten uitvoeren.
Visitatie is niet hetzelfde als fouilleren. Dat mag alleen door de politie gedaan worden.
Bron: hoofdbedrijfsschap detailhandel
|
Heb zo snel even nog geen wettelijke basis kunnen vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat die er niet is, anders zouden er al lang vele procedures hierover gewonnen zijn, en zou de visitatieregeling niet toegestaan zijn.
Als er niet meegewerkt wordt en er vermoeden js van diefstal kan er hetzelfde gedaan worden als bij andere vermoedens van winkeldiefstal: politie bellen. |
|
|
|
 |
hilde12
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 1572
|
Geplaatst: zo 28 okt 2012 18:13 Onderwerp: |
|
|
Wie heeft het hier over een doorzoeking?
Quote: | Mag ik mijn personeel controleren?
Binnen uw winkel mag u eigen medewerkers altijd controleren, mits de visitatieregeling is opgenomen in het huishoudelijk reglement. Het gaat dan om controle van de inhoud van bijvoorbeeld jassen, tassen en verpakkingsmiddelen. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een dobbelsteensysteem. Laat iedereen die vertrekt structureel met een dobbelsteen gooien. Wanneer er een 6 wordt gegooid, dient die persoon zijn jaszakken en tassen te legen. U kunt de visitatie ook door de veiligheidsdienst of onderling laten uitvoeren.
Visitatie is niet hetzelfde als fouilleren. Dat mag alleen door de politie gedaan worden.
Bron: hoofdbedrijfsschap detailhandel
|
Heb zo snel even nog geen wettelijke basis kunnen vinden, maar ik kan me niet voorstellen dat die er niet is, anders zouden er al lang vele procedures hierover gewonnen zijn, en zou de visitatieregeling niet toegestaan zijn.
Als er niet meegewerkt wordt en er vermoeden js van diefstal kan er hetzelfde gedaan worden als bij andere vermoedens van winkeldiefstal: politie bellen. |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 29 okt 2012 20:40 Onderwerp: |
|
|
Een dergelijke visitatie kan niet worden afgedwongen, dit geldt bijv. ook voor het in een de tas kijken bij het verlaten van de winkel.
Wel kan de winkel vervolgens een winkelverbod opleggen en zou een werkgever zijn werknemer kunnen ontslaan. Of het enkele weigeren van een dergelijke visitatie voldoende grond is, is de vraag. Dit zou anders kunnen liggen als een werknemer bij indiensttreding nadrukkelijk met deze regel is geconfronteerd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 29 okt 2012 22:05 Onderwerp: Re: visitatie en aanhouden |
|
|
Mark1972 schreef: | Stel dat je als werknemer of als klant bij binnenkomst gevisiteerd bent, maar dat je bij vertrek weigert gevisiteerd te worden.
Wat kan de werkgever dan doen? |
De werkgever kan zijn werknemer aanspreken op het niet opvolgen van instructies. Dat kan in uiterste instantie tot ontslag leiden. (Bij hardnekkige weigering, terwijl de werknemer een redelijk belang heeft bij de controle... zal allemaal afhangen van omstandigheden, maar punt is dat het een werknemer niet vrij staat om ongehoorzaam te zijn als hij zijn baan wil behouden.)
De winkelier kan zijn klant in de toekomst de toegang tot de winkel weigeren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|