|
Auteur |
Bericht |
peter-m
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 okt 2012 23:21 Onderwerp: Ontslagvergoeding naar nieuwe werkgever? |
|
|
Goedenavond,
Zeer binnenkort zal ik om bedijfseconimische reden, zoals dat zo mooi heet, worden ontslagen.
Ik werk daar 36,5 jaar, het bedrijf gaat niet failliet, het werk wat ik doe blijft bestaan maar zal worden uitbesteed en er wordt zelfs nog geinvesteerd.
Er zijn een aantal mogelijkheden tw. een ontslagvergoeding of met een regeling weg. (ik ben 56 jaar).
Maar een andere optie welke door de werkgever soms wordt gehanteerd is om mij bv over te hevelen naar het bedrijf welke mijn werk gaat overnemen en mijn ontslagvergoeding naar die nieuwe werkgever te storten en mijn salaris bij te soupleren.
Over deze laatste regeling heb ik een aantal vragen daar ik graag zelf het beheer heb over de vergoeding.
1. Ben ik verplicht om mee over te gaan en kan ik in dat geval toch zelf beschikken over de vergoeding om deze in bv een stamrecht bv te laten storten?
2. Als ik weiger om mee over te gaan heeft dit gevolgen voor de vergoeding?
Groet,
Peter |
|
|
|
 |
jpst
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 26 okt 2012 3:55 Onderwerp: |
|
|
Wat ik begrijp is dat je dan bij de nieuwe werkgever exact weer hetzelfde gaat doen als voorheen?
Enkel zal de nieuwe werkgever schijnbaar minder salaris gaan betalen aan de werknemers, waardoor er kosten bespaard gaan worden.
Dan heb ik op dat vlak ook een vraag, niet aan jou, maar aan de mensen hier.
Krijgt de nieuwe werkgever dan niet te maken met het principe van opvolgend werkgeverschap? En kan die nieuwe werkgever in dat kader dan bv wel een lager salaris gaan betalen? Want rechten die zijn opgebouwd zouden bij opvolgend werkgeverschap mee overgaan.
Of kan hiervan afgeweken worden, ook als voor werknemer het werk niet verandert? |
|
|
|
 |
peter-m
|
Geplaatst: vr 26 okt 2012 9:25 Onderwerp: |
|
|
Klopt, ik ben in vaste dienst van het huidige bedrijf en en de nieuwe werkgever kun je zien als een soort uitzendbureau.
Groet,
Peter |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 26 okt 2012 16:46 Onderwerp: |
|
|
Er lijkt dan sprake te zijn van overgang van onderneming. In zo'n geval behoudt u gewoon recht op uw arbeidsvoorwaarden, of in ieder geval enigszins vergelijkbare voorwaarden. Een (behoorlijke) achteruitgang in salaris is dan in principe niet toegestaan. Alle (opgebouwde) rechten en plichten gaan dan mee over.
Daar tegenover staat ook dat u "gewoon" in dienst blijft en daarom geen aanspraak kan maken op enige vergoeding.
Het kan ook zijn dat u wel akkoord gaat met een beëindiging en daarmee gepaard gaande vergoeding. In dat geval kunt u in principe geen beroep meer doen op een overgang van onderneming.
Overigens is het haast onmogelijk om ontslagen te worden vanwege bedrijfseconomische redenen als het bedrijf niet failliet (dreigt) te gaan, en de werkzaamheden zelfs intensiveert. Ik zeg niet dat het überhaupt niet kan, maar het bedrijf zal daar wel heel veel moeite voor moeten doen om een en ander te bewijzen bij het UWV. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
peter-m
|
Geplaatst: vr 26 okt 2012 18:12 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je antwoord Dennis. |
|