|
Auteur |
Bericht |
Geckoo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 10:19 Onderwerp: Waterleiding (+gas+electra) onder het recht van overpad |
|
|
wij hebben een huis gekocht welke achter het perceel ligt van de buurman. Dit kunnen wij bereiken middels een recht van overpad.
Nu moet er de nuts verzieningen worden door getrokken naar ons huis. De buurman heeft een klacht ingediend bij het nuts bedrijf waarin staat dat hij geen toestemming verleend aan het nuts bedrijf om het pad open te breken en de leiding er in te leggen. Uiteraard wordt de weg (klinkers) terug dicht gelegd door ons met daarbij ook gelijk een verbetering (aangezien er nu her en der kuilen beginnen te ontstaan).
Het probleem is dat dit huis voortkomt uit een failisement. De vorige eigenaar zou nog een schuld hebben met de buurman en de buurman wil daarvoor eerst 27k euro zien voordat hij zijn beklag (klacht) in trekt bij Brabant water.
Nu hebben wij hem er op aangesproken dat zoiets moet geregeld worden met de vorige eigenaar en niet met ons. Hij is ons dus nu expres aan het tegenwerken.
Daarnaast weet hij dat wij afhankelijk zijn van die nuts voorzieningen, weet hij dat wij zelf op onze kosten het pad open gooien en weer dicht laten maken. En daarbij ook gelijk de weg iets laten verhogen zodat deze beter ligt.
Is dit legaal zoals hij dit nu doet?
Mag hij dit blokkeren?
alvast bedankt voor de hulp. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 10:57 Onderwerp: |
|
|
Je mag niet zomaar over/in de grond van je buren nutsvoorzieningen laten aanleggen, en het recht van overpad geeft je dat recht ook niet, dus... het lijkt me dat je buurman een punt heeft.
Heb je een huis gekocht zonder nutsvoorzieningen? De vorige eigenaar had daar geen behoefte aan? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Geckoo
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 11:12 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Je mag niet zomaar over/in de grond van je buren nutsvoorzieningen laten aanleggen, en het recht van overpad geeft je dat recht ook niet, dus... het lijkt me dat je buurman een punt heeft. |
Maar aangezien water, electra, gas een eerste levens behoefte is, kan hij dit op deze manier blokkeren?
En op het moment dat wij hier een zaak van maken, hoe sterk staan wij dan hierin?
Quote: | Heb je een huis gekocht zonder nutsvoorzieningen? De vorige eigenaar had daar geen behoefte aan? |
Het is een nieuw huis en wij zullen de eerste bewoners worden (fundering+vloerplaat is van 1992) daarna is in 2009/2011 de rest van het casco huis gebouwd en nu in 2012 willen wij het afmaken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 11:44 Onderwerp: |
|
|
Is er bij de bouw niet nagedacht over de aanleg van nutsvoorzieningen? Dit is iets wat compleet voorzienbaar lijkt te zijn geweest, dus het lag op de weg van de bouwer om eerst te zorgen dat er toestemming was voor de aanleg van nutsvoorzieningen over het terrein van de buurman.
Als iemand iets van plan is wat alleen zinvol is als ik ergens aan mee wil werken, en hij voert zijn plannen uit zonder eerst met mij te overleggen, dan is het feit dat hij later een probleem heeft als ik niet meewerk geen goed argument om mij ergens toe te dwingen.
Als hier nooit eerder afspraken over zijn gemaakt, dan zie ik niet goed in waarom hij nu niet zou mogen weigeren alleen omdat jij anders een probleem hebt. Je hebt dus een ander argument nodig, maar ik zou niet direct weten wat voor argument. Er is in het algemeen volgens mij geen rechtsplicht om de eigenaar van een naburig perceel in staat te stellen op dat perceel een huis te bouwen en nutsvoorzieningen aan te leggen... (en dat het huis intussen al is gebouwd maakt dat m.i. dus niet anders). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 13:53 Onderwerp: |
|
|
Ik kan me haast niet voorstellen dat er wel een recht van overpad is overeengekomen, maar niet direct ook dit soort zaken zijn dichtgetimmerd. Weet je zeker dat daarover niets is opgenomen? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 22:25 Onderwerp: |
|
|
Als hij de schuld van de vorige eigenaar als (enige) reden expliciteert, bijv. in een e-mail of een brief, zou je hier misschien een misbruik van recht kunnen construeren. De buurman heeft ook legio andere (op zichzelf legitieme) redenen die hij zou kunnen noemen, maar als hij in alle correspondentie alleen dit argument aanvoert zie ik wel enige kans. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 10:04 Onderwerp: |
|
|
Het zou inderdaad misbruik van bevoegdheid kunnen opleveren (art. 3:13 BW). Het is aan de rechter om dat vast te stellen; dan zult u de buurman moeten dagvaarden. |
|
|
|
 |
Rve82
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 10:23 Onderwerp: |
|
|
Ik zou persoonlijk eerst de tip van Ronald78 volgen. Dit kan/zal je naar mijn mening meer brengen dan dagvaarden. De buurman zal na een dagvaarding juridisch advies inwinnen en tot de conclusie komen dat er nog legio andere mogelijkheden zijn je te dwarsbomen. Uiteindelijk kom je dan nog geen steek verder.
Of probeer een mediator of iets dergelijks. Een rechtsgang lijkt mij wel de laatste optie. Als buren zit je namelijk nog jaren aan elkaar vast (zeker met een recht van overpad). Dan is een rechtszaak geen fijne start. |
|
|
|
 |
|