|
Auteur |
Bericht |
rien_nl
Leeftijd: 53 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 21 okt 2012 22:12 Onderwerp: Natuurbeschermingvergunning vertraagd |
|
|
L.S.
Ik heb van de gemeente een stuk terrein gekocht .Het huidige terrein heeft de gemeente gekocht om te saneren.
In de overeenkomst staat dat ik de grond moet betalen na verkrijging van de laaste vergunning en vervolgens een jaar later weg moet wezen. van de huidige locatie.
Tevens dien ik tijdig de vergunningen aan te vragen
( Dit is het lastige).
Het volgende speelt nu . de gemeente wil dat wij per 1 nov volgend jaar wegzijn. Echter onze benodigde bouwtijd is een jaar nadat we beginnen mogen
Ik heb de omg vergunningen aangevraagd op 1 juni dus deze had verleend kunen worden half september . ( Op tijd dus) Ik heb gekozen voor de korte procedure wat betreft het milieudeel van de omgevingsvergunning.
ECHTER half juni deelt de provincie mee dat er een Natuur Beschermings vergunning dient aangevraagd te worden. In een brief heeft de gemeente wel aangeven dat ik een omgevingsvergunning moet aanvragen.
Deze NB vergunning is 1 okt aangevraagd
Vermoedelijk wordt deze vergunning pas in december afgegeven of zelfs nog later bij bezwaren (De provincie kan zes maanden tijd nemen voor een nb vergunning.
wij zullen dus zoals het er nu uitziet niet voor 1 november volgend jaar kunnen verhuizen
De gemeente verwijt mij nu dat ik niet voldaan zou hebben aan het op tijd aanvragen van de vergunningen
a)Ik bestrijd dit ,daar ik niet op de hoogte was van het aanvragen van een NB vergunning
b)Overigens was het mij zelfs niet bekend dat wij zo dicht bij een Nature 2000 gebied zouden komen zitten
c)In de akte staat ook dat als ik niet tijdig aanvraag de gemeente mij moet sommeren en kan vervolgens een boete opleggen.
De vraag is kan gemeente mij verwijten dat ik de vergunning niet tijdig heb aangevraagd en vervolgens mij dwingen eerder te verhuizen _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 14:57 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Dit is denk ik meer een privaatrechtelijke vraag, aangezien de gemeente als contractpartij optreedt.
Volgens mij is het een geval van wederzijdse dwaling (art. 6:228 lid 1 aanhef en onder c BW). Beide partijen zijn bij het sluiten van de overeenkomst van de onjuiste veronderstelling uitgegaan dat geen natuurbeschermingsvergunning nodig was. Vraag is, of dit voor risico van de gemeente moet komen; rustte er op u geen onderzoeksplicht vóór u de overeenkomst onder deze voorwaarden sloot?
Volgens mij niet; het risico rust op de gemeente. De gemeente had immers aangegeven dat u met enkel een omgevingsvergunning zou kunnen bouwen. Zie ook het arrest HR 21 januari 1966, NJ 1966, 183 (Booy/Wisman).
Gevolg van een beroep op dwaling is, dat u de overeenkomst kunt vernietigen, maar dat wilt u denk ik niet. Op grond van art. 6:230 lid 2 BW kunt u de rechter verzoeken de overeenkomst te wijzigen, zodat het nadeel opgeheven wordt. U zou dus de rechter kunnen verzoeken de bouwtermijn langer te maken.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 15:10 Onderwerp: Re: Natuurbeschermingvergunning vertraagd |
|
|
rien_nl schreef: | L.S.
Ik heb van de gemeente een stuk terrein gekocht .Het huidige terrein heeft de gemeente gekocht om te saneren.
De gemeente verwijt mij nu dat ik niet voldaan zou hebben aan het op tijd aanvragen van de vergunningen
a)Ik bestrijd dit ,daar ik niet op de hoogte was van het aanvragen van een NB vergunning
b)Overigens was het mij zelfs niet bekend dat wij zo dicht bij een Nature 2000 gebied zouden komen zitten
c)In de akte staat ook dat als ik niet tijdig aanvraag de gemeente mij moet sommeren en kan vervolgens een boete opleggen.
De vraag is kan gemeente mij verwijten dat ik de vergunning niet tijdig heb aangevraagd en vervolgens mij dwingen eerder te verhuizen |
Ja, normaal gesproken wel. Het is de verantwoordelijkheid van de degene die een activiteit wil uitvoeren om de juiste vergunningen aan te vragen. Wanneer je daar zelf de expertise niet voor hebt kun (moet) je die inhuren. Dit kan anders zijn indien je door de gemeente verkeerd bent voorgelicht. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 15:20 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Dag,
Dit is denk ik meer een privaatrechtelijke vraag, aangezien de gemeente als contractpartij optreedt.
Volgens mij is het een geval van wederzijdse dwaling (art. 6:228 lid 1 aanhef en onder c BW). Beide partijen zijn bij het sluiten van de overeenkomst van de onjuiste veronderstelling uitgegaan dat geen natuurbeschermingsvergunning nodig was. Vraag is, of dit voor risico van de gemeente moet komen; rustte er op u geen onderzoeksplicht vóór u de overeenkomst onder deze voorwaarden sloot?
Volgens mij niet; het risico rust op de gemeente. De gemeente had immers aangegeven dat u met enkel een omgevingsvergunning zou kunnen bouwen. Zie ook het arrest HR 21 januari 1966, NJ 1966, 183 (Booy/Wisman).
Gevolg van een beroep op dwaling is, dat u de overeenkomst kunt vernietigen, maar dat wilt u denk ik niet. Op grond van art. 6:230 lid 2 BW kunt u de rechter verzoeken de overeenkomst te wijzigen, zodat het nadeel opgeheven wordt. U zou dus de rechter kunnen verzoeken de bouwtermijn langer te maken.
Met vriendelijke groet,
Marja |
Ik zie hier niet zozeer een wederzijdse dwaling in maar een wanprestatie van TS. De gemeente stelt de voorwaarde dat de juiste vergunningen worden aangevraagd. Dat ligt geheel in de risicosfeer van TS. Hij heeft de gemeente ook niet nodig om aan deze voorwaarde te voldoen. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 15:51 Onderwerp: |
|
|
Maar de gemeente als verkoper had aangegeven dat gebouwd kon worden met enkel een omgevingsvergunning. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 16:20 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Maar de gemeente als verkoper had aangegeven dat gebouwd kon worden met enkel een omgevingsvergunning. |
Ik lees het woordje enkel niet terug in de tekst van TS, dat zou verkeerde voorlichting zijn, maar dat blijkt nergens uit. |
|
|
|
 |
rien_nl
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 16:21 Onderwerp: Antwoord op BartL |
|
|
U legt de verantwoordelijk heid bij de aanvrager neer. Echter
in tweede week juni stuurt de gemeente een brief met de vlg tekst
Voor de verplaatsing van uw bedrijf naar ................... zijn diverse vergunningen nodig . Recent is gebleken dat voor alle bedrijfsverplaatsingen ook een vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet 1998 noodzakelijk is. De provincie ...........
is voor deze vergunning het bevoegde gezag.
Op het moment van aanvraag van de omgevingsvergunning op 30 mei was dus blijkbaar nog niet of nog maar net bekend dat er een NB vergunning noodzakelijk was
Hoe kan ik nu een vergunning aanvragen als de gemeente het zelfs niet bekend is. _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 16:40 Onderwerp: Re: Antwoord op BartL |
|
|
rien_nl schreef: | U legt de verantwoordelijk heid bij de aanvrager neer. Echter
in tweede week juni stuurt de gemeente een brief met de vlg tekst
Voor de verplaatsing van uw bedrijf naar ................... zijn diverse vergunningen nodig . Recent is gebleken dat voor alle bedrijfsverplaatsingen ook een vergunning op grond van de Natuurbeschermingswet 1998 noodzakelijk is. De provincie ...........
is voor deze vergunning het bevoegde gezag.
Op het moment van aanvraag van de omgevingsvergunning op 30 mei was dus blijkbaar nog niet of nog maar net bekend dat er een NB vergunning noodzakelijk was
Hoe kan ik nu een vergunning aanvragen als de gemeente het zelfs niet bekend is. |
Het is aan een ondernemer om zelf uit te zoeken welke vergunningen noodzakelijk zijn voor een goede bedrijfsvoering. De Provincie kent uw situatie niet en kan u dus niet waarschuwen. Bij de gemeente is ook niet alle kennis over vergunningen bij andere overheden aanwezig. Dat lijkt onredelijk maar de Belastingdienst zal ook uw aangifte niet invullen.
Overigens begrijp ik uit uw eerste bericht dat u sinds sinds de 2e week van juni wist dat u een vergunning bij de Provincie moest aanvragen maar ik lees ook dat deze vergunning pas op 1 oktober daadwerkelijk is aangevraagd. Was er een redelijke aanleiding voor het pas laat indienen van de aanvraag? |
|
|
|
 |
rien_nl
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 18:44 Onderwerp: Gemeente in veronderstelling |
|
|
In een gesprek heeft de gemeente gezegd dat zij (De gemeente) in de veronderstelling was dat aan de NB wet was voldaan door het leggen van een bestemmingsplan op het nieuwe gebied. Echter de provincie had een andre mening
De gemeente heeft nog geprobeerd de zaak te versnellen door een gezamelijk rapport te maken waarin met name de ammoniak depositie en het geluid in kaart werd gebracht van de bedrijven die zich daar zouden vestigen.Dit rapport was eind augustus klaar. Echter de provincie wilde dat elk bedrijf apart een NB Vergunning ging aanvragen vandaar de
aanvraag per 1 oktober _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
rien_nl
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 21:01 Onderwerp: |
|
|
BartL schreef
Quote: | Het is aan een ondernemer om zelf uit te zoeken welke vergunningen noodzakelijk zijn voor een goede bedrijfsvoering. De Provincie kent uw situatie niet en kan u dus niet waarschuwen. Bij de gemeente is ook niet alle kennis over vergunningen bij andere overheden aanwezig. Dat lijkt onredelijk maar de Belastingdienst zal ook uw aangifte niet invullen.
|
Ik ben het met de stelling van BartL nog niet direct eens
Zojuist op het internet ingevuld "Activiteitenbesluit Internet Module"
Deze module zegt
GEEN omgevingsvergunning noodzakelijk een melding is voldoende
Nergens maar dan ook nergens wordt in deze module gewezen naar een NB vergunning. Het was voor de overheid heel simpel dit in deze module in te bouwen. _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 8:48 Onderwerp: |
|
|
rien_nl schreef: | BartL schreef
Quote: | Het is aan een ondernemer om zelf uit te zoeken welke vergunningen noodzakelijk zijn voor een goede bedrijfsvoering. De Provincie kent uw situatie niet en kan u dus niet waarschuwen. Bij de gemeente is ook niet alle kennis over vergunningen bij andere overheden aanwezig. Dat lijkt onredelijk maar de Belastingdienst zal ook uw aangifte niet invullen.
|
Ik ben het met de stelling van BartL nog niet direct eens
Zojuist op het internet ingevuld "Activiteitenbesluit Internet Module"
Deze module zegt
GEEN omgevingsvergunning noodzakelijk een melding is voldoende
Nergens maar dan ook nergens wordt in deze module gewezen naar een NB vergunning. Het was voor de overheid heel simpel dit in deze module in te bouwen. |
Zo'n module ziet op een bepaald aspect van de regelgeving en niet op alle vergunningen die mogelijk noodzakelijk zijn. Dan zou er een waslijst van verwijzingen uit moeten komen. Daarom is de de uitkomst ook: u heeft geen omgevingsvergunning nodig en niet u heeft geen vergunning nodig.
Misschien heeft u ook wel een collectevergunning nodig voor uw bedrijfsactiviteiten. U bent als enige in staat om achter het volldige plaatje te komen en daarom legt de wet ook het initiatief en de plicht om dit uit te zoeken bij u en niet de gemeente. |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 8:56 Onderwerp: Re: Gemeente in veronderstelling |
|
|
rien_nl schreef: | In een gesprek heeft de gemeente gezegd dat zij (De gemeente) in de veronderstelling was dat aan de NB wet was voldaan door het leggen van een bestemmingsplan op het nieuwe gebied. Echter de provincie had een andre mening
De gemeente heeft nog geprobeerd de zaak te versnellen door een gezamelijk rapport te maken waarin met name de ammoniak depositie en het geluid in kaart werd gebracht van de bedrijven die zich daar zouden vestigen.Dit rapport was eind augustus klaar. Echter de provincie wilde dat elk bedrijf apart een NB Vergunning ging aanvragen vandaar de
aanvraag per 1 oktober |
Indien u dit aantoonbaar kunt maken dan ligt wederzijdse dwaling meer voor de hand. Dit zou kunnen betekenen dat het voor de gemeente niet haalbaar is om u aan strikte nakoming vann de overeenkomst te houden.
U dient er wel rekening mee te houden dat indien het om een gedwongen bedrijfsverplaatsing gaat de rechtsgrond om het bedrijf op de huidige locatie te sluiten niet perse wordt gevonden in de overeenkomst. Indien de overeenkomst op dit punt vernietigbaar is dan is het mogelijk gewoon in stand blijft. Dit kan bijvoorbeeld indien de sanering spoedeisen is. Dit terzijde en voor de volledigheid omdat ik niet verwacht dat dit het geval is vanwege de reeds in acht genomen termijnen. |
|
|
|
 |
rien_nl
|
Geplaatst: do 25 okt 2012 8:55 Onderwerp: |
|
|
Quote: |
De aanvrager is verantwoordelijk voor het doen van een volledige aanvraag. Artikel 75 c Flora- en Faunawet en artikel 46a Natuurbeschermingswet zijn vergelijkbaar met artikel 2.7 in de Wabo.
Als we kijken in de MvT van artikel 2.7 Wabo, kunnen we stellen dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid. Ook op het bevoegd gezag rust de verantwoordelijkheid om na te gaan of een aanvraag volledig is. Dat betekent dat bekeken moet worden of alle vereiste gegevens en bescheiden bij de aanvraag zijn gevoegd, maar ook of alle onlosmakelijk samenhangende activiteiten uit een project deel uitmaken van de aanvraag.
|
Bron www.wabobank.nl
Als ik dit zo lees is de stelling de ondernemer is alleen verantwoordelijk voor de vergunningaanvraag, toch niet helemaal een wet van meden en perzen.
Wat ik in de wandelgangen heb gehoord is,dat mijn buurman de eerste is die een NB vergunning aan heeft moeten vragen als zijnde industrie. Dit was in Maart bij een gesprek tussen gemeente , provincie en het bedrijf
Er spelen dus nogal wat meer dingen _________________ Late haver komt ook op |
|
|
|
 |
BartL
|
Geplaatst: do 25 okt 2012 9:22 Onderwerp: |
|
|
rien_nl schreef: | Quote: |
De aanvrager is verantwoordelijk voor het doen van een volledige aanvraag. Artikel 75 c Flora- en Faunawet en artikel 46a Natuurbeschermingswet zijn vergelijkbaar met artikel 2.7 in de Wabo.
Als we kijken in de MvT van artikel 2.7 Wabo, kunnen we stellen dat er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid. Ook op het bevoegd gezag rust de verantwoordelijkheid om na te gaan of een aanvraag volledig is. Dat betekent dat bekeken moet worden of alle vereiste gegevens en bescheiden bij de aanvraag zijn gevoegd, maar ook of alle onlosmakelijk samenhangende activiteiten uit een project deel uitmaken van de aanvraag.
|
Bron www.wabobank.nl
Als ik dit zo lees is de stelling de ondernemer is alleen verantwoordelijk voor de vergunningaanvraag, toch niet helemaal een wet van meden en perzen.
Wat ik in de wandelgangen heb gehoord is,dat mijn buurman de eerste is die een NB vergunning aan heeft moeten vragen als zijnde industrie. Dit was in Maart bij een gesprek tussen gemeente , provincie en het bedrijf
Er spelen dus nogal wat meer dingen |
U heeft op 1 juni een aanvraag ingediend. U bent zelf verantwoordelijk voor het volledig zijn van deze aanvraag. Dat staat ook in de door u aangehaalde tekst. Dat is ook wat ik heb betoogd. Het bevoegd gezag heeft de verantwoordelijk om te bepalen of de aanvraag compleet is. Half juni heef u al te horen gekregen dat deze vergunningsaanvraag niet volledig was. Daarmee is ook aan de verantwoordelijkheid van de gemeente voldaan. Ze heeft de aanvraag niet mee in te richten.
Gelet op de casus heeft de gemeente zich echter ook vergist en hierdoor is er hopelijk ruimte om het contract open te breken. Dat is uw geluk. Het is dan wel van belang om uw zaak te baseren op het feit dat u verkeerd bent voorgelicht. Daar ligt een kans. Het afwentelen van uw eigen verantwoordelijkheid op andere partijen zal uw kansen waarschijnlijk niet helpen en daar waarschuw ik voor. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 25 okt 2012 10:08 Onderwerp: |
|
|
Als ik in de Natuurbeschermingswet kijk staat er in art. 46a lid 1: De aanvrager van een omgevingsvergunning draagt er zorg voor dat de aanvraag tevens betrekking heeft op de handelingen die voldoen aan de criteria, bedoeld in artikel 46, eerste lid (waar staat dat het om een omgevingsvergunning gaat)
Oftewel het is uw verantwoordelijkheid dat er een volledige aanvraag ligt en in art. 46b lid 1 staat: Een omgevingsvergunning die betrekking heeft op handelingen als bedoeld in artikel 46, eerste lid, wordt niet verleend dan nadat het bestuursorgaan dat ten aanzien van de betrokken handelingen bevoegd is te beslissen op een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 16, eerste lid, heeft verklaard dat het daartegen geen bedenkingen heeft als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Oftewel, er mag u geen vergunning worden verleend voor er toestemming is van (een ander) bevoegd gezag, maar u moet zorgen dat de aanvraag er ligt (dit staat ook in art. 2.7 Wabo). Het bevoegd gezag moet nagaan of de aanvraag volledig is, maar blijkbaar is er ook contact geweest tussen gemeente en provincie, anders had de provincie geen contact met u opgenomen. Hoe en of de gemeente dit naar u heeft gecommuniceerd weet ik niet. Ook niet of ze daartoe verplicht zijn.
Zoals ik het lees blijft de aanvrager dus verantwoordelijk dat alle aanvragen er liggen en de overheid is verplicht te controleren of dat zo is, zodat u niet een omgevingsvergunning verleend wordt, waar u uiteindelijk niets mee kan omdat er een andere vergunning ontbreekt.
Hier blijkt maar weer dat er beter een goede adviseur ingeschakeld kan worden voor dit soort complexe aanvragen, want ook de tekst in uw openingsbericht 'dat u gekozen heeft voor een korte procedure' (waar u in feite niets te kiezen heeft), geeft aan dat u waarschijnlijk niet genoeg kennis in huis heeft om dit soort aanvragen te doen. Dat is u ook niet aan te rekenen, want het is complexe materie. Tot zover 'het eenvoudiger maken voor de burger'. |
|
|
|
 |
|