|
Auteur |
Bericht |
JJHoitema
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 18 okt 2012 17:38 Onderwerp: copyright |
|
|
Hallo,
Stel dat ik een kastje of iets dergelijks voor mijn kind wil met een plaatje van een leuke tekenfilm. Via internet zijn genoeg leuke afbeeldingen te vinden. Mag dit?
En als ik straks dit kastje wil verkopen, met genoemde afbeelding erop. Wellicht is de waarde hierdoor behoorlijk gestegen. Mag dat?
Ik kan me voorstellen dat bovenstaande nog acceptabel is, maar als we datgene in een onderneming zouden doen, dus op iets grotere schaal?
Hoe zit dit met copyright of beeldrechten?
Hopelijk kunnen jullie mij adviseren?
JJHoitema |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: do 18 okt 2012 17:55 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Volgens mij, als u een kastje voor uw dochter wilt maken met een afbeelding erop, mag dat, mits u art. 16b lid 1 en 3 Auteurswet in acht neemt. Dat is dus zonder commercieel oogmerk en de afbeelding moet een duidelijk verschil vertonen met het oorspronkelijke werk.
Het met commercieel oogmerk verveelvoudigen van de afbeelding, of het nu op grote of kleine schaal is, is een inbreuk op het auteursrecht van de maker. U bent dan schadevergoeding verschuldigd. Bovendien is sprake van een aantal strafbare feiten (art. 31 t/m 32 Auteurswet). Dat is dus af te raden.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
JJHoitema
|
Geplaatst: do 18 okt 2012 22:37 Onderwerp: |
|
|
Dank voor dit duidelijke antwoord.
Kort vraagje nog: We kopen stickers in de winkel en plakken die op het te verkopen item. In dit geval zijn er rechten betaald? Of kan dit ook niet? |
|
|
|
 |
BartL
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 okt 2012 9:30 Onderwerp: |
|
|
JJHoitema schreef: | Dank voor dit duidelijke antwoord.
Kort vraagje nog: We kopen stickers in de winkel en plakken die op het te verkopen item. In dit geval zijn er rechten betaald? Of kan dit ook niet? |
Dat kan ook niet. De stickers worden dan onderdeel van het te verkopen item en er zijn geen rechten betaald voor het commercieel verkopen van dat item met die afbeeldingen erop. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 22 okt 2012 19:17 Onderwerp: |
|
|
JJHoitema schreef: | Dank voor dit duidelijke antwoord.
Er spelen hier 2 dingen: het auteursrecht ("copyright") op de stickers en het merkrecht op de afbeelding.
In beginsel is verkoop van eenmaal rechtmatig gekochte stickers geen inbreuk op het auteursrecht op de stickers: het auteursrecht op deze exemplaren is uitgeput. Het Poortvliet-arrest maakt hierop echter een uitzondering: "schilderijtjes" gemaakt door kalenderplaatjes uit te knippen en op karton te plakken kunnen bij verkoop weer opnieuw inbreuk maken op het auteursrecht, ook al is die kalender rechtmatig gekocht. Ik betwijfel echter dat het plakken van stickers op een voorwerp hier ook onder valt. Uiteindelijk zijn stickers bedoeld om ze ergens op te plakken. Auteursrechtelijk zie ik dus geen groot probleem.
Wat echter niet mag, is het ongeautoriseerd gebruik van een gedeponeerd merk om spullen mee aan te prijzen. Walt Disney heeft ongetwijfeld een merkrecht op de afbeelding (en naam) van Mickey Mouse. Plak je stickers van Mickey Mouse op een kastje en verkoop je het kastje aangeprezen als "Mickey Mouse-kastje", dan maak je inbreuk op dit merkrecht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 10:42 Onderwerp: |
|
|
Een afbeelding is ook een werk in de zin van de Auteurswet (art. 10 lid 1 onder 6 Auteurswet).
Op de afbeelding van Mickey Mouse rust nog auteursrecht. Eigenlijk zou het auteursrecht al verlopen zijn (70 jaar na het sterfjaar van de maker), maar er is in Amerika een speciale wet aangenomen, zodat het auteursrecht niet vervalt (zoiets was het geloof ik).
Een merk dient om waren en diensten van een onderneming te onderscheiden. Misschien dat een afbeelding ook een gedeponeerd merk is. De afbeelding moet als merk geregistreerd staan bij het BBIE wil er merkenrecht op rusten. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 23 okt 2012 11:32 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: | Een afbeelding is ook een werk in de zin van de Auteurswet (art. 10 lid 1 onder 6 Auteurswet).
Op de afbeelding van Mickey Mouse rust nog auteursrecht. Eigenlijk zou het auteursrecht al verlopen zijn (70 jaar na het sterfjaar van de maker), maar er is in Amerika een speciale wet aangenomen, zodat het auteursrecht niet vervalt (zoiets was het geloof ik). |
De termijnen in de VS waren eerst korter dan wat nu internationaal gebruikelijk is, waardoor daar het auteursrecht al was vervallen en door wetswijziging weer is komen te herleven. Voor Nederland geldt geloof ik iets dergelijks, maar de details weet ik nu even niet. Walt Disney is in 1966 overleden, dus is nog niet 70 jaar dood.
Hoe dan ook, reeds rechtmatig in het verkeer gebrachte stickers met Mickey Mouse mogen ondanks dat auteursrecht dus wel worden doorverkocht (wegens "uitputting" van het auteursrecht op die exemplaren). Er bestaat een uitzondering op die regel (al weet ik niet wat het HvJ EU daarvan zou vinden), maar die is in dit geval denk ik niet van toepassing.
Quote: | Een merk dient om waren en diensten van een onderneming te onderscheiden. Misschien dat een afbeelding ook een gedeponeerd merk is. De afbeelding moet als merk geregistreerd staan bij het BBIE wil er merkenrecht op rusten. |
Zie hier voor het beeldmerk Mickey Mouse. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|