|
Auteur |
Bericht |
AdamG
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 okt 2012 16:49 Onderwerp: Schade bij levering meubelstuk |
|
|
Beste mensen,
Een levering van een prijzig meubelstuk bij mij thuis door 2 personeelsleden resulteerde in schade aan de laminaatvloer.
M.i. was dit veroorzaakt door 1) duidelijk onzorgvuldig & onvakkundig handelen van het personeel en 2) het volledig negeren van mijn advies – op voorhand – over hoe te werk te gaan.
De Algemene Voorwaarden van de leverancier stellen dat "Plaatsing in huis geschiedt op risico van de ontvanger van de goederen". De leverancier heeft desalnietemin een kleine "restitutie" aangeboden omdat zij "de situatie ook zeer vervelend vinden".
Ik vind dit bedrag echter veel te laag en heb dit aangegeven. De leverancier heeft hier niet op gereageerd.
Mijn vragen aan jullie zijn de volgende:
1- Geldt het risico dat een ontvanger loopt tevens bij een geval van bewust roekeloos handelen door de leverancier? (Of mag deze er van uit gaan dat als betaald wordt voor een aanvullende bezorgdienst, dat deze dan professioneel wordt uitgevoerd?)
2- Welke juridische middelen heb ik tot mijn beschikking om de leverancier te beweging tot uitkeren van een schadevergoeding?
Het bedrag waar we over spreken bedraagt enkele honderden euro's.
Alvast dank voor uw advies.
Met groet
Adam G. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 16 okt 2012 17:10 Onderwerp: |
|
|
Dag,
1. De leverancier is aansprakelijk voor wanprestatie (art. 6:74 Burgerlijk Wetboek) door hulppersonen (art. 6:76 BW).
Het beding waarbij aansprakelijkheid wordt afgeschoven op de ontvanger wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn (art. 6:237 onder f BW) en is vernietigbaar (art. 6:233 aanhef en onder a BW). De leverancier is na vernietiging van het beding juridisch verplicht de schade aan de vloer te vergoeden.
2. U kunt de leverancier een sommatiebrief sturen, waarin u zich beroept op de vernietigbaarheid van het beding in de algemene voorwaarden, omdat het onredelijk bezwarend is. Daarin kunt u tevens sommeren het bedrag aan schadevergoeding te storten op uw rekeningnummer, eventueel als u wenst met wettelijke rente vanaf de dag van opeisen tot aan de dag van voldoening (art. 6:119 en 120 BW).
Reageert de leverancier niet hierop, dan zult u de leverancier moeten dagvaarden voor de kantonrechter en daar het bedrag vorderen.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 9:41 Onderwerp: |
|
|
Is er betaald voor de plaatsing in huis? Was "plaatsing in huis" een onderdeel van de koopovereenkomst? _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
AdamG
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 11:56 Onderwerp: |
|
|
Dennis, dank voor je vragen.
Quote: | "Is er betaald voor de plaatsing in huis?" |
A: Er is betaald voor een transport-service. Ik had de bezorgers bij aankomst gevraagd om het meubelstuk met de lift naar boven te brengen. Ze hebben vervolgens stilzwijgend het meubelstuk op een karretje naar binnengereden.
Mijn aanbod om het zelf van het karretje te tillen wezen zij af, waardoor geen andere optie overbleef dan dat zij het voor mij deden.
Mijn vrouw's verzoek om eerst de duidelijk losliggende laden te verwijderen, wezen zij af. Vervolgens ontstond de schade omdat de laden bij het omdraaien van het meubelstuk op de laminaatvloer vielen.
Quote: | Was "plaatsing in huis" een onderdeel van de koopovereenkomst? |
A: De overeenkomst laat dit open en stelt alleen dat als dit plaatstvindt, dit op risico van de klant gebeurt. Mijn positie is echter dat de uitvoering van de dienst van een dermate slechte kwaliteit is geweest, dat de gevolgen van onzorgvuldig handelen niet op mij als klant overgedragen mogen worden.
Bovendien was ikzelf niet op de hoogte van de details van de leveranciersvoorwaarden omdat mijn vrouw deze destijds bij aanschaf had getekend – en ikzelf juist weer het eerste contact met de bezorgers had toen deze op ons adres arriveerden. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 14:21 Onderwerp: |
|
|
Zijn de algemene voorwaarden aan uw vrouw gegeven voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst? Of staat er in de overeenkomst dat ze tevens tekent voor de ontvangst er van? _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
AdamG
|
Geplaatst: wo 17 okt 2012 14:35 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Zijn de algemene voorwaarden aan uw vrouw gegeven voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst? Of staat er in de overeenkomst dat ze tevens tekent voor de ontvangst er van? |
Beste Alfatrion,
Ja, er zijn Nederlandse voorwaarden gegeven bij de betaling. Mijn vrouw is echter van niet-Nederlandse afkomst, (wat de verkoopster ongetwijfeld zal zijn opgevallen), en ze had niet volledig begrepen wat er "in de kleine lettertjes" stond. Zoals eerder opgemerkt, was ik zelf bij de betaling niet aanwezig, dus mij werd e.e.a. pas later bekend. |
|
|
|
 |
|