Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 18:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Recht op deel omzet
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JeroenL

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2012 20:30    Onderwerp: Recht op deel omzet Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kennis haar zoon heeft meegedaan aan een particulier georganiseerde wedstrijd. Via school is hij ingeschreven voor deze wedstrijd en de school heeft toegestaan dat er onder schooltijd aan gewerkt kon worden (+/- 16 uur in totaal). Ook heeft de school ingrediënten voor hun idee betaald maar was er verder geen begeleiding. De wedstrijd dagen waren steeds op zaterdag.

De wedstrijd is gewonnen en de fabrikant gaat een X-percentage van de omzet uitkeren. Nu eist de school dit op, kan dit zomaar?

Ik heb geprobeerd een en ander uit te zoeken, maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Ik heb in boek 7 zitten bladeren, maar kom er niet echt uit.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2012 22:26    Onderwerp: Re: Recht op deel omzet Reageer met quote Naar onder Naar boven

JeroenL schreef:
Een kennis haar zoon heeft meegedaan aan een particulier georganiseerde wedstrijd. Via school is hij ingeschreven voor deze wedstrijd en de school heeft toegestaan dat er onder schooltijd aan gewerkt kon worden (+/- 16 uur in totaal). Ook heeft de school ingrediënten voor hun idee betaald maar was er verder geen begeleiding. De wedstrijd dagen waren steeds op zaterdag.

De wedstrijd is gewonnen en de fabrikant gaat een X-percentage van de omzet uitkeren. Nu eist de school dit op, kan dit zomaar?

De school zal daarvoor een rechtsgrond moeten aanwijzen, maar die is er vermoedelijk niet.

Bij wie klopt de school eigenlijk aan? Direct bij de fabrikant, of bij de deelnemer?

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 8:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien art. 6, 7, of 8 van de Auteurswet. Maar ook hier zie ik geen grond in voor de school om zich als maker van het werk voor te doen en het geld op te eisen.
cvb

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 8:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Maar ook hier zie ik geen grond in voor de school om zich als maker van het werk voor te doen en het geld op te eisen.
Althans mij is vooralsnog niet duidelijk of de school of de leerlingen formeel de deelnemer(s) is/zijn aan wie dus wordt uitgekeerd.
JeroenL

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 9:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie snelle reacties

Als ik het verhaal goed begrepen heb, dan is de leerling formeel de deelnemer en zal ook aan hen worden uitgekeerd. Ik zal nog even navragen of de school bij de leerling of fabrikant aanklopt.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 10:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Anders dan Bona Fides en Marja zie ik juist niet in op basis waarvan de leerling recht denkt te hebben op de prijs.

Als de leerling "via" de school is ingeschreven, heb ik daar meer het idee bij dat het ging om een prijsvraag voor scholen, die daarvoor één of meerdere leerlingen kunnen inschakelen.

Het feit dat er tijdens schooltijd aan gewerkt is en het feit dat school betaald heeft voor ingrediënten, lijkt het mij dat niet de leerling(en), maar de school deelnemer is aan de wedstrijd.

Maar goed zoals altijd hangt alles af van alle omstandigheden van het geval. Zonder die te kennen kan ik er weinig over zeggen!

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JeroenL schreef:
Bedankt voor jullie snelle reacties

Als ik het verhaal goed begrepen heb, dan is de leerling formeel de deelnemer en zal ook aan hen worden uitgekeerd. Ik zal nog even navragen of de school bij de leerling of fabrikant aanklopt.

Nee, dat valt dus niet te zeggen!

Het misverstand zit hem er -volgens mij- in dat jij in eerste instantie stelt dat de leerling de deelnemer is, terwijl dat eigenlijk jouw vraag is.

De rechtsgrond waar Bona Fides op doelt, is dat de school zich op het standpunt stelt dat de school als deelnemer aangemerkt moet worden, en niet de individuele leerlingen.

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 15:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:
Anders dan Bona Fides en Marja zie ik juist niet in op basis waarvan de leerling recht denkt te hebben op de prijs.

Als de leerling "via" de school is ingeschreven, heb ik daar meer het idee bij dat het ging om een prijsvraag voor scholen, die daarvoor één of meerdere leerlingen kunnen inschakelen.

Het lijkt me juist uitermate onwaarschijnlijk, zeg maar ondenkbaar, dat het gaat om een prijsvraag voor scholen, waarbij de school leerlingen als een soort van werknemer kunnen inschakelen. Er staat bovendien "een particulier georganiseerde wedstrijd".

Als het juist is dat de leerling de deelnemer is, en ik zie geen reden om daaraan te twijfelen, dan staat de school er gewoon buiten.

Quote:
Het feit dat er tijdens schooltijd aan gewerkt is

Huh? Dat is geen werktijd of iets dergelijks.

Quote:
en het feit dat school betaald heeft voor ingrediënten, lijkt het mij dat niet de leerling(en), maar de school deelnemer is aan de wedstrijd.

Een school betaalt wel vaker iets om leerlingen activiteiten te kunnen laten uitvoeren. Dat geeft ze geen recht om zonder verdere rechtsgrond de kosten daarvan bij de leerlingen in rekening te brengen, laat staan om zich prijzengeld toe te eigenen.

marja.verstralen schreef:
Misschien art. 6, 7, of 8 van de Auteurswet. Maar ook hier zie ik geen grond in voor de school om zich als maker van het werk voor te doen en het geld op te eisen.

Art. 7 en 8 gaan zeker niet lukken. Aan art. 6 wordt vermoedelijk niet voldaan. Hoe dan ook, zelfs al zou de school het auteursrecht hebben, dan nog biedt dat geen rechtsgrond om zich het prijzengeld toe te eigenen. De school zou dan wel over een auteursrechtelijke licentie kunnen onderhandelen, etc., voor zover auteursrechten hier tenminste relevant zijn.

DENNIS79 schreef:
De rechtsgrond waar Bona Fides op doelt,

Waar ik op doel is dat er zonder rechtsgrond geen vordering kan zijn. De school zal moeten aanwijzen op welke rechtsgrond zij zich beroept. Welk artikel in de wet (onrechtmatige daad?), of welke overeenkomst.

Wat de school had moeten doen is de leerling een duidelijke overeenkomst laten tekenen, specifiek voor deze wedstrijd. Maar, weliswaar een beetje afhankelijk van de precieze omstandigheden, lijkt me dit helemaal geen zaak voor de school. Een school is er om les te geven, niet om over de ruggen van leerlingen prijzengeld bij elkaar te schrapen.

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 19:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het lijkt me juist uitermate onwaarschijnlijk, zeg maar ondenkbaar, dat het gaat om een prijsvraag voor scholen, waarbij de school leerlingen als een soort van werknemer kunnen inschakelen. Er staat bovendien "een particulier georganiseerde wedstrijd".

Dat is nu precies de vraag, is de school deelnemer of de individuele leerling? Dat moet eenvoudig zijn na te gaan lijkt mij. Dat dit een particulier georganiseerde wedstrijd is doet niet af aan het feit dat nog steeds de school / scholen deelnemer zijn.

[quote="bona fides"]
Quote:
Het feit dat er tijdens schooltijd aan gewerkt is
Huh? Dat is geen werktijd of iets dergelijks.

Dat is het argument ook niet als ik Dennis goed begrijp. Het is een onderbouwing van het hoofdargument, namelijk dat de omstandigheid dat hier tijdens schooltijd aan gewerkt werd en de school materialen betaalde aannemelijk maakt dat leerling hier namens de school mee deed en niet op eigen titel.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
bona fides schreef:

Dat is nu precies de vraag, is de school deelnemer of de individuele leerling? Dat moet eenvoudig zijn na te gaan lijkt mij. Dat dit een particulier georganiseerde wedstrijd is doet niet af aan het feit dat nog steeds de school / scholen deelnemer zijn.

Als het een wedstrijd voor scholen was, en het prijzengeld zou aan de school toekomen, dan zou de hele discussie volgens mij niet zijn gerezen. (Nou ja, blijkbaar weet TS ook niet 100% zeker hoe het zit, en het zou natuurlijk kunnen dat hij door een leerling, die ten onrechte teleurgesteld is dat de school een voordeel heeft en niet hij, op het verkeerde been is gezet.)

Je hebt gelijk dat ik het "tijdens schooltijd" argument verkeerd heb gelezen.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

LM schreef:
Dat is nu precies de vraag, is de school deelnemer of de individuele leerling? Dat moet eenvoudig zijn na te gaan lijkt mij.
De deelnemer(s) staat/n, lijkt mij, op het inschrijvingsformulier.
JeroenL

BerichtGeplaatst: di 16 okt 2012 15:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het even uitgezocht, er is inderdaad op naam van school meegedaan. Het wordt dus denk ik een lastig verhaal. Het 'steekt' mij wel een beetje dat de school, afgezien van wat materialen, niet heeft omgekeken naar een en ander tot er ineens prijzengeld te innen viel.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 0:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JeroenL schreef:
Ik heb het even uitgezocht, er is inderdaad op naam van school meegedaan. Het wordt dus denk ik een lastig verhaal. Het 'steekt' mij wel een beetje dat de school, afgezien van wat materialen, niet heeft omgekeken naar een en ander tot er ineens prijzengeld te innen viel.

Ok, maar dan is de situatie dus al vanaf het begin af aan duidelijk geweest. Al vanaf het moment dat de organisator het plan opvatte om voor scholen een wedstrijd te organiseren. En de school eist niet op, maar krijgt het geld gewoon direct uitgekeerd. Ik neem aan dat over de bestemming van het geld ook wel iets bepaald zal zijn?

BerichtGeplaatst: wo 17 okt 2012 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

JeroenL schreef:

De school heeft lestijd besteed, materialen gekocht, ruimte ter beschikking gesteld.

Ik vraag mij af wat de school nog meer had kunnen doen, behalve dan tegen de kinderen zeggen dat ze helemaal niets meer zelf hoeven te doen. In het kader van educatie zou dat niet echt passen toch?

BerichtGeplaatst: do 18 okt 2012 21:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DENNIS79 schreef:

De school heeft lestijd besteed, materialen gekocht, ruimte ter beschikking gesteld.

Ik vraag mij af wat de school nog meer had kunnen doen, behalve dan tegen de kinderen zeggen dat ze helemaal niets meer zelf hoeven te doen. In het kader van educatie zou dat niet echt passen toch?

Daar heb je gelijk in. Overigens wilde de fabrikant aan de leerling uitbetalen, de afspraken over het geheel genomen zijn dus niet echt waterdicht ..

Ik denk dat hiermee dit topic duidelijk is, bedankt voor jullie hulp (en denk er nog eens aan als je een ham/porto bello kroket eet - zelf nooit geproefd overigens Wink)
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds