|
Auteur |
Bericht |
sjaars123
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: za 13 okt 2012 16:12 Onderwerp: Beschikkingsonbevoegdheid bij verkoopovereenkomst |
|
|
Hallo,
Ik ben net bezig met mijn bachelor rechten in groningen, en ik vroeg met het volgende af:
Wanneer persoon A met persoon B overeenkomt om een zaak te verkopen (A = vervreemder, B = verkrijger), en op het moment dat de zaak en het geld nog niet geleverd zijn een zekere persoon C een aanbod doet aan A om de zaak voor meer geld over te kopen, kan dit dan? En welke verplichtingen volgen hieruit voor A jegens zijn overeenkomst met B?
Is A, wanneer hij iets belooft heeft te verkopen aan B, beschikkingsonbevoegd?
Mvg. Tiddo |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 okt 2012 17:21 Onderwerp: |
|
|
Dag,
Nee, A is nog gewoon beschikkingsbevoegd; hij is immers eigenaar van de zaak, hij heeft nog niet geleverd. Door echter een overeenkomst met zowel B als C te sluiten, zal hij echter jegens één van beide partijen wanprestatie (art. 6:74 BW) plegen. Hij kan namelijk maar één keer leveren (verbintenis uit de overeenkomst). Op A rust dan én de verplichting aan één van partijen te leveren én een schadevergoedingsverbintenis (art. 6:95, 96 BW gederfde winst) jegens de andere partij die niet geleverd krijgt.
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
sjaars123
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: ma 15 okt 2012 19:59 Onderwerp: |
|
|