Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 5:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Komende zware operatie en ontslag
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Farmgirl

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: vr 12 okt 2012 19:47    Onderwerp: Komende zware operatie en ontslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden. Bij deze wil ik de volgende situatie voorleggen:

Mijn broer heeft al jaren een chronische dikke darmontstekingen. Tijdens een controle afgelopen zomer is gebleken dat er kankercellen in de dikke darm gevonden waren. Pas geleden is gebleken dat de beste behandeling het verwijderen van de dikke darm is, waardoor hij een aantal maanden uit de running zal zijn. Wanneer deze operatie plaats zal vinden, is nu nog onbekend, maar de prof heeft een beetje haast met deze zaak.

Daarnaast werkt mijn broer ruim 12 jaar als werkplaatstimmerman bij een aannemer. Nu heeft hij in de afgelopen maanden zijn werkgever op de hoogte gebracht van de komende operatie. Een van de eigenaren heeft hem eerder al gezegd dat hij maar ontslag moest nemen, zodat hij de zw in kon gaan.

Vandaag heeft mijn broer te horen gekregen dat hij voor begin november ontslag aangezegd gekregen met daarbij een overeenkomst tot beëindiging van arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden. De baas gooit het op beëindiging vanwege verslechterde bedrijfseconomische omstandigheden. Opzegtermijn is drie maanden tot eind januari.

Mijn vraag is eigenlijk of mijn broer hiermee akkoord moet gaan, want ik vind hier wel een luchtje aan zitten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 13 okt 2012 11:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.

Zoals u het beschrijft lijkt het ontslag eigenlijk ingegeven door de ziekte van uw broer. Eenzijdig ontslag door de werkgever wegens ziekte is verboden (art. 7:670 lid 1 eerste zin Burgerlijk Wetboek).

Laten we de situatie waarin uw broer het ontslag met wederzijds goedvinden zou tekenen vergelijken met de situatie dat hij niet zou tekenen:

Broer tekent:
- Het ontslag is op initiatief van de werkgever. In beginsel is uw broer dan niet verwijtbaar werkloos in de zin van de werkloosheidswet (art. 24 lid 6 WW). Uit de verklaring moet dan wel heel duidelijk blijken, dat het ontslag een verzoek is van de werkgever. Echter, onder deze omstandigheden, met de ziekte van uw broer, weet ik niet of het UWV dit zomaar zal accepteren. Ik weet dus niet zeker, of uw broer zijn recht op WW behoudt.
- Uw broer komt in de WW terecht. Op grond van de CAO Bouwnijverheid heeft hij recht op een kleine eenmalige aanvulling van 425 euro bruto.
- De Ziektewetuitkering gaat pas in 13 weken na ziekte (art. 7 aanhef en onder a in samenhang met art. 29 lid 2 onder d onder 1 Ziektewet). Deze bedraagt 70% van het dagloon van uw broer (art. 29 lid 6 Ziektewet).
- Uw broer is zijn werk kwijt.

Broer tekent niet:
- Uw broer behoudt zijn werk (ontslag wegens ziekte is in strijd met art. 7:670 lid 1 BW en is vernietigbaar tot twee maanden na de opzegging, zie art. 7:677 lid 5 BW).
- Uw broer wordt ziek en behoudt recht op loondoorbetaling (art. 7:629 lid 1 BW). Dit recht duurt twee jaar. Dit is 70% van het dagloon. Het eerste jaar heeft uw broer echter op grond van de CAO Bouwnijverheid recht op een aanvulling tot 100% van het loon.
- Tijdens het verloop van de ziekte moet de werkgever re-integratie inspanningen verrichten, bijvoorbeeld een plan van aanpak opstellen (art. 7:658a BW), zodat uw man na verloop van tijd weer aan het werk kan.

Dit vergelijkende zou ik zeggen, dat het verstandiger is voor uw broer om niet te tekenen. Ik hoop dat dan geen sprake is van een dusdanig verstoorde arbeidsverhouding, dat de werkgever voor ontbinding (art. 7:685 BW) kiest.

Sterkte en met vriendelijke groet,

Marja
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2012 8:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Ik hoop dat dan geen sprake is van een dusdanig verstoorde arbeidsverhouding, dat de werkgever voor ontbinding (art. 7:685 BW) kiest.

Maar als de werkgever hier wel voor kiest, is een ontslagvergoeding conform de kantonrechtersformule op zijn plaats en is de WW-uitkering niet of minder in gevaar.
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 14 okt 2012 8:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat dan geen sprake is van een dusdanig verstoorde arbeidsverhouding, dat de werkgever voor ontbinding (art. 7:685 BW) kiest.

Maar als de werkgever hier wel voor kiest, is een ontslagvergoeding conform de kantonrechtersformule op zijn plaats en is de WW-uitkering niet of minder in gevaar.
DENNIS79

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 10:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Broer tekent:
- Het ontslag is op initiatief van de werkgever. In beginsel is uw broer dan niet verwijtbaar werkloos in de zin van de werkloosheidswet (art. 24 lid 6 WW). Uit de verklaring moet dan wel heel duidelijk blijken, dat het ontslag een verzoek is van de werkgever. Echter, onder deze omstandigheden, met de ziekte van uw broer, weet ik niet of het UWV dit zomaar zal accepteren. Ik weet dus niet zeker, of uw broer zijn recht op WW behoudt.
- Uw broer komt in de WW terecht. Op grond van de CAO Bouwnijverheid heeft hij recht op een kleine eenmalige aanvulling van 425 euro bruto.
- De Ziektewetuitkering gaat pas in 13 weken na ziekte (art. 7 aanhef en onder a in samenhang met art. 29 lid 2 onder d onder 1 Ziektewet). Deze bedraagt 70% van het dagloon van uw broer (art. 29 lid 6 Ziektewet).
- Uw broer is zijn werk kwijt.

Om in aanmerking te komen voor WW moet je beschikbaar zijn voor het verrichten van arbeid. De broer is overduidelijk niet beschikbaar voor arbeid. WW zal niet toegekend worden.

Quote:
Dit vergelijkende zou ik zeggen, dat het verstandiger is voor uw broer om niet te tekenen. Ik hoop dat dan geen sprake is van een dusdanig verstoorde arbeidsverhouding, dat de werkgever voor ontbinding (art. 7:685 BW) kiest.

Dat klopt! Sterker nog, het zou hem een hoop extra problemen opleveren indien hij wel akkoord zou gaan!

N.B. Ontslag via UWV vanwege bedrijfseconomische redenen kan niet gegeven worden. De vergunning zou wel aangevraagd kunnen worden, maar het ontslag kan niet aangezegd worden zolang uw broer ziek is.

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:

WW is WEL in gevaar, want de werknemer is ziek en onbeschikbaar voor het verrichten van arbeid, dus krijgt geen WW.

Leeftijd: 44

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 16:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was ervan uitgegaan dat de arbeidsongeschiktheid wegens ziekte pas later zou intreden. Maar als uw broer al ziek is, klopt het wat Dennis79 zegt. Hij heeft dan al recht op loondoorbetaling op grond van art. 7:629 lid 1 BW met de aanvulling tot 100% op grond van de CAO.
dr.dunno

Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 15 okt 2012 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik was ervan uitgegaan dat de arbeidsongeschiktheid wegens ziekte pas later zou intreden. Maar als uw broer al ziek is, klopt het wat Dennis79 zegt. Hij heeft dan al recht op loondoorbetaling op grond van art. 7:629 lid 1 BW met de aanvulling tot 100% op grond van de CAO.

M.i. werkt hij op dit moment nog (althans daar wijzen de feiten op). Dat hij chronische darmproblemen en kanker heeft wil niet zeggen dat hij verhinderd is om arbeid te verrichten in de zin van de ZW. Wat niet wegneemt dat hij zeker niet akkoord moet gaan met wat dan ook en er verstandig aan doet zich daadwerkelijk ziek te melden als hij dat ook is, het kan gerechtvaardigd zijn om dit enige tijd voor de operatie te doen omdat je er wel fatsoenlijk voor uitgerust moet zijn en mogelijk ook voorbehandeling krijgt (afhankelijk van wat de soort kanker en stadiëring betreft, zo te horen betreft het colonkanker in een verder gevorderd stadium, met mogelijk reeds metastasering). Hij valt dan maximaal 2 jaar in de ZW zoals besproken, enzovoorts, waarbij CAO afspraken in beginsel gelden zoals je eerder al besprak. Als ik arts van de beste man zou zijn, zou ik hem er ook op wijzen dat het noodzakelijk is dat hij goed uitgerust hieraan begint en dus niet full-time intensief werk kan doen.

WW heeft hij geen recht op als hij door eigen toedoen geen werk meer heeft en/of in aanmerking komt voor ZW. Door ontslag te nemen veroorzaakt hij die eerste situatie zelf. Z'n werkgever kan hem niet ontslaan, omdat ziekte (in medische zin) onder de absolute ontslagverboden valt. En dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij de beste man op z'n geweten werkt om zelf maar ontslag te nemen.

Niet doen dus en je broer zich ziek laten melden als hij voldoet aan de criteria.

Voor TS: sterkte, ook voor je broer.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds