|
Auteur |
Bericht |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 04 okt 2012 21:16 Onderwerp: Vordering onrechtmatige daad, bevoegde rechter? |
|
|
Ik wil namens iemand een ander aansprakelijk stellen wegens primair onrechtmatige daad en secundair wanprestatie. Klopt het dat ik in dat geval gebruik kan maken van art. 102 Rv? |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2012 12:09 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me wel. Mede bevoegd is de rechter van de plaats waar het schadebrengende feit zich heeft voorgedaan.
Overigens bevreemd de volgorde me wat; meestal is het primair wanprestatie (eerst kijken of er een contractuele relatie is) en subsidiair onrechtmatige daad, of wanprestatie én onrechtmatige daad. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 05 okt 2012 12:10 Onderwerp: |
|
|
'bevreemd-t' bedoel ik. |
|
|
|
 |
ArieKanarie
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 05 okt 2012 19:16 Onderwerp: |
|
|
Hoi Marja,
Ik heb alleen moeite om de plaats van de onrechtmatige daad te bepalen. Het gaat om een controle van een voertuig waar een rapport van zou worden opgemaakt. Nu is dat rapport nooit opgemaakt, terwijl een half jaar lang wel gezegd is dat er een rapport bestond. Is de plaats van de onrechtmatige daad nu de plaats waar de controle heeft plaatsgevonden? Of de plaats waar de controleur de vestiging van zijn bedrijf heeft en alwaar hij gecorrespondeerd heeft? |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 20:00 Onderwerp: |
|
|
Emm. Volgens mij kun je geen (of) schade uit onrechtmatige daad vorderen of wel (subsidiair) wanprestatie. Bij een OD is er geen overeenkomst, bij wanprestatie wel. Wat is de casus? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 21:04 Onderwerp: |
|
|
blackdiamond schreef: | Emm. Volgens mij kun je geen (of) schade uit onrechtmatige daad vorderen of wel (subsidiair) wanprestatie. Bij een OD is er geen overeenkomst, bij wanprestatie wel. Wat is de casus? |
Wanprestatie is op zichzelf inderdaad geen onrechtmatige daad, maar een bepaald feitencomplex kán zowel onrechtmatige daad als wanprestatie opleveren. Het zal dus helemaal van de casus afhangen of de vordering zinvol is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
blackdiamond
Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 10 okt 2012 21:27 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | blackdiamond schreef: | Emm. Volgens mij kun je geen (of) schade uit onrechtmatige daad vorderen of wel (subsidiair) wanprestatie. Bij een OD is er geen overeenkomst, bij wanprestatie wel. Wat is de casus? |
Wanprestatie is op zichzelf inderdaad geen onrechtmatige daad, maar een bepaald feitencomplex kán zowel onrechtmatige daad als wanprestatie opleveren. Het zal dus helemaal van de casus afhangen of de vordering zinvol is. |
klopt. |
|
|
|
 |
|