Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 28 jul 2025 14:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

vraag over het contact tussen mij en verkoper
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
brainonline

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 22:29    Onderwerp: vraag over het contact tussen mij en verkoper Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goedendag dames en heren,

Ik heb een vraag over het contact wat ik heb tussen een autoverkoper en mij.

Als ik een verborgen gebrek meld bij een autoverkoper. Hoe lang moet ik wachten op een oplossing? Of kan ik maar beter nu gelijk een aangetekende brief versturen? Ik ben nu al zo'n drie weken bezig om tot een oplossing te komen maar het duurt maar en het duurt maar. Ook mag ik blij zijn als ik één keer in de week een email terug krijg. Ja ik doe het maar via email, kan ik het altijd terug lezen en heb ik toch een soort van bewijs. Het laatste contact was vorige week donderdag. Dus alweer een week verder.
graag jullie mening hierover.

Alvast hartelijk dank

Bryan

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 9:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De terminologie "verborgen gebrek" is eigenlijk meer op zijn plaats bij een woning, maar dat terzijde.

Zoals altijd hangt het defintieve antwoord af van de omstandigheden van het geval.

Gaat het om een nieuwe of tweedehandsauto? Hoe oud is de tweedehands auto? Wanneer heb je de auto gekocht? Wat voor gebrek heb je ontdekt?

Mocht het gaan om een gebrek waarvoor de verkoper verantwoordelijk is, dan noemt de wetgever een "redelijke termijn" waarbinnen het gebrek verholpen moet worden.

Redelijk is een rekbaar begrip, maar enkele weken lijkt al wel snel onredelijk te worden.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 9:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dag,

Bij non-conformiteit moet u inderdaad eerst de verkoper de gelegenheid geven de auto te herstellen, alvorens tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan (art. 7:22 lid 1 aanhef en onder b Burgerlijk wetboek).

U kunt het beste een aangetekende brief sturen met daarin een redelijke termijn (art. 7:22 lid 3 BW) waarbinnen de verkoper de auto nog kan herstellen. Als binnen deze termijn niet hersteld is, beschouwt u de overeenkomst als ontbonden (art. 7:22 lid 1 aanhef en onder a BW), dan wel vordert u vermindering van de koopprijs (art. 7:22 lid 1 aanhef en onder b BW hier zult u moeten kiezen, wat u wilt).

Succes en met vriendelijke groet,

Marja
Bekijk profiel Stuur privé bericht
brainonline

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 11:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zal de verkoper een aangetekende brief versturen met een termijn van twee weken. Dan heeft deze een vijftal weken bedenktijd en een ruime tijd voor het repareren van het defect gehad en dat mag toch wel voldoende zijn.

Bedankt voor de reacties!!! En ik zal jullie op de hoogte houden.

Bryan

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 12:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

brainonline schreef:
Ik zal de verkoper een aangetekende brief versturen met een termijn van twee weken. Dan heeft deze een vijftal weken bedenktijd en een ruime tijd voor het repareren van het defect gehad en dat mag toch wel voldoende zijn.

Bedankt voor de reacties!!! En ik zal jullie op de hoogte houden.

Bryan

Wanneer heb je de auto gekocht? Wat voor gebrek is het? Is het een nieuwe of tweedehands auto?

Het maakt nogal een verschil of je vorig jaar gekochte auto van 10 jaar oud nu een kapot remlicht heeft, of dat je drie weken geleden gekochte nieuwe auto niet meer goed remt....

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 17:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marja, vergeet optie 3 niet: herstel door een derde op kosten van de verkoper. Art. 7:21 lid 6 BW

Voor de rest lijkt mij iets meer details wel handig voor een specifieker advies.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 17:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bedankt voor de aanvulling.
brainonline

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 22:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De auto is van 2008 met 120000km op de teller. 3 weken geleden gekocht na een proefrit met mijn vader, daarna ook vermeld aan de verkoper (autohandelaar aangesloten bij de bovag) dat de auto wat zwaarder stuurde dan mijn auto die ik zou inruilen en naar rechts trok. Dit zou opgelost worden dmv even uitlijnen. Na het ophalen kreeg ik nog bevestigt dat dit gebeurt was.

Het was niet opgelost omdat ik na een halfuur pas op de snelweg zat en de auto naar rechts trok. Op een binnenweg kan je dit bijna niet testen. Ik ben door gereden omdat ik mijn dochter van 4 van school zou halen en ik nog 2 uur moest rijden. Ik woon in Friesland en heb de auto nabij Gorinchem opgehaald.

Bij thuiskomst wilde ik de oprit achteruit oprijden en draaide het stuur naar links. Toen was daar opeens een enorme brom vanuit mijn dashboard. En na enig testen kwam dit alleen tevoorschijn wanneer ik stil stond en het stuur naar links draaide. Tijdens het proefrijden heb ik echt overal opgelet en mijn vader was ook niets opgevallen behalve het lichte naar rechts trekken maar de auto in stilstand en dan het stuur verdraaien heb ik tijdens de hele rit eigenlijk niet gedaan. Jawel één keer naar rechts! Balen............

Ik heb hierover gelijk de volgende ochtend een melding van gemaakt bij de verkoper. Ik heb garantie alleen niet bij de verkoper. Deze heb ik bij autotrust. Deze gebeld en vertelt over het voorval. Autotrust vertelde mij dat dit niet onder de garantie valt omdat het niet anders kan dat ik de auto zo gekocht heb wat óók mijn mening is.
De verkoper vroeg, pas na 3 dagen, of ik een diagnose wilde laten stellen bij een dealer. De dichtstbijzijnde dealer voor mijn auto is een half uur rijden. uiteraard gewoon gegaan. Een diagnose laten stellen bij de dealer en wat bleek, een defect stuurhuis. Kosten? 2000 euro. Ook de dealer kon mij vertellen dat dit niet van de laatste paar honderd km's komt. Omdat de auto ook al wat zwaarder stuurde en naar rechts trok tijdens de proefrit.
Hierover de verkoper ingelicht. Ook alles ingescand en verstuurt.

Ik heb wel enig contact gehad via email van wat ik nou zou willen??
Dat heb ik ze vorige week vrijdag nogmaals haarfijn uitgelegd. Tot nu toe nog niks gehoord. Ze vinden het ook raar dat ik geen garantie bij hun heb afgesloten voor een auto uit deze prijsklasse (14.000 euro). Ja aan de ene kant is hier wat van te zeggen maar het goedkoopste pakket wat ze hadden was 1000 euro! voor 6 maanden op draaiende delen maar de auto zou wel gepolijst worden. Das wat mij betreft wel erg veel geld voor garantie en draaiende delen alleen! Hierover was ook niet te onderhandelen. Ik had ook al autotrust garantie genomen zodat als er wat zou zijn ik in de buurt naar de garage kon. Heb ik even pech..........De ene partij vind dat ik naar de verkoper moet gaan met mijn probleem en de verkoper vindt het niet zijn probleem (blijkbaar).

Ik weet dat als ik garantie bij de verkoper had het allemaal een stuk gemakkelijker zou zijn verlopen. Maar ik ben van mening dat ze het probleem daar ook hebben gehoord gezien dat de auto div malen van plek is veranderd en dat ze de auto zo nooit hadden mogen verkopen. Het blijft gissen ik weet het. Sad En dan nog de communicatie is bar en boos. Ik doe alles via email zodat ik alles nog eens kan terug lezen.

Maar goed ik ga nu dus een aangetekende brief versturen want hoe je het ook wendt of keert, een auto moet na aangeven van "kleine" problemen toch normaal bruikbaar zijn?? Met of zonder garantie?? Of ben ik nu gewoon de pineut en mag ik alles lekker zelf betalen?

Excuus voor het niet eerder vertellen van het hele verhaal. Sad

Embarassed Embarassed

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: do 04 okt 2012 23:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het simpel houden, ik neem aan dat u de auto heeft gekocht om mee te rijden en/of dat beide partijen daarvan uit mochten gaan. Een kapot stuurhuis zit het alledaagse gebruik nogal in de weg, dus de auto is niet conform. Het gebrek heeft zich ook nog eens binnen 6 maanden na aankoop voorgedaan, dus de bewijslast ligt bij de verkoper.

Hoe het met dat autotrust zit weet ik niet en lijkt me in eerste instantie ook totaal niet relevant. Autotrust heeft u de auto niet verkocht zoals ik het lees, dus u moet de verkoper zelf in gebreke gaan stellen. Hoe hij het dan verder oplost is aan hem. Dus stel hem een termijn en wijs hem erop dat hij als verkoper ook plichten heeft.
Mocht ie blijven weigeren, dan komen de 3 eerder gegeven opties in zicht.

2000 Euro is trouwens best fors! Ik heb zelf laatst een kapot stuurhuis gehad, dat is gereviseerd (of naja omgeruild voor een ander die is gereviseerd dan), en dat kwam bij lange na niet op zo'n bedrag uit.
Een kapot stuurhuis kan ook nog gevaarlijk zijn (veiligheid wordt zwaar aangerekend in de rechtspraak). In mijn geval schoot de auto bij iedere vorm van optrekken of afremmen een stuk opzij.

Overigens neem ik aan dat u ook expliciet getekend heeft van de Bovag garantie af te zien?

Owja ik zal mijn persoonlijke mening maar voor me houden over dergelijke verkopers. Ik heb het er niet zo op dat men in geval van 'geen garantie' meent onder élke vorm van aansprakelijkheid uit te kunnen komen. Want zo kort door de bocht werkt het helaas voor die verkopers niet.
brainonline

BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 12:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Idd Jpst het is idd een fors bedrag. Een nieuw stuurhuis kost rond de 1200 euro, bij de dealer, dan moet deze er nog onder en dan uiteraard de geliefde btw erover heen. Ik wacht vandaag nog even op een antwoordt en anders gaat er vanmiddag een brief naar de beste man toe. Na een maand mag hij toch wel eens met een oplossing komen.

BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2012 16:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alles lezende lijkt het mij dat de verkoper gewoon verantwoordelijk is voor herstel van de auto.

Jij moet hem echter wel in de gelegenheid stellen. Dat doe je inderdaad door hem te vragen de auto te repareren.

Mocht hij blijven weigeren de auto binnen een redelijke termijn te herstellen, dan mag jij op zijn kosten het herstel bij een ander laten doen.

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan ik in de aangetekende brief ook neerzetten dat wanneer de beste man niet binnen twee weken de auto repareert dat ik hem laat repareren en de kosten dan voor hem zijn?

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 21:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, deze bevoegdheid staat in art. 7:21 lid 6 BW.
brainonline

BerichtGeplaatst: za 06 okt 2012 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dank je Marja
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds