Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 11:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Conflict over verwijdering afvalstoffen
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stefan1989

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): HAN

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 11:02    Onderwerp: Conflict over verwijdering afvalstoffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Momenteel woon ik op een studentencomplex. Na een recent buurtfeest is er in het fietsenhok behorend bij mijn woonruimte een lading oud aluminium achtergelaten. Na navraag te hebben gedaan bij mijn huisgenoten, kwamen we tot de conclusie dat het aluminium daar zonder overleg was achtergelaten, en we hadden geen van allen een idee van de eigenaar. Om die reden hebben wij geen bezwaar gemaakt toen een oud-ijzerhandelaar die oude accu's kwam ophalen, vroeg of ook het aluminium meegenomen kon worden. Nu blijkt 2 weken later dat dit aluminium neergelegd was door een kennis van onze buren, zonder dat onze buren daarvan op de hoogte waren. Deze persoon claimt nu dat wij zijn bouwmaterialen gestolen hebben.

Ik vroeg mij af wat hierin mijn juridische positie is. Allereerst vraag ik me af of ik ten allen tijde het recht heb om dergelijk materiaal van mijn grond te verwijderen, of dat er bepaalde voorwaarden gelden. En mag dit verwijderen ook plaatsvinden i.c.m. de overdracht aan een oud-ijzerhandelaar? Of was het mijn verantwoordelijkheid om vast te stellen van wie het materiaal was voor ik het besloot van mijn terrein te verwijderen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
lawyer

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 13:41    Onderwerp: Re: Conflict over verwijdering afvalstoffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stefan1989 schreef:
Momenteel woon ik op een studentencomplex. Na een recent buurtfeest is er in het fietsenhok behorend bij mijn woonruimte een lading oud aluminium achtergelaten. Na navraag te hebben gedaan bij mijn huisgenoten, kwamen we tot de conclusie dat het aluminium daar zonder overleg was achtergelaten, en we hadden geen van allen een idee van de eigenaar. Om die reden hebben wij geen bezwaar gemaakt toen een oud-ijzerhandelaar die oude accu's kwam ophalen, vroeg of ook het aluminium meegenomen kon worden. Nu blijkt 2 weken later dat dit aluminium neergelegd was door een kennis van onze buren, zonder dat onze buren daarvan op de hoogte waren. Deze persoon claimt nu dat wij zijn bouwmaterialen gestolen hebben.

Ik vroeg mij af wat hierin mijn juridische positie is. Allereerst vraag ik me af of ik ten allen tijde het recht heb om dergelijk materiaal van mijn grond te verwijderen, of dat er bepaalde voorwaarden gelden. En mag dit verwijderen ook plaatsvinden i.c.m. de overdracht aan een oud-ijzerhandelaar? Of was het mijn verantwoordelijkheid om vast te stellen van wie het materiaal was voor ik het besloot van mijn terrein te verwijderen?

Wie heeft het nu verwijderd, de oud-ijzerhandelaar of jij zelf? In de eerste alinea impliceer je het eerste, maar vervolgens heb je het in de tweede alinea over het feit dat jij het besloot het te verwijderen.

En van belang is denk ik ook: hoe zijn de buren in jullie berging / fietsenhok gekomen?
Stefan1989

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 15:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ons fietsenhok is effectief niet veel meer dan een overkapping over een metalen fietsenrek; hij is open toegankelijk.

Het verwijderen is in eerste instantie door mij gedaan; ik heb het materiaal uit het fietsenhok gehaald, om meer ruimte voor de fietsen te creëren. Daarmee heb ik het nog niet van mijn terrein verwijderd, dat is later gebeurd toen ik het materiaal heb overgedragen aan de oud-ijzerhandelaar. Hij heeft het dus meegenomen, maar op mijn aangeven.
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 16:35    Onderwerp: Re: Conflict over verwijdering afvalstoffen Reageer met quote Naar onder Naar boven

lawyer schreef:
Wie heeft het nu verwijderd, de oud-ijzerhandelaar of jij zelf? In de eerste alinea impliceer je het eerste, maar vervolgens heb je het in de tweede alinea over het feit dat jij het besloot het te verwijderen.

Maakt dit echt uit? De TS heeft opdracht daartoe gegeven. De ijzerhandelaar zal niet getwijfeld (hoeven) hebben in hoeverre de opdrachtgever eigenaar was van de materialen.

Quote:
En van belang is denk ik ook: hoe zijn de buren in jullie berging / fietsenhok gekomen?

Weer de vraag: Maakt dat echt uit voor bijvoorbeeld zaakwaarneming of iets dergelijks?

TS benoemt in de titel van zijn thread dat het gaat conflict gaat om afvalstoffen, maar feitelijk gaat het conflict om afgevoerde goederen die in ieder geval geen afval waren, maar nog steeds eigendom waren van iemand.

Volgens mij is het relevanter in hoeverre TS er vanuit mocht gaan dat het werkelijk om (illegaal gestort) afval ging, of dat het misschien ging om een misverstand voor wat betreft het juiste afleveradres van bouwmaterialen!

Ik ben geen bouwvakker, verre van, maar ik kan wel het verschil zien tussen enerzijds een hoop bouwafval en anderzijds een levering bouwmaterialen.

Gaat het om een pallet met onbewerkt aluminium met een afleveradres dat aan de buren behoort, dan kan TS niet volhouden dat het om afval gaat. Hetzelfde geldt voor het geval de buren al een "bouwput" hebben en de materialen duidelijk bestemd zijn voor verwerking in de bouw. TS heeft dan onrechtmatig gehandeld, misschien zelfs doelbewust het eigendom voorgewend aan de ijzerhandelaar. (diefstal??, verduistering??)

TS vraagt daarom ook of hij materialen die op zijn erf liggen zo maar mag toe-eigenen en verkopen, weggeven en/of doen opruimen. Het antwoord daarop is in ieder geval: nee dat mag je niet zo maar. De omstandigheden van het geval zijn sterk bepalend voor de uitkomst van een dergelijk conflict.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 01 okt 2012 19:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals ik het lees (tussen de regels door... wellicht heb ik het mis) gaat het hier niet om een fietsenhok dat alleen aan TS toebehoort en op zijn privéterrein staat, maar om een gemeenschappelijk fietsenhok. Nu was het vermoedelijk niet heel netjes om die plaats uit te kiezen om tijdelijk een hoop bouwmateriaal te stallen (hangt wel een beetje af van de precieze situatie ter plaatse), maar de situatie is toch een andere dan wanneer bijv. de buurman zijn bouwmateriaal zonder iets te zeggen tijdelijk in jouw schuur plaatst.

Ook interessant om te weten is wie nu "deze persoon" die nu klaagt is. Is dat de kennis van de buren (grammaticaal is dat wat er staat, maar het zijn niet "zijn" bouwmaterialen), of is dat de buurman (om wiens bouwmateriaal het gaat).

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het fietsenhok is gemeenschappelijk voor mij en mijn huisgenoten, iedere wooneenheid heeft een eigen fietsenhok. Mijn huisgenoten en ik betalen er huurkosten voor, en hebben er, samen met de verhuurder, zeggenschap over.

De klager is de kennis van de buren, wiens materiaal het was. Waar ik een stapel scheef gezaagde, ge-/verbogen aluminium buizen zag liggen, noemde hij het materiaal ter decoratie, dat op het feest gebruikt was. Door het overduidelijke gebruikte en ongeordende karakter van de buizen namen wij aan dat het daar niet neergelegd was om nog enig nut te dienen.

Hierbij ook de notitie dat de kennis van de buren tussen het tijdstip van neerleggen van de materialen, en het tijdstip van verwijdering van de materialen, verzocht is zijn spullen van het terrein te verwijderen (niet specifiek ons terrein, maar algemeen van het studentencomplex). Nadat het aluminium meer dan twee weken was blijven liggen, leek het ons aannemelijk dat het niet zijn eigendom was, of in ieder geval hij niet voornemens was het zelf te gaan verwijderen. Verandert dat nog iets aan de situatie?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 15:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stefan1989 schreef:
Hierbij ook de notitie dat de kennis van de buren tussen het tijdstip van neerleggen van de materialen, en het tijdstip van verwijdering van de materialen, verzocht is zijn spullen van het terrein te verwijderen (niet specifiek ons terrein, maar algemeen van het studentencomplex). Nadat het aluminium meer dan twee weken was blijven liggen, leek het ons aannemelijk dat het niet zijn eigendom was, of in ieder geval hij niet voornemens was het zelf te gaan verwijderen. Verandert dat nog iets aan de situatie?

Onduidelijk blijft (en zal blijven) hoe (on)redelijk jullie zijn geweest. In hoeverre was duidelijk dat het spul nog enig nut kon dienen...

Jullie hebben in eerste instantie erkend dat het spul "van" iemand was, dus in eigendom aan iemand toebehoorde. Je kunt niet zo maar iemands eigendom weggeven, verkopen of laten opruimen.

Zijn jullie oprecht geweest in jullie veronderstelling dat het afval betrof, en kun je dat bewijzen (aannemelijk maken), dan heb je niet onjuist gehandeld.

Zoals gezegd, dat is hier op dit forum niet te beoordelen.

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 18:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stefan1989 schreef:
Het fietsenhok is gemeenschappelijk voor mij en mijn huisgenoten, iedere wooneenheid heeft een eigen fietsenhok. Mijn huisgenoten en ik betalen er huurkosten voor, en hebben er, samen met de verhuurder, zeggenschap over.

Ok, en die buurman heeft daar dus helemaal niets te zoeken?

Quote:
De klager is de kennis van de buren, wiens materiaal het was. Waar ik een stapel scheef gezaagde, ge-/verbogen aluminium buizen zag liggen, noemde hij het materiaal ter decoratie, dat op het feest gebruikt was. Door het overduidelijke gebruikte en ongeordende karakter van de buizen namen wij aan dat het daar niet neergelegd was om nog enig nut te dienen.

Ik zou in ieder geval denken dat je het recht hebt om spullen die op jouw terrein zijn gedumpt te verwijderen, zeker als die spullen op het oog niet meer nuttig zijn.

Quote:
Hierbij ook de notitie dat de kennis van de buren tussen het tijdstip van neerleggen van de materialen, en het tijdstip van verwijdering van de materialen, verzocht is zijn spullen van het terrein te verwijderen (niet specifiek ons terrein, maar algemeen van het studentencomplex).

Dus het was wel bekend waar die spullen vandaan kwamen.

Quote:
Nadat het aluminium meer dan twee weken was blijven liggen, leek het ons aannemelijk dat het niet zijn eigendom was, of in ieder geval hij niet voornemens was het zelf te gaan verwijderen. Verandert dat nog iets aan de situatie?

Maar hem is ruim de kans gegeven om zelf zijn spullen weg te halen.

Ik heb niet het idee dat jullie onredelijk hebben gehandeld, waarbij ik uiteraard slechts kan afgaan op wat je schrijft.

BerichtGeplaatst: di 02 okt 2012 21:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Stefan1989 schreef:

Ok, en die buurman heeft daar dus helemaal niets te zoeken?

Quote:

Ik zou in ieder geval denken dat je het recht hebt om spullen die op jouw terrein zijn gedumpt te verwijderen, zeker als die spullen op het oog niet meer nuttig zijn.

Dat was dus ook mijn idee, het verwijderen van materiaal van eigen terrein moet altijd mogelijk zijn, zeker indien er geen afspraken gemaakt zijn m.b.t. de opslag van het materiaal.

bona fides schreef:
Quote:
Hierbij ook de notitie dat de kennis van de buren tussen het tijdstip van neerleggen van de materialen, en het tijdstip van verwijdering van de materialen, verzocht is zijn spullen van het terrein te verwijderen (niet specifiek ons terrein, maar algemeen van het studentencomplex).

Dus het was wel bekend waar die spullen vandaan kwamen.

Het ging niet specifiek om de materialen in mijn tuin, hij had nog wat zooi op de rest van het complex liggen. Daar is hij over benaderd.

bona fides schreef:
Quote:
Nadat het aluminium meer dan twee weken was blijven liggen, leek het ons aannemelijk dat het niet zijn eigendom was, of in ieder geval hij niet voornemens was het zelf te gaan verwijderen. Verandert dat nog iets aan de situatie?

Maar hem is ruim de kans gegeven om zelf zijn spullen weg te halen.

Het lijkt mij dat hij ruim de tijd heeft gehad, ja. Vraag is hoe dat juridisch zit.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stefan1989 schreef:
Dat was dus ook mijn idee, het verwijderen van materiaal van eigen terrein moet altijd mogelijk zijn, zeker indien er geen afspraken gemaakt zijn m.b.t. de opslag van het materiaal.

Het is deze zin, en ook de wijze waarop je je toch telkens in soortgelijke bewoordingen uitdrukt, dat ik denk dat er "meer" aan de hand is dan dat je nu op dit forum schrijft. Dat is je goed recht, maar dan krijg je niet altijd het juiste antwoord....

Laat duidelijk zijn dat je geen gelijk hebt in de door mij geciteerde zin. Het is juist niet ALTIJD mogelijk om materiaal van je eigen terrein te verwijderen. Wanneer je het vermoeden moet hebben dat het materiaal nog van enige waarde is, dat het om een misverstand gaat, dan heb je niet het recht om te doen wat je wil met dat materiaal, en al zeker niet om je het eigendom daarvan toe te eigenen.

BerichtGeplaatst: wo 03 okt 2012 16:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stefan1989 schreef:
Het lijkt mij dat hij ruim de tijd heeft gehad, ja. Vraag is hoe dat juridisch zit.

Het juridische antwoord is dat dat afhangt van de omstandigheden. Er zijn hier geen harde regels waar je je achter kunt verschuilen. De vraag kun je het best zelf beantwoorden, waarbij je eerlijk en zo objectief mogelijk naar de feiten kijkt. Wij krijgen slechts 1 kant van het verhaal te horen, dus een "oordeel" kunnen wij niet vellen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds