|
Auteur |
Bericht |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 46
|
Geplaatst: ma 01 okt 2012 10:14 Onderwerp: Onverwachte meerkosten |
|
|
Onze belastingadviseur verzorgt onze belastingaangifte en rekent hier een tarief voor. Bij de afronding van de laatste aangifte, stelde ik 2 technische vragen (over tarieven schenkingsrecht en huurkosten bedrijfje), die ik later nog even op de mail zette. Daar kwam tamelijk snel reactie op.
Nu wordt de beantwoording van deze vragen in rekening gebracht, ca. € 130 per antwoord (samen dus € 260).
Ik was totaal niet geïnformeerd dat hiervoor kosten in rekening zouden worden gebracht. Ik stelde de vragen tussendoor aan de balie, bij de afwikkeling van de aangifte. De aangiftemedewerker vond zulke vragen ‘heel leuk’.
Mijn vragen zijn:
• Had ik moeten weten dat hiervoor kosten in rekening zouden worden gebracht?
• Had ik de hoogte zelf moeten kunnen weten?
• Ben ik verplicht deze kosten te betalen?
Op zichzelf vind ik het reëel dat er kosten voor advies in rekening worden gebracht. Maar ik vind het niet jofel dat ik vooraf niet hierover ben geïnformeerd. En ook de hoogte verbaast mij, gezien het feit dat het, zeker voor een belastingkantoor, eenvoudige vragen betreft. |
|
|
|
 |
A.Verkerk
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 219
|
Geplaatst: ma 01 okt 2012 10:47 Onderwerp: Re: Onverwachte meerkosten |
|
|
U stelt aan een serviceverlenende partij, die u al voor die service betaalt, een vraag die binnen hun werkterrein valt. Lijkt me logisch dat dat in rekening wordt gebracht.
vast en goed schreef: | En ook de hoogte verbaast mij, gezien het feit dat het, zeker voor een belastingkantoor, eenvoudige vragen betreft. |
Als iemand ergens in gespecialiseerd is, waardoor (voor anderen) moeilijke vragen voor hem appeltje-eitje zijn, betekent niet dat hij dan maar weinig hoeft te vragen. Eerder het tegenovergestelde. |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: ma 01 okt 2012 16:43 Onderwerp: |
|
|
Is de adviseur aangesloten bij een beroepsorganisatie? De meeste (zo niet alle) daarvan kennen beroepsregels waarin is opgenomen dat vooraf duidelijkheid moet bestaan over het feit dat (en waar mogelijk hoeveel) kosten in rekening zullen worden gebracht. Meestal is dat overigens formeel afgekaart in de opdrachtbevestiging (daar staat dan een vage clausule in over meerwerk en de beantwoording van overige vragen, etc.), maar vaak is er nog wel overleg mogelijk over de factuur als je aangeeft dat dit als een donderslag bij heldere hemel komt. Het kan ook geen kwaad om nog eens expliciet schriftelijk (via email) te melden dat als er extra bedragen in rekening zullen worden gebracht, je hier iedere keer voordat er iets gebeurt graag over wilt overleggen. Juridisch (civiel- dan wel tuchtrechtelijk) valt er, zeker ook gelet op de geringe bedragen, weinig mee te doen.
Mag ik vragen wat de vragen waren en hoeveel tijd daarvoor in rekening is gebracht? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 46
|
Geplaatst: ma 01 okt 2012 20:17 Onderwerp: |
|
|
Hij is aangesloten bij FB.
De vragen gingen over tarieven schenkingsrecht en over de mogelijkheid huisvestingskosten op te voeren in de aangifte in het geval ons bedrijfje aparte huisvesting zou gaan betrekken.
Er is geen specificatie van de tijdsduur gemaakt op de factuur. Alleen de 2 adviesitems, met het bedrag van € 260,- excl. BTW. |
|
|
|
 |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 46
|
Geplaatst: ma 01 okt 2012 20:20 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Juridisch (civiel- dan wel tuchtrechtelijk) valt er, zeker ook gelet op de geringe bedragen, weinig mee te doen.
|
Wat bedoel je met deze zin precies? |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 11:23 Onderwerp: |
|
|
10% en 20% c.q. 30% en 40%.
Ja, als de zelfstandige ruimte alleen voor de onderneming wordt gebruikt, zijn de kosten aftrekbaar.
Als dat de gegeven antwoorden waren, rechtvaardigt dat geen factuur van 260 euro. Echter, met deze antwoorden kun je niets, ze zijn onvoldoende specifiek. De vertaling van de antwoorden naar de specifieke, individuele situatie vergt meer inspanning en dat is waar je voor moet betalen. Het is zo niet in te schatten wat redelijk zou zijn.
Je kunt een specificatie opvragen van wie hier hoeveel tijd aan heeft besteed. Dan weet je al iets meer. Ik ken overigens adviseurs die dat bedrag per kwartier rekenen - tot die selecte club zal deze niet behoren, maar je kunt je voorstellen dat een (tucht)rechter niet snel zal schrikken van dit bedrag. Vandaar mijn opmerking, het loont niet de moeite om daar een procedure over te starten. Wel zou ik nog eens nagaan wat je nu hebt gevraagd en welk antwoord je hebt gekregen. En wel duidelijk bij de adviseur aangeven dat je dit niet verwacht/afgesproken hebt en je er zeker niet blij mee bent. Heel vaak kan er dan toch nog wat geregeld worden en is het uiteindelijk voor de adviseur ook een les (hij moet gewoon duidelijk communiceren wanneer iets geld gaat kosten en hoeveel). _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1159
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 11:44 Onderwerp: |
|
|
Ronald78 schreef: | Heel vaak kan er dan toch nog wat geregeld worden en is het uiteindelijk voor de adviseur ook een les (hij moet gewoon duidelijk communiceren wanneer iets geld gaat kosten en hoeveel). | De adviseur, of althans de opsteller van de nota, kan er van zijn uitgegaan, dat zijn advies het nodige voordeel voor zijn klant zal hebben opgeleverd en mogelijk willen matigen, wanneer hem duidelijk wordt gemaakt, dat zo'n voordeel er deze keer niet was? |
|
|
|
 |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 46
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 13:59 Onderwerp: |
|
|
Quote: | De adviseur, of althans de opsteller van de nota, kan er van zijn uitgegaan, dat zijn advies het nodige voordeel voor zijn klant zal hebben opgeleverd en mogelijk willen matigen, wanneer hem duidelijk wordt gemaakt, dat zo'n voordeel er deze keer niet was? |
Dit snap ik niet helemaal. In Jip en Janneke?
@Ronald 78. De vragen waren niet specifiek maar algemeen:
Wat zijn de tarieven schenkingsrecht?
Wanneer komt een zzp'er in aanmerking voor fiscaal verrekenbare werkruimte? Echt niveau 'tussendoor'. En dan vind ik de € 260,- tamelijk veel. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1159
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 14:17 Onderwerp: |
|
|
vast en goed schreef: | Quote: | De adviseur, of althans de opsteller van de nota, kan er van zijn uitgegaan, dat zijn advies het nodige voordeel voor zijn klant zal hebben opgeleverd en mogelijk willen matigen, wanneer hem duidelijk wordt gemaakt, dat zo'n voordeel er deze keer niet was? | Dit snap ik niet helemaal. In Jip en Janneke? | Nou, als je veel voordeel hebt van de antwoorden op je vragen, zul je geen moeite hebben met die nota, maar die moeite heb je wel nu je het gewoon vroeg uit nieuwsgierigheid en je die 260 exkl niet (meer dan) terug kunt verdienen; daar kan de adviseur, die immers niets meer heeft aan een ontevreden klant, wel rekening mee willen houden?? en als je het van die E 260 van tevoren geweten zou hebben, had de adviseur ze ook niet gehad?? |
|
|
|
 |
vast en goed
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 46
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 14:48 Onderwerp: |
|
|
Oke dank.
Wat zouden jullie in mijn geval doen?
1. Het volle pond betalen.
2. Weigeren te betalen.
3. Een compromis. En wat is dan redelijk? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 15:36 Onderwerp: |
|
|
vast en goed schreef: | Oke dank.
Wat zouden jullie in mijn geval doen?
1. Het volle pond betalen.
2. Weigeren te betalen.
3. Een compromis. En wat is dan redelijk? |
Je zou eerst eens een kort briefje kunnen sturen met globaal de volgende tekst:
Ik heb twee eenvoudige vragen ter informatie gesteld, zonder het oogmerk daar een expliciete adviesopdracht mee te geven. Er is mij niet meegedeeld dat ik apart voor beantwoording van deze vragen zou moeten betalen. De antwoorden die ik daar op heb gekregen waren ook vrij summier. Het is niet mijn bedoeling geweest een adviesopdracht van € 260 te geven en verwachtte dat deze dienstverlening inbegrepen was.
Bovendien vind ik € 260 veel te duur voor de wijze waarop aan mij advies is gegeven.
Ik verzoek u vriendelijk de nota voor het bedrag van € 260 te crediteren. _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1159
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 15:43 Onderwerp: |
|
|
vast en goed schreef: | Wat zouden jullie in mijn geval doen?
1. Het volle pond betalen.
2. Weigeren te betalen.
3. Een compromis. En wat is dan redelijk? |
Mogelijk gaat het hier om een stommiteit van een al te enthousiaste boekhouder, die ze niet helemaal in zijn hemd willen laten staan; daarom: 3, afhankelijk van wat je er aan gehad hebt, hoeveel tijd ze er aan besteed kunnen hebben, hoe goeie klant jij bent en als je graag goede vrienden wil blijven: E 100 exkl bieden met als 2e bod 50% (=E 130 exkl) en dat als leergeld beschouwen?? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1159
|
Geplaatst: di 02 okt 2012 15:58 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | vast en goed schreef: | Wat zouden... | ...als leergeld beschouwen?? | En dan natuurlijk niet per mail of zo met de debiteuren-administratie, maar b.v. telefonisch met de baas van je kontaktpersoon, als je daar goed mee kan opschieten?? |
|
|
|
 |
|