|
Auteur |
Bericht |
Kanibaal
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 29 sep 2012 23:32 Onderwerp: Recht van overpad, persoons- of zaaksgebonden? |
|
|
Ik heb een vraag over echt van overpad. Het is me duidelijk dat wanneer ik een perceel koop waarover de buren al sinds jaar en dag mogen lopen om in hun tuin te komen (dit recht is verkegen door verjaring) ik dat als nieuwe eigenaar toe moet staan. Maar hoe zit het met die twintig jaren termijn (ter kwader trouw) als de persoon die het recht van overpad claimt te hebben er zelf nog geen twintig jaar woont? Kan en mag hij de 10 jaar dat zijn voorganger (van wie hij zijn huis kocht) over het perceel liep optellen bij de de 12 jaar die hij nu overet perceel loopt? Om zo op de termijn van twintig jaar te komen? M.a.w. is dit perceels- of persoonsgebonden? Het lijkt me vreemd dat het 'geven' van overpad zaaksgebonden is (rechtsopvolger moet het recht eerbiedigen) maar dat het de andere kant op persoonsgebonden is.
Een andere vraag. Mag voor het verkrijgen van recht van overpad (door verjaring) er maar 1 perceel tussen de tuin en de openbare weg zitten of kan het ook zijn dat over meerdere percelen gelopen wordt om de openbare weg te bereiken? |
|
|
|
 |
Kanibaal
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 30 sep 2012 14:09 Onderwerp: |
|
|
Deze mag worden verwijderd, per ongeluk twee maal gepost. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 30 sep 2012 14:55 Onderwerp: Re: Recht van overpad, persoons- of zaaksgebonden? |
|
|
Reactie verplaatst naar die andere draad. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|